معرفی کتاب/

«جهاد کبیر»

کد خبر: ۳۴۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹ - 02June 2019

«جهاد کبیر، صورت‌بندی مفهومی عدم تبعیت از دشمن در جمهوری اسلامی ایران»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «جهاد کبیر، صورت‌بندی مفهومی عدم تبعیت از دشمن در جمهوری اسلامی ایران» نوشته «مهدی سیاوشی» و «سید مهدی موسوی‌نیا» و با مقدمه‌ای از «علی ذوعلم» در هفت فصل به بررسی مساله جهاد از نگاه قرآن و روایات از زوایا و ابعاد مختلف می‌پردازد.

«مفهوم شناسی جهاد کبیر در قرآن»، «زمینه‌های موثر بر طرح مفهوم جهاد کبیر»، «تبار شناسی تبعیت از دشمن»، «هویت و هویت بحران در ایران معاصر»، «جایگاه علوم انسانی در مساله تبعیت از دشمن»، «صورت بندی جهاد کبیر در دولت اسلامی» و «انقلاب اسلامی و تمدن سازی» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

نویسنده در پیشگفتار کتاب «جهاد کبیر ...» خود آورده است: «کتاب حاضر پس از بیان رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) در سال 1395 پیرامون موضوع جهاد کبیر در دستور کار قرار گرفت. معظم‌له با طرح این مفهوم و البته استناد به آیه 52 سوره مبارکه فرقان جهاد امروز جمهوری اسلامی با دشمن را جهاد کبیر عنوان نمودند. ایشان جهاد کبیر را بنا به آیه شریفه مزبور عدم تبعیت از دشمن معنا نموده و دایره این عدم تبعیت را به همه حوزه‌های فردی و اجتماعی اعم از عرصه‌های عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گسترش دادند.»

قسمتی از متن کتاب:

«در دوره معاصر اگر بخواهیم خط و جریان نفوذ را در ایران پیگیری کنیم؛ می‌توانیم در فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... این را جستجو کنیم. البته اتفاقاتی در طول 150 سال اخیر افتاده است که شکل نفوذ و گروه‌های مرتبط با جریان نفوذ را پیچیده کرده است. اگر آن زمینه تاریخی را ندانیم، شاید پیچیدگی‌ها را  هم خیلی درک نکنیم. نفوذ در ایران از دوره صفویه، یعنی از دوره شاه عباس صفوی شروع شد. به صرف اینکه بالاخره در ایران یک کشوری در این منطقه بوده و در دوره صفوی استقلال خودش را دوباره پیدا کره است. در آن زمان غرب با امپراطوری عثمانی در جنگ بود، لذا شناخت همسایه بزرگ و قدرتمند عثمانی برای غرب اهمیت داشت. لذا اولین جریان‌های نفوذی به منظور آشنایی و سپس احاطه بر اوضاع ایران، وارد کشور شدند.»

«جهاد کبیر، صورت‌بندی مفهومی عدم تبعیت از دشمن در جمهوری اسلامی ایران» در 207 صفحه به کوشش «مهدی سیاوشی» و «سید مهدی موسوی‌نیا» به نگارش در آمده و توسط «دانشگاه جامع امام حسین (ع)» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار