یادداشت/ رحیم محمدی

دوگانه‌های ترامپ در منطقه غرب آسیا

اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد مسایل منطقه غرب آسیا را شاید بتوان در راستای تلاش برای برقراری ارتباط مستقیم با ایران و نیز فروش سلاح بیشتر به عربستان و امارات ارزیابی کرد.
کد خبر: ۳۴۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 27May 2019

دوگانه‌های ترامپ در منطقه غرب آسیاگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در روز‌های اخیر موضع‌گیری‌هایی را علیه ایران داشته که اگر مروری بر این موضع‌گیری‌ها داشته باشیم، می‌توان به مواردی مانند اعمال تحریم‌های سخت در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی کشورمان و تروریست نامیدن سپاه اشاره کرد؛ البته به این موارد می‌توان اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» به سمت خلیج فارس و نیز هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه (از این تعداد تنها ۹۰۰ نفر نیروی جدید هستند و ۶۰۰ نفر مابقی، کسانی هستند که ماموریت آن‌ها تمدید می‌شود) هم که در راستای فشار به ایران صورت گرفته را اضافه کرد.

این اقدامات رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها به صورت آشکار اعلام کردند دنبال جنگ با ایران نیستند؛ اینکه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده که هیچ‌کسی در دولت آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست را شاید بتوان دلیلی بر صحت این موضوع دانست.

ولی اینکه چرا برخلاف اظهارات وزیر خارجه آمریکا، رئیس جمهور این کشور در توییتی عنوان می‌کند که «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، آن زمان، پایان رسمی ایران خواهد بود، هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید.» را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که ترامپ علاقه‌مند است همان‌گونه که با کره شمالی به صورت مستقیم مذاکراتی را انجام داده است، با ایران نیز مذاکرات مستقیمی داشته باشد.

ترامپ در حقیقت با این‌گونه رفتار‌ها به دنبال برقراری دوباره روابط عادی میان دو کشور پس از چهار دهه است تا آن را به عنوان دستاورد ریاست جمهوری خود معرفی کند؛ لذا شاید به جرأت بتوان گفت که گذاشتن شماره تلفن برای برقراری ارتباط مستقیم نزد سفارت سوییس در تهران از سوی ترامپ را در همین راستا ارزیابی کرد.

اما سوی دیگر ماجرا هم این است که رئیس جمهور آمریکا با این‌گونه اقدامات و سخنان خود می‌خواهد راهی برای فروش تسلیحات نظامی به کشور‌هایی همچون عربستان و امارات پیدا کند؛ چرا که می‌داند فروش تسلیحات به این کشور‌ها با سد کنگره مواجه خواهد شد.

از این روی اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ، راهکاری برای فروش هشت میلیارد دلار تسلیحات ازجمله فروش بمب‌های هدایت‌شونده، جنگنده‌های اف ۱۵، موشک‌های ضد تانک و دیگر اقلام، است؛ بنابراین اعلام وضعیت اضطراری، باعث می‌شود که دولت ترامپ بتواند بدون نیاز به کسب رضایت کنگره، طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار