مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد؛

فتح خرمشهرهای امروز در گرو تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز

سردار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» گفت: فتح خرمشهرهای پیش‌ رو که مأموریت امروز ملت ما است جز با تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز امکان‌پذیر نیست. برای تحقق این مهم باید با ارزش‌­ها و ویژگی­‌های آن دوران در صحنه بمانیم.
کد خبر: ۳۴۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ - 20May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در آستانه فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، نشست خبری سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی­‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی با اصحاب رسانه امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی­‌زاده با گرامیداشت یاد و خاطره حماسه آفرینان عملیات «بیت المقدس» اظهار داشت: امام خمینی (ره) در زمان آغاز این عملیات فرمودند که «خرمشهر باید آزاد شود». این فرمایش امام خمینی دستور نظامی نبود بلکه یک فرمایش عمومی و خواست قلبی بود.

وی افزود: انجام این خواست چندان راحت و ساده نبود. عملیات «بیت المقدس» که به آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز انجامید، از روز دهم اردیبهشت‌ آغاز شد و تا سوم خرداد ادامه داشت. پس از آزادسازی خرمشهر نیز پاتک­‌های دشمن ادامه داشت، اما با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد و در نهایت ارتش بعث عراق از تصرف مجدد خرمشهر کاملاً نا‌امید شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: رزمندگانی که در عملیات «بیت المقدس» حضور داشتند علاوه بر کمبود امکانات، در شرایط دشوار جوی خرداد استان خوزستان حماسه فتح خرمشهر را رقم زدند. آنها در موجی از موافقت و همراهی این مسیر را طی نکردند بلکه در میان آتش کین دشمنان و دژخیمانی که آمده بودند تا بمانند این عملیات را انجام دادند.

سوم خرداد از ایام الله است

این مسئول خاطر‌نشان کرد: امروز که 37 سال از آن عملیات غرور آفرین می­‌گذرد فقط خداوند می‌­داند که بر فرزندان مجاهد خمینی کبیر در این عملیات چه گذشته است. ما وظیفه داریم نام، یاد و راه این عزیزان را که علی­‌رغم پر آوازه بودن، گمنام بودند را گرامی بداریم.

وی با بیان اینکه مناسبت‌­هایی همچون سوم خرداد که جزو ایام الله است نباید در زندگی روزمره گم شود و یا مورد غفلت قرار بگیرد اضافه کرد: در روز سوم خرداد به چشم خود دیدیم که خداوند وحشت و شکست را بوسیله رزمندگانی که با کمبود عِده و عُده مواجه بودند بر متجاوزین تحمیل کرد. اراده خداوند بر این بود که خرمشهر آزاد شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به فرمایش امام خیمنی (ره) که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، افزود: منظور امام خمینی (ره) از بیان این عبارت این بود که رزمندگان اسلام جانفشانی کردند، اما «یدالله فوق ایدیهم» و دست خدا بالای همه دست­‌ها است. این خدا بود که به دست شما دشمنان را منکوب و سرکوب کرد.

یوسفعلی‌­زاده در ادامه به نقش خراسان در عملیات بیت المقدس اشاره کرد و افزود: لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع)، سپاه خراسان، تیپ 21 امام رضا (ع)، تیپ جوادالائمه (ع) و جهادسازندگی خراسان از جمله یگان­‌های خراسانی بودند که به منظور فتح خرمشهر در عملیات پدافندی و آفندی حضور داشتند.

تداوم حماسه سوم خرداد در گذر زمان

وی در بخش دیگری از سخنانش، حماسه‌ی سوم خرداد را در گام‌های انقلاب اسلامی جاری و متبلور دانست و ابراز داشت: ما امروز هم به پشتوانه فتح خرمشهر، در صحنه اداره کشور و تعاملات و روابط منطقه‌­ای و بین‌المللی نقش ایفا می­‌کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص خرمشهرهای پیش رو تأکید کرد: خرمشهرهای پیش‌ رو مأموریت امروز ملت ما است. فتح خرمشهرهای امروز جز با تأسی به فاتحان خرمشهر دیروز امکان‌پذیر نیست. برای تحقق این مهم باید با ارزش‌­ها و ویژگی­‌های آن دوران در صحنه باشیم تا باز هم مشمول فتح و نصرت الهی قرار بگیریم. اگر به دنبال نصرت الهی و ثبات قدم هستیم باید به پایمردان دیروز اقتدا کنیم.

وی ابراز داشت: روز سوم خرداد نماد مقاومت، ایثار و از‌خودگذشتگی است. امروز بعد از گذشت 37 سال از عملیات «بیت المقدس» رهبر حکیم انقلاب اسلامی راهبرد قطعی نظام را مقاومت در برابر زیاده­‌خواهی دشمنان می‌­دانند.

یوسفعلی­‌زاده در ادامه به برنامه­‌های ایام سوم خرداد اشاره کرد و ادامه داد: هدف کانونی گرامیداشت سوم خرداد ترویج فرهنگ ولایتمداری، مقاومت، خودباوری دینی و ملی و حفظ و نشر آثار و ارزش‌­های دفاع مقدس است.

این مسئول گفت: تبیین نقش و جایگاه فرماندهی الهی ولی فقیه در حیات معنوی کشور و خلق حماسه‌­ها و پیروزی­‌ها، تبیین قدرت و وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی برای ایجاد بازدارندگی برای مقابله با تهدیدات دشمنان، تبیین نقش بصیرت، مقاومت، وحدت و همگرایی اقوام، ادیان و اقشار جامعه در مقابله با استکبار جهانی، تبیین جایگاه و دستاوردها و درس‌­ها و عبرت­‌های عملیات غرورآفرین «بیت المقدس» که زمینه‌ساز پیروزی‌های بعدی در دفاع مقدس شد، نهادینه‌­سازی روحیه ولایتمداری، ایثار، شهادت طلبی و تبیین الگوهای رفتاری رزمندگان با بهره‌­گیری از فرهنگ دینی و عاشورایی از جمله راهبردهای ویژه برنامه­‌های گرامیداشت سوم خرداد است.

این مسئول افزود: برای تحقق این اهداف از چهارشنبه یکم خرداد تا شنبه چهارم خرداد روز شمار ایام گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر تعیین شده است. شعار ویژه این مناسبت در سال جاری شعار «ما پیروزیم» است. انتظار داریم رسانه­‌ها این شعار را در ویژه برنامه‌­هایی که در ایام سوم خرداد برگزار می­‌شود تبلیغ کنند.

این مسئول تشریح کرد: روز چهارشنبه یکم خرداد، روز رسانه، دفاع مقدس و مقاومت نامگذاری شده است. بازخوانی کارکرد رسانه­‌ها در دفاع مقدس جزو برنامه‌­های این روز است. در استان نیز نشست تخصصی با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان رسانه پیش‌بینی شده که در یکی از سالن­‌های صدا و سیمای استان برگزار می­‌شود.

وی یادآور شد: روز پنجشنبه دوم خرداد روز شهدا، ایثارگران و پیروان ولایت نامیده شده است. در این روز مهمترین برنامه، عطرافشانی مزار شهدا در سراسر استان است. همچنین در این روز، تجمع صبحگاهی نیروهای مسلح به عنوان نماد وحدت، اقتدار و آمادگی در سراسر استان بویژه در مرکز استان برگزار خواهد شد.

یوسفعلی­‌زاده ابراز داشت: شرکت آحاد نیروهای مسلح و پیشکسوتان عزت و شرف و رزمندگان در نماز­های عبادی سیاسی جمعه در سراسر استان از جمله ویژه برنامه­‌های روز جمعه سوم خرداد است که روز مقاومت، ایثار و پیروزی و ولایتمداری نامگذاری شده است. روز شنبه چهارم خرداد که در تقویم ملی روز دزفول روز مقاومت و پیروزی نامیده شده تمرکز برنامه­‌ها در شهر مقاوم دزفول است، اما ادامه برنامه‌های سوم خرداد در سراسر کشور و استان برگزار می­‌شود.

اجرای یک هزار برنامه در سطح استان

این مسئول ادامه داد: حجم سنگینی از برنامه­‌های اجرائی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در سطوح مختلف استان پیش بینی شده است. با رصد برنامه­‌هایی که جنبه شهرستانی و دستگاهی دارند قریب به یک هزار برنامه توسط دستگاه‌­ها و یا تشکل‌های مردم نهاد در ایام سوم خرداد برگزار می‌شود. البته چندین هزار برنامه مردمی و اجتماعی در سطح مساجد، مدارس و دانشگاه­‌ها، گلزار شهدا، منازل ایثارگران پیش‌بینی شده که جزو برنامه‌­های ستاد بزرگداشت سوم خرداد که از طریق این ستاد پیگیری شود قرار نگرفته است. 

یوسفعلی­‌زاده در پایان دیدار با ائمه جمعه، تولید برنامه­ از طریق صدا و سیما، انتشار محتوا به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در فضای مجازی، تبلیغات محیطی و بهینه‌سازی آن در شهرها و دستگاه‌­ها، تولید محتوا به مناسبت سوم خرداد و در اختیار دستگاه‌­ها و مجموعه­‌ها قرار دادن آن، تشریح عملیات «بیت المقدس» در رسانه از دیگر برنامه‌­های پیش‌بینی شده به مناسبت ایام سوم خرداد است.    

در ادامه این نشست «جواد فرهنگ­‌نژاد» مدیر هنری و سینمایی، «جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ، «ملیحه غیور» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی در سخنانی به تشریح ویژه برنامه­‌های سوم خرداد در حوزه مأموریت خود پرداختند.

نشست تخصصی هنرمندان فعال در حوزه دفاع مقدس با مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان، برگزاری کارگاه نقد و بررسی فیلم­‌های دفاع مقدس با محوریت سوم خرداد، برگزاری ورکشاپ هنرهای تجسمی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری کارگاه آموزشی فیلمنامه نویسی، برگزاری نشست تخصصی راهکارهای نگارش کتاب خاطرات دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه کتاب­‌های تقریظی مقام معظم رهبری، برگزاری نشست خوانش کتاب، رونمایی از کتاب «ما افسانه بودیم»، برگزاری عصرانه داستان‌نویسان دفاع مقدس، برگزاری شب شعر، برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «تا نیمه راه»، تولید کتاب صوتی «شهربانو»، نشست صمیمی همسران شهدا، تجلیل از همسران شهدای عملیات «بیت المقدس» و برگزاری افتتاحیه طرح خادمان شهدای گمنام از جمله برنامه­‌های اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس در ایام سالگرد سوم خرداد است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها