رئیس جمهور:

رای اعتماد نمایندگان به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود می‌آورد

رئیس جمهور گفت: رای اعتمادی که نمایندگان به وزرا می‌دهند پیوندی را بین مجلس و دولت به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۳۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳ - 26November 2014

رای اعتماد نمایندگان به وزرا پیوند مبارکی بین مجلس و دولت به وجود می‌آورد

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی جهت دفاع از "محمد فرهادی" وزیر پیشنهادی علوم گفت: با توجه به این که به دهم آذر نزدیک میشویم این روز را به نمایندگان ملت تبریک و تهنیت عرض میکنم و بر روح تمام شهیدان مجلس به ویژه شهید مدرس درود و سلام میفرستیم.

وی در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بار سنگین قانون گذاری، نظارت، دموکراسی، پیگیری جهت اجرای قانون و تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت ساز و قوانین مربوط به برنامه 5 ساله بودجه سالانه بر عهده داشته است. رای اعتماد به وزرا در ادوار مختلف نیز بخشی از این بار سنگین بوده است. رای اعتماد پیوند مبارکی را بین مجلس و دولت به وجود میآورد و وزرای ما نه تنها از حمایت دولت برخوردار هستند، بلکه زمانی وارد دولت میشود که رای نمایندگان را نیز با خود به همراه داشته باشند.

روحانی در ادامه به دیگر مواردی که به رای مجلس نیاز دارد نیز اشاره کرد و گفت: حفاظت و حراست از مرزها با رای مجلس امکان پذیر خواهد بود همچنین قراردادها، مقابله نامهها و همه مسائل و قراردادهایی که بین ایران و کشورهای مختلف منعقد میشود باید به رای نمایندگان مجلس برسد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موادی از قانون اساسی، بیان کرد: هر گونه وام و وام بلاعوضی که در قانون اساسی از آن یاد شده است نیز با رای نمایندگان مجلس امکان پذیر خواهد بود اما متاسفانه وقت کنونی که در اختیار دارم فرصت نمیدهد از برنامههایی که از اول مجلس تا امروز نمایندگان انجام دادهاند را بیان کنم. اما مجلس از اولین روز تشکیل تا به امروز رسالت و وظیفه خود را در قبال مردم ایران به عنوان نمایندگان این ملت به خوبی ایفا کرده است و امیدواریم این مجلس نیز همان مسیر را ادامه دهد.

وی در ادامه به ثمره مجالس در دورههای مخلتف اشاره کرد و گفت: ثمره این همه مجالس در کشور در مسیر قانون، مقررات و مردم سالاری دینی، استحکام قوای سه گانه تحت هدایتهای مقام معظم رهبری، ساختن قدرت بزرگ ملی در برابری با دنیا بوده است و امیدواریم که روز به روز به عظمت مجلس و توفیقات نمایندگان برای خدمت به مردم شاهد باشیم.

روحانی در ادامه با بیان این مطلب که امروز برای چندمین بار است که خدمت نمایندگان مجلس جهت معرفی وزیر پیشنهادی وزارت خانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری میرسم، گفت: از همه کاندیداها و وزرای سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس آمدند و توانستند رای هفتاد نماینده یا هفتاد و نه نماینده را داشته باشند و نتوانستند رای اکثریت را کسب کنند از آن عزیزان تشکر میکنم چرا که آنها برای رضای خدا، خود را آماده کرده بودند و این را نباید از یاد برد که به مجلس آمدن و پشت تریبون نمایندگان قرار گرفتن و شنیدن نظرات موافق و مخالف سخت است و امیدواریم که این عزیزان در مسئولیتهای دیگری بتوانند ادای وظیفه کنند.

رئیس جمهور در ادامه فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود معرفی کرد و گفت: امروز جناب فرهادی را همه شما شاید بهتر از من میشناسید و به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه خدمت شما معرفی شده است و ایشان در وزارتخانههای علوم و بهداشت و درمان دارای سابقه است.

رئیس جمهور خطاب به رسانهها و سایتهای خبری اذعان داشت: من یک بار دیگر قبل از بیان ویژگیهای فرهادی این را بیان میکنم که رای نیاوردن وزرا را سایتها و رسانهها به مسائل مختلف منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس و نمایندگان مجلس باشد.

وی با بیان این مطلب که در کشور ما دموکراسی غیرحزبی است، گفت: در ایران دموکراسی ما غیر حزبی است که این دموکراسی را کمتر کشوری آن را تجربه کرده است و اگر ما نیز همچون دیگر کشورها دموکراسی دو حزب یا یک حزب و چند حزب داشتهایم یک مقدار کار آسان تر بود اما قانون اساسی ما این سبک را برگزیده است و این راه را انتخاب کرده است. دموکراسی غیر حزبی امتیازاتی دارد اما مشکلات خود را نیز در پی دارد و این بدان معنا نیست که برای آینده فکر نکنیم و راه جدیدی را پیدا نکنیم.

روحانی به افکار عمومی مردم در انتخابات و دیگر موارد سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در فراز و نشیب انتخابات افکار عمومی است که جریان را به صدا و حرکت وا می دارد. افکار عمومی تعیین میکند و ما هم همواره باید در مسیر فکر مردم باشیم چرا که افکار عمومی است که چارچوب تغییر را انتخاب میکنند. چرا که اکثریت قاطع مردم در فرهنگ دینی، ملی و مصالح ملی خطا نمیکنند و ما در انتخابات (24 خرداد) افکار عمومی مردم را دیدیم. در 24 خرداد گفتمانی مورد تایید مردم قرار گرفت که سه برابر نسبت به رقبای خود بیشتر رای آورد و این نشان میدهد که این گفتمان مورد تایید قاطع مردم است.

وی افزود: گفتمان اعتدال مورد قبول همه است و مقام معظم رهبری نیز گفتمان اعتدال را تعیین کرده است و گفتمان اعتدال همان گفتمان وسط است و ما امتی هستیم که در وسط حرکت میکنیم.

روحانی با بیان اینکه دموکراسی چارچوب دارد، بیان کرد: ما باید در چارچوب دموکراسی حرکت کنیم و موضع دولت و مجلس شورای اسلامی اخلاق، ادب و قانون به آرای مجلس است و در هر شرایطی به آن احترام می گذارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به رای مجلس به عنوان رای مردم احترام می گذاریم و این رای مورد احترام است ولی قضاوت را به خدا، قانون اساسی و افکار عمومی وا میگذاریم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان این مطلب که محمد فرهادی از چهرههای انقلابی در شهر مقدس مشهد بوده است، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی (محمد فرهادی) دارای سوابق گستردهای از آغاز انقلاب است و جزو چهرههای انقلابی در شهر مقدس مشهد به شمار میرود و بعد از انقلاب نیز خادم این انقلاب و مردم بوده است.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم (محمد فرهادی) در جهاد دانشگاهی به عنوان مسئول دانشگاه خدمات فراوانی داشته که همه شما شاهد آن هستید و گوشها را شنوا کرده است. هاشمی وزیر بهداشت نیز چشمها را بینا کرده است و قلب سلیم شما نمایندگان مجلس نیز سمعاً بصرا و قلباً ایجاد خواهد کرد و خواهیم توانست چشم بینا، گوش شنوا و دل پاک سلیم را مشاهده کنیم که در مسیر مسئولیت حرکت خواهد کرد و ما را به اهداف والا خواهد رساند.

وی در ادامه به دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: این دو وزارت خانه باید با هم هماهنگ باشند و شاید در برنامه ششم این موضوع را مطرح کنیم و این مورد در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد ولی آنچه که مهم است این است که فرد انقلابی، مومن و فردی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه را به شما معرفی کردهایم و این فرد معتقد است که دانشگاه باید از کمیت به کیفیت بهتر برسد و دانشگاههای ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد و نه سکویی برای جناحهای مختلف سیاسی باشد.

روحانی افزود: دانشگاه ما نه تنها باید مرکز علم باشد بلکه باید مرکزی باشد که مشکلات جامعه را نیز بتواند برطرف کند و ما تنها به دانش بنیانی برای سیاست و فرهنگ نیاز نداریم بلکه دانش بنیانها باید به کمک تعامل مجلس و دولت و اقتصاد و سیاست و فرهنگ نیز بیایند تا بتوانیم در آینده پرچم علمی برای جهان اسلام به شمار برویم.

وی با بیان این که امروز روز بسیج است، گفت: امام خمینی(ره) در پیامی در 5 آذر 1358 در یک سخنرانی فرمودند که ما نیاز به ارتش بیست میلیونی داریم و آن امام در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند که وقتی این همه انسان و مردم در کشور زندگی میکنند نباید یک نفر از آنها وقتی تفنگ در دست میگیرد، بلد نباشد که چگونه با تفنگ کار کند و با این پیام امام ارتش 20 میلیونی(بسیج) کلید خورد و بسیجیان در جنگ تحمیلی نقش بزرگی را ایفا کردند و وظیفه مهمی را بر دوش گرفتند.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیز روز نیروی دریایی است و در سالهای اخیر این نیرو توانسته موفقیتهای بزرگی را بدست آورد. و یادمان نخواهد رفت که بعد از آذر 59 نیروی دریایی چگونه نیروی دریایی عراق را در خور عبدالله حبس کرد. به روح شهدای بسیج، مجلس و نیروی دریایی درود میفرستیم و از ساحت شما مجلسیان تشکر میکنم که این جلسه را برگزار کردید و برای انتخاب وزیر علوم وقت گذاشتید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار