مسیح کردستان-۲۰/ سردار شکیب‌مهر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

توسعه کردستان مرهون اقدامات شهید بروجردی است

اولین مسئول بسیج قرارگاه حمزه گفت: توسعه کردستان در بخش‌های مختلف، مرهون امنیتی است که بروجردی در این منطقه ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۴۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ - 20May 2019

توسعه کردستان مرهون اقدامات شهید بروجردی استگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ یکم خرداد هر سال یادآور شهادت یکی از سرداران سپاه اسلام یعنی «محمد بروجردی» اولین فرمانده سپاه منطقه هفت کشوری است؛ به همین مناسبت نزد «سردار حمید شکیب‌مهر» یکی از همرزمان این شهید سرافراز رفتیم تا با وی پیرامون سیره و روش شهید بروجردی گفت‌وگویی داشته باشیم.

سردار «شکیب مهر» سال ۵۸ با ۱۹ سال سن در پادگان ولی عصر (عج) تهران به سپاه می‌پیوندد و بعد از مدتی همزمان با آغاز غائله پاوه همراه با شهید بروجردی به کردستان می‌رود و بعد از مدتی به تهران بازمی‌گردد، اما در بازگشت مجدد به منطقه، مسئولیت بسیج قرارگاه حمزه به او واگذار می‌شود و بدین‌ترتیب به عنوان اولین مسئول بسیج قرارگاه حمزه در کنار شهید بروجردی به ایفای مسئولیت می‌پردازد.

آنچه در ادامه آمده، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع‌پرس با سردار «شکیب مهر» است.

دفاع‌پرس: لطفاً درباره نحوه آشنایی خود با شهید بروجردی بگویید.

سال ۵۸ در پادگان ولی عصر (عج) و زمانی که به تازگی وارد سپاه شده بودم، با شهید بروجردی آشنا شدم. آن زمان بروجردی کار سازماندهی یگان‌های اولیه سپاه را انجام می‌داد؛ البته زمانی که وارد سپاه شدم، حدود ۱۹ سال سن بیشتر نداشتم و به واسطه اینکه آموزش‌هایی را باید می‌آموختم به همراه سایر نیرو‌ها تحت تعلیمات نظامی «سعید گلاب‌بخش» معروف به «محسن چریک» قرار گرفتم.

بعد از آنجا به شهر ری رفتم تا تشکیلات سپاه را در این محل راه اندازی کنیم؛ اما زمانی که واقعه «پاوه» پیش آمد، به پادگان ولی عصر (عج) رفتم و سپس از آن‌جا به همراه بروجردی و تعداد دیگری از پاسداران عازم کرمانشاه و در پادگان «صالح آباد» مستقر شدیم.

مدتی در این محل بودیم، ولی پس از فروکش کردن غائله پاوه به تهران بازگشتم تا سال ۶۱ که مجدداً با حکم فرمانده کل سپاه به غرب کشور اعزام شدم و چون آخرین مسئولیت من قبل از اعزام مجدد به کردستان، سازماندهی عملیات بسیج بود، مسئولیت بسیج قراگاه حمزه که شامل استان‌های آذربایجان غربی و کردستان می‌شد را به بنده محول کردند. بدین ترتیب مجدداً با شهید بروجردی در قرارگاه حمزه همراه شدم.

آن زمان بروجردی علاوه بر عهده‌دار بودنِ مسئولیت عملیات قرارگاه حمزه، فرماندهی تیپ ویژه شهدا را هم برعهده داشت. بروجردی اولین کسی بود که در منطقه، بسیج مردمی را با تأسیس «سازمان پیشمرگان کرد مسلمان» راه اندازی کرده بود؛ البته با تأسیس بسیج قرارگاه، این سازمان نیز در بسیج ادغام  شد و زیر نظر سپاه قرار گرفت.

دفاع‌پرس: بروجردی مبدع چه اقدامی بود؟

بروجردی مبدع جداکردن صف مردم از ضدانقلاب بود و پس از آگاه‌سازی مردم منطقه نسبت به نیت واقعی گروهک‌های ضد انقلاب، از مردم در مقابل این گروهک‌ها حمایت می‌کرد.

دفاع‌پرس: بروجردی فرماندهان را چگونه انتخاب می‌کرد؟

بروجردی از فرماندهانی بود که صبری زیاد و نگاهی بلند داشت؛ در واقع آن زمان که افراد برای قبول مسئولیت از هم سبقت نمی‌گرفتند و بحث رتبه، درجه و مقام هم مطرح نبود، وی به واسطه داشتن قدرت خطرپذیری بالا، افرادی را شناسایی و انتخاب کرد که بعد‌ها این افراد به فرماندهانی شاخص تبدیل شدند.

دفاع‌پرس: تلاش‌های بروجردی در کردستان با چه هدف و ایده‌ای صورت می‌گرفت؟

تلاش‌هایی که بروجردی می‌کرد، شاید معطوف به این هدف بود که اضمحلال ضد انقلاب و آزادسازی مناطق تحت تصرف ضد انقلاب، توسط مردم کردستان صورت گیرد؛ البته در کنار این موضوع، خدمت‌رسانی به مردم را هم همواره مد نظر داشت؛ لذا می‌توان گفت توسعه امروز کردستان در بخش‌های مختلف مرهون امنیتی است که بروجردی در منطقه ایجاد کرد؛ زیرا وی معتقد بود که امنیت پایدار زمانی به وجود می‌آید که مردم در برقراری امنیت مشارکت داشته باشند؛ به همین خاطر و به واسطه داشتن چنین ایده‌ای بود که توانست امنیت منطقه را تثبیت کند.

دفاع‌پرس: تعدادی از رزمندگان که مدتی در غرب و شمال غرب حضور داشتند، ادامه حضورشان در جبهه‌ها را در مناطق عملیاتی جنوب سپری کردند؛ چرا بروجردی به جبهه‌های جنوب نرفت؟

جاذبه‌های جبهه‌های جنوب زیاد بود به همین خاطر بسیاری از نگاه‌ها به آن سمت معطوف بود که البته صحیح هم بود، لذا بر همین اساس، متوسلیان از مریوان و همت از پاوه بعد از تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) به جبهه‌های جنوب اعزام می‌شوند، اما بروجردی بر این ایده بود که چنانچه منطقه را ترک کند، امنیت نسبی به وجود آمده در منطقه، آسیب می‌بیند؛ از سوی دیگر، چون مناطق غرب و شمال غرب جاذبه‌های جبهه جنوب را نداشت، متقاضی کمتری برای حضور در کردستان بود.

البته برای شخصیتی مثل بروجردی ملاک اصلی، جهاد در راه خدا بود؛ لذا اینکه در جنوب باشد یا در غرب برای او فرق چندانی نداشت و فقط به ادای تکلیف اهمیت می‌داد و به بالا و پایینی مسئولیت‌ها توجهی نداشت.

دفاع‌پرس: بروجردی پایه‌گذار چه نوع تفکری در کردستان شد؟

یکی از تفکراتی که بروجردی در منطقه پایه‌گذاری کرد، استفاده از مردم منطقه کردستان در برقراری امنیت پایدار بود؛ این باعث شد تا ضمن جدا شدن صف ضد انقلاب از مردم، تیپ‌های «بیت المقدس» و «جند الله» با استفاده از ظرفیت مردم همین منطقه تاسیس شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها