یک کارشناس مسائل سیاسی:

شعار نیل تا فرات با مقاومت شکست خورده است

کارشناس مسائل سیاسی در نشست تخصصی با موضوع مسائل فلسطین و طرح معامله قرن گفت: امروز شعار نیل تا فرات با مقاومت نشأت گرفته از انقلاب اسلامی، شکست خورده است.
کد خبر: ۳۴۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰ - 13June 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از استان مرکزی، «محمدجواد یاری» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در نشست تخصصی با موضوع مسائل فلسطین و معامله قرن که در خبرگزاری دفاع مقدس استان مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه طرح معامله قرن یک طرح آمریکایی است، اظهار داشت: هدف از طرح معامله قرن ایجاد یک نظم منطقه ای جدید با محوریت اسرائیل است که در دوران رئیس جمهوری ترامپ جدیت آن کمی بیشتر شده است.

وی با اشاره به شخصیت تندرو و عجول ترامپ گفت: اسرائیل به دلیل اینکه ترامپ را شخصیتی تندرو میبیند می خواهد از این ظرفیت استفاده کند و مسئله دولت یهود را برای همیشه حل و فصل کنند چراکه اوباما در طرح های ناپخته ی این چنینی ورود پیدا نمی کرد و نگاه های خاص خودش را داشت و دو طرف را مدیریت می کرد ولی اینها می خواهند از این شخصیت ترامپ به عنوان فرصتی مهم استفاده کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از جنگ هایی که انجام شد این مقدار افزایش پیدا کرد که هم اکنون بیش از 85 درصد فلسطین دست رژیم غاصب صهیونیستی است و اینها هم این را یک فرصت طلایی می دانند که از ظرفیت ترامپ برای افزایش 100 درصدی سهم خود بهره ببرند و قدس را به عنوان پایتخت کاملا یهودی در کشوری که حضور فلسطینی ها در آن نباشد دنبال می کنند.

وی ادامه داد: اولین ویژگی طرح معامله قرن شناسایی تمام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی است که در سال 1948 که بحث تقسیم فلسطین مطرح بود قرار شد که قدس یک منطقه بین المللی باشد و 48 درصد برای فلسطینی ها و باقی آن برای یهودیان مورد استفاده قرار گیرد.

یاری با اشاره به این که ترامپ از این فضا استقبال می کند، افزود: ترامپ در انتخابات سال آینده به لابی صهیونیستی احتیاج دارد و این لابی تعیین کننده رئیس جمهور بعدی آمرکیا است و او می تواند از امکانات مالی و نفوذ رسانه ای آن برای رئیس جمهور شدن استفاده کند.

وی گفت: آنها قصد دارند یک کشور فلسطینی هم برای آوارگان فلسطینی و هم برای 12 میلیون نفری که بخشی از آنها در اردوگاه های کشورهای اطراف ساکن هستند و در وضعیت بسیار نامناسبی زندگی می کنند در نظر بگیرند و فلسطینی هایی که در اینجا ساکن می شوند عاری از هرگونه سلاح، ارتش و نیروی نظامی باشند و 10 درصد از کرانه باختری هم به اسرائیل الحاق شود و پهنای کشور صهیونیستی بیشتر شود و تمام راه های دریایی، زمینی و هوایی تحت کنترل آنها قرار گیرد.

یاری با تشریح اهداف بلند مدت این طرح گفت: آنها میخواهند در بلند مدت جمعیت فلسطینی ها را به مراتب کاهش دهند و اگر این طرح به مرحله اجرا برسد و بخواهد به امضای برخی از کشورهای عربی و دیگران برسد به معنای رسمیت یافتن اشغالگری است و سیطره آنها را بر منطقه فلسطین تقویت می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: صهیونیست ها به این نتیجه رسیدند که شعارشان که در اختیار گرفتن نیل تا فرات بود امروز با مقاومت برخواسته و نشأت گرفته از انقلاب اسلامی شکست خورده و به هیچ عنوان قادر به تداعی استراتژی نیل تا فرات نخواهند بود و طبیعتا امروز قانع می شوند به اینکه حدأقل این سرزمین را حفظ کنند و این یک نوع شکست است.

این استاد دانشگاه با تشریح موانع اصلی طرح معامله قرن گف: اینها با طراحی پدیده داعش می خواستند هم حزب الله لبنان را بزنند و هم بازوان مقاومت چه در سوریه و چه در عراق را از بین ببرند و هدف نهایی هم مقابله با ایران بود که این فرصتی شد برای محور مقاومت و به آن بهانه از محور مقاومت دعوت کردند که در منطقه حضور پیدا کند که هم داعش از بین رفت و هم با پدیده تکثر حزب الله در منطقه شامات و اطراف رژیم صهیونیستی مواجه شدند.

یاری گفت: امروز وقتی آنها سر خود را برمی گردانند حزب الله،حماس،حشدالشعبی،حیدریون وعباسیون را می بینند و اینها نیروهای انقلابی و مجاهدانی هستند که در منطقه حضور دارند و این قطعا گسترش پیدا خواهد کرد.

امروز شعار نیل تا فرات با مقاومت نشأت گرفته از انقلاب اسلامی شکست خورده است

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما نگران این نیستیم که رژیم عربستان و سعودی مراکز هسته ای و موشکی تأسیس می کنند چراکه به زودی به دست مجاهدین اسلامی می افتد و این موضوع ناشی از این است که این تحول یک تحول ایستایی نخواهد بود بلکه گسترش پیدا خواهد کرد و همین توان مقاومت می تواند در آینده مراکزی را که مقام معظم رهبری وعده می دهند تحت اختیار خود بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وعده دیگر حضرت آقا که رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید به مرور زمان در حال تحقق پیدا کردن است گفت: بنابراین آنها در بحث معامله قرن با جریان مقاومت مواجه خواهند بود.

وی تصریح کرد: حماس که در نوار غزه مستقر است و حزب الله لبنان که به این طرح نگاه منفی دارند اینها هم در روند اجرا شدن معامله قرن قطعا مانع ایجاد می کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز حدود هشتاد سال از عمر رژیم صهیونیستی می گذرد و در طی این مدت با آن همه امکانات و قدرت تبلیغاتی، پولی و نظامی که داشتند نتوانستند طرح های خودشان را اجرائی کنند اضافه کرد: حال در این فرصت محدود و با کمک تندروی و افراطی گری ترامپ می خواهند آورده ای برای خود دست و پا کند که اینها نشان می دهد این طرح ناپخته است و به نتیجه نخواهد رسید.

وی گفت: عدم همراهی افکار عمومی جهان نیز در این طرح نمایان است، اروپا و روسیه نسبت به این طرح خوش بین نیستند و می دانند این طرح با هدف زیاده خواهی های آمریکا شکل می گیرد و آن را قبول نمی کنند.

یاری گفت: کشورهای اسلامی هم اگر بخواهند وارد این بازی شوند بایستی هزینه های منزوی شدن عربستان،بحرین،اردن و عمارات را هم پرداخت کنند و لذا این هم برای آنها مانعی بزرگ است چرا که از جهان اسلام طرد خواهند شد.

وی در این خصوص ادامه داد: به هرحال برخی از آنها مدعی این هستند که رهبری جهان اسلام را در اختیار دارند و چنین فضاحت سیاسی به جایگاه آنها برای همیشه پایان خواهد داد و از طرفی جایگاه انقلاب اسلامی را به عنوان حامی اصلی فلسطین تثبیت خواهد کرد و این برای آنها موضوع غیر قابل قبولی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهداف دیگر این طرح افزود: اینها می خواهند بخشی از صحرای سینا یا اردن را بگیرند و به فلسطینی ها بدهند و بخشی از آنها را در آنجا مستقر کنند که این کار باعث نارضایتی مردم آن منطقه خواهد شد و نسبت به این طرح واکنش جدی نشان خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها