نامزد «جمال خاشقچی» خواستار مجازات عربستان سعودی شد

نامزد «جمال خاشقچی» در مقابل نمایندگان آمریکایی از دولت این کشور خواست تا عربستان سعودی را مجازات کند.
کد خبر: ۳۴۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶ - 17May 2019

نامزد «جمال خاشقچی» خواستار مجازات عربستان سعودی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مقتول سعودی، شب گذشته در جمع اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از سکوت واشنگتن و دیگر دولت‌ها در ازای قتل نامزدش انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، خدیجه چنگیز که برای اولین بار در جمع نمایندگان آمریکایی حاضر می‌شد؛ گفت: «نمی‌توانم درک کنم که جهان بعد این مدت هنوز کاری انجام نداده است. کماکان فهم این موضوع در توانم نیست.»

او آخرین فردی است که جمال خاشقچی را پیش از رفتن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در تاریخ دوم اکتبر 2018 دیده است؛ ورودی که هرگز به خروج از ساختمان کنسولگری ختم نشد.

خدیجه چنگیز همچنین گفت که هنوز نمی‌داند چرا خاشقچی کشته شده و اینکه جسد او کجاست؟

او در ادامه خواستار مجازات عربستان سعودی شد و از آمریکا خواست تا فشار‌ها علیه ریاض برای آزادی زندانیان سیاسی در این کشور را اعمال کند. «خدیجه چنگیز» گفت که به امید کمک نمایندگان آمریکایی برای پاسخ قوی به کشته شدن نامزدش به مجلس نمایندگان آمده است و چند ماه پیش دونالد ترامپ از او خواسته بود تا به کاخ سفید برود، اما او به خاطر عدم اطمینانش به وی این درخواست را رد کرده است.

این شهروند ترکیه‌ای افزود: «معتقدم که دو گزینه پیش رو داریم، یا به همین روال ادامه بدهیم و گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده... یا اینکه می‌توانیم اقدامی انجام داده و تمامی منافع بین‌المللی و سیاسی را کنار زده و فقط بر ارزش زندگی کردن ارج بنهیم. این یک آزمون برای ایالات متحده است...»

کاخ سفید هنوز واکنشی به این اظهارات انجام نداده است؛ هرچند پیش از این نیز بار‌ها ترامپ، درخواست‌ها برای مجازات عربستان سعودی را بی پاسخ گذاشته و ریاض را شریک مهم واشنگتن در غرب آسیا و «موازنه‌ای در مقابل ایران» دانسته است.

خاشقچی که از دو سال پیش و بعد از انتقاد از سیاست‌های بن‌سلمان در واشنگتن به تبعید خودخواسته رفته بود، اکتبر سال گذشته میلادی، زمانی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه رفته بود، توسط یک تیم ترور اعزام‌شده از ریاض به قتل رسیده و تکه‌تکه شد. هرچند پس از مدتی تمامی جهان به دست داشتن دولت سعودی در این ترور اطمینان یافتند و دادستانی سعودی نیز آن را مرتبط با «عوامل خودسر» دانست، اما تا کنون دولت آمریکا هیچ اقدامی علیه دولت سعودی اتخاذ نکرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها