مسیح کردستان- ۱۶/ حسین بروجردی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مردم کرد به رهبری «بروجردی» از کردستان/ شهید پول کارگری را خرج مبارزه با مستشاران آمریکایی می‌کرد

فرزند شهید بروجردی گفت: شهید بروجردی از آن‌جایی که در خانواده فقیری بزرگ شده بود، محرومیت مردم کردستان را خوب درک کرد. او خطرات جنگ را پذیرفت و به خاطر حس مسئولیت، مبارزه کرد. این ارزش‌ها در گذر زمان تغییر نمی‌کند. جامعه امروز و نسل بعد به این ارزش‌ها نیاز دارند.
کد خبر: ۳۴۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲ - 19May 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- مونا معصومی؛ تشریح فعالیت های شهیدی که در پیروزی انقلاب، حفاظت از جان امام خمینی (ره) و غائله کردستان نقش بسزایی داشته دشوار است. او با شعار تفکیک مردم از ضدانقلاب توانست کردستان را از بحران نجات دهد. شهید بروجردی را مردم کردستان به خوبی می شناسند و او را ناجی کردستان می دانند. زندگی و ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار را باید از زوایایی مختلف بررسی کرد. حسین بروجردی فرزند شهید محمد بروجردی به جمع آوری فعالیت های پدرش پرداخته است. جهت بررسی گوشه ای از فعالیت های شهید بروجردی، خبرنگار ما به گفت‌وگو با پسر این شهید بزرگوار پرداخت که در ادامه می خوانید.

مردم کرد به رهبری بروجردی متولی دفاع از کردستان شدند

دفاع‌پرس: در خصوص ابعاد مختلف شخصیتی و فعالیت‌های شهید بروجردی در قبل و بعد از انقلاب برایمان بگویید.

شهید بروجردی به مجموعه عملکرد‌ها و فعالیت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب داشت، معروف است. قبل از انقلاب در جریان فعالیت در عملیات‌های مسلحانه در گروه توحیدی صف با محوریت مبارزه علیه مستشاران آمریکایی در کشور حضور داشت. او در آن وضعیت تشخیص داده بود که استوانه اصلی استعمار کشور، مستشاران آمریکایی هستند. بعد از پیروزی انقلاب هم در بحث کردستان، منحصر به فرد بود. مجموعه عملکرد‌های شهید بروجردی نشان داد که یک شخصیت چند بعدی دارد که باید از ابعاد مختلف بررسی شود. بینش مذهبی و انقلابی و در واقع بصیرت انقلابی و سیاسی شهید بروجردی را قبل از انقلاب در مبارزات مسلحانه و بعد از انقلاب در تشکیل سپاه و جنگ در کردستان باید بررسی کرد. این بینش و بصیرت شهید بروجردی منحصر به فرد بود.

شهید بروجردی به جهت بینش و بصیرتی که از خود در کردستان نشان داد، همه او را به عنوان ناجی کردستان می‌شناسند. او معتقد بود که با اعتماد به مردم بومی می‌توان کردستان را از دست ضدانقلاب نجات داد.

بعد اخلاقی، رفعت اسلامی و اخلاق مکتبی شهید در غرب کشور زبانزد است. وقتی مردم اخلاق شهید بروجردی را در میدان جنگ می‌دیدند، مجذوب او می‌شدند.

مردم کرد به رهبری بروجردی متولی دفاع از کردستان شدند

بینش شهید بروجردی باعث نجات کردستان شد

دفاع‌پرس: نقش شهید بروجردی در پایداری امنیت در کردستان و وحدت مردم کرد چه بود؟

جنگ در کردستان به جهت مناطق کوهستانی، پیچیده است. شهید بروجردی در کردستان یک استراتژی و سبک جدیدی را پایه‌گذاری کرد. در آن مقطع جهت ایجاد آشوب در کردستان، القاب و موضوعاتی به مردم کرد نسبت می‌دادند، در چنین شرایطی جدا کردن مردم و دشمن از یکدیگر دشوار بود.

شهید بروجردی در کردستان یک روش دیگری پایه گذاری کرد. بروجردی کارش را با این شعار جدا کردن مردم از صف ضدانقلاب آغاز کرد. اوج فعالیت‌های وی در تشکیل سازمان پیشمرگان کرد مسلمان بود. وی مردم کرد را در قالب پیشمرگان کرد مسلمان که بعد‌ها در قالب سپاه وارد سازمان‌های نظامی شدند، سازماندهی کرد. شهید بروجردی به پیشمرگان کرد مسلمان اعتماد و آن‌ها را مسلح کرد. مردم کرد مسلمان به رهبری شهید بروجردی، متولی دفاع از کردستان شدند. این تفکیک باعث شد که در آن مقطع، ضدانقلاب نتواند مردم را به سمت خودشان بکشانند.

شعار بروجردی تکیه بر مردم بومی بود

جا انداختن تفکر دفاع از کردستان با یاری مردم بومی در بین مسئولان، نیرو‌های مسلح و مردم کار دشواری بود که شهید بروجردی آن را انجام داد. با تبیین این موضوع که می‌شود به پیشمرگان کرد مسلمان اعتماد کرد، کار بزرگی بود که در کردستان انجام شد. بعد‌ها وقتی کار به سرانجام رسید، همه به این یقین رسیدند که کار بزرگی رخ شده است.

با تکیه بر مردم بومی، کردستان نجات یافت. با وجود اهل تسنن در کردستان، شهید بروجردی اجازه نداد که تندروی صورت گیرد.

مشی شهید بروجردی، مشی وحدت و جلوگیری از تفرقه و اختلاف بود. در میان نیرو‌های شهید بروجردی، اهل تسنن و شیعه حضور داشتند. همه آن‌ها با هدف دفاع از کشور و انقلاب آمده بودند. این وحدت و بینش شهید بروجردی باعث شد که افراد با سلایق مختلف و دیدگاه‌های افراطی وارد سازمان پیشمرگان کرد نشوند. کسانی که در کردستان همراه با شهید بروجردی نقش آفرینی کردند با هدف کمک به مردم کردستان آمده بودند.

این همان دیدگاه شهید بروجردی بود که این کردستان بخشی از خاک کشور است و مردم کرد هموطن ما هستند و هر مشکلی که پیش بیاید، باید همه جمع شوند و آن را بر طرف کنند. این تفکر باید در جا‌های مختلف کشور تبیین تا امنیت پایدار در کشور و مناطق مرزی ایجاد شود.

مردم کرد به رهبری بروجردی متولی دفاع از کردستان شدند

دفاع‌پرس: الگوگیری از شهید بروجردی چقدر می‌تواند نسل امروز را از بحران‌ها نجات دهد؟

شهید بروجردی در خانواده‌ای فقیر بزرگ شد و قبل از انقلاب با کارگری روزگار گذراند. او در کارگاهی کار می‌کرد و با پول کارگری هزینه چاپ اعلامیه، کتاب و بحث مبارزاتی را انجام می‌داد. او در آن زمان نیرو‌هایی تربیت کرد تا عملیات مسلحانه علیه مستشاران آمریکایی انجام دهند.

او زمانی که گروه توحیدی صف را پایه‌گذاری کرد، ۱۸ ساله بود. این گروه یکی از پیچیده‌ترین گروه‌های ضداستعماری به شمار می‌رفت که یک ساختار پیچیده‌ای داشت. از معدود گروه‌هایی بودند که توسط ساواک شناسایی نشدند. آن‌ها ساواک را مختل کرده بودند. اعضای این گروه جوانانی بودند که با پول کارگری، برخلاف دیگر گروه‌هایی که منافع مالی داشتند، فعالیت می‌کردند. آن‌ها روحیه ایثار داشتند و می‌دانستند که هر کسی نسبت به جامعه مسئولیت دارد.

شهید بروجردی و گروه توحیدی صف مسئولیت حفاظت امام (ره) هنگام ورود به کشور از فرودگاه تا بهشت زهرا (س) را بر عهده داشتند.

نیاز جامعه ما الگو برداشتن از این جوانان است

جوان‌هایی که در کردستان بنیانگذار سپاه شدند، حدود ۲۲ ساله بودند. این افراد آموزش نظامی ندیده بودند، اما راه را درست انتخاب کردند. وقتی هدفت درست باشد، خداوند بصیرتی عطا می‌کند تا در بزنگاه‌های تاریخ تصمیماتی بگیری که ماندگار شوی. الگوگیری از این جوانان برای نسل امروز سخت و دور از دسترس نیست تنها کافی است که زندگی‌نامه آن‌ها را بخوانند و احساس مسئولیت آن‌ها را درک کنند.

روحیه مسئولیت پذیری در شهید بروجردی و کسانی که با او همرزم بودند، مشهود است. متاسفانه این روحیه امروز در میان نسل جدید روز به روز کمتر می‌شود. الگو قرار دادن شهدا در شرایط امروز باعث نجات و رشد جامعه خواهد شد.

شهید بروجردی از آن‌جایی که در خانواده فقیری بزرگ شده بود، محرومیت مردم کردستان را خوب درک کرد. او خطرات جنگ را پذیرفت و به خاطر حس مسئولیت، مبارزه کرد. این ارزش‌ها در گذر زمان تغییر نمی‌کند. جامعه امروز و نسل بعد به این ارزش‌ها نیاز دارند. شهدا عارف و تک بعدی نبودند، این افراد خودشان را وقف کشور و امنیت مردم کردند. مردم باید نسبت به اتفاقاتی که در کشور توسط افراد داخلی و خارجی می‌افتاد، مسئولیت پذیر باشند.

شهید بروجردی و دیگر شهدای دوران دفاع مقدس غیرقابل دسترس نیستند. آن‌ها همچون دیگر مردم زندگی می‌کردند و سبک زندگی متفاوتی نداشتند. به همین خاطر مردم به ویژه جوانان می‌توانند از شهدا الگو برداری کنند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها