مردم یمن در آستانه پیروزی

بازدید نظامی وزیر دفاع یمن از مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش و مقاومت در مرز با عربستان واقعیت‌های جدیدی را در عرصه مقابله نفس‌گیر با اشغالگران و نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی به نمایش گذاشت، این پدیده به خودی خود یک قدرت‌نمائی مقاومت یمن است.
کد خبر: ۳۴۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰ - 11June 2019

مردم یمن در آستانه پیروزیبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس به نقل از جمهوری اسلامی، بازدید نظامی سرلشکر «محمدناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن از مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش و مقاومت در مرز با عربستان واقعیت‌های جدیدی را در عرصه مقابله نفس‌گیر با اشغالگران و نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی به نمایش گذاشته است.

این پدیده به خودی خود یک قدرت‌نمائی مقاومت یمن است. ارتش یمن 20 مقر نیروهای متجاوز سعودی را با انجام عملیاتی برق‌آسا در نجران واقع در جنوب عربستان در اختیار و کنترل خود درآورده است.

وزیر دفاع یمن تاکید می‌کند که نیروهای مقاومت و ارتش در فاصله بسیار اندکی از شهر نجران و فرودگاه این شهر قرار دارند و توانسته‌اند ضرب شست بزرگی را به نیروهای متجاوز نشان دهند. علاوه بر این بازتاب عملیات استراتژیک نیروهای مقاومت یمن در حمله به تاسیسات نفتی در عمق خاک عربستان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و اوج ناتوانی و سردرگمی ائتلاف سعودی را به نمایش گذاشته است.

عربستان به شیوه‌های حقیرانه‌ای متوسل شد که به وضوح درماندگی ماشین جنگی سعودی را به تصویر می‌کشد. نمایش قطعات موشکی پرتاب شده ازسوی نیروهای مقاومت به عمق خاک عربستان در فرودگاه محل ورود سران کشورهای عربی و اسلامی با عجز و لابه سعودی‌ها تکمیل شد که برای جلب‌ ترحم سایر کشورها تلاش می‌کردند تا خود را به دروغ، مظلوم جلوه دهند و ادعا کنند که بدون ارتکاب هیچ‌گونه جرمی مورد حمله موشکی قرار گرفته‌اند ولی سکوت معنی‌دار سران کشورهای اسلامی و عربی و عدم همراهی با مواضع انحرافی سلمان و فرزندش در طول اجلاس و در بیانیه‌های پایانی به وضوح نشان داد که سعودی‌ها حتی در خاک خود و در اجلاسی که خودشان تشکیل داده بودند، کاملاً منزوی هستند.

به علاوه برخی مقامات دعوت شده به اجلاس مکه در جریان برگزاری اجلاس و پس از آن تاکید کردند که حتی همین بیانیه نهائی هم بازگو‌کننده مواضع رسمی کشورهای دیگر نیست و در زمینه محتوای متون قطعنامه‌ها و بیانیه‌های پایانی کمترین اطلاع‌رسانی و مشورتی با آنها نشده است. موضوع مهمتر اینکه از اجلاس اضطراری شورای امنیت در همین زمینه هم چیزی عاید سعودی‌ها نشد و آنها چه در مکه و چه در شورای امنیت، با دستهای خالی نظاره‌گر دیدگاه متفاوت دیگر کشورها بودند.

تجربه چهارساله جنگ احمقانه ائتلاف سعودی در یمن به خوبی نشان داده که هر زمان سعودی‌ها به بن‌بست برسند، تلاش می‌کنند با انجام عملیات وحشیانه و با توسل به جنایات جنگی، اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. اما این‌بار حتی در عملیات زمینی، دریائی و هوائی و حملات موشکی و توپخانه‌ای هم بخت با ائتلاف سعودی یار نبود.

شبکه الجزیره از شکست سنگین تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی در نزدیکی شهر نجران که هم مرز با یمن است، خبر می‌دهد که تقریباً همزمان، ائتلاف سعودی طی عملیات دیگری در حومه شهر استراتژیک «عسیر» تلاش کرد مواضع و استحکامات ارتش یمن و نیروهای مقاومت را تصرف کند ولی با شکست سنگین و تلفات انسانی و تخریب ادوات جنگی عظیم ناچار به عقب‌نشینی شد. این دو حمله با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌ها و بالگردهای آپاچی همراه بوده ولی علیرغم شدت و دامنه جنایات سعودیها به هیچ یک از اهداف خود نرسید.

سعودی‌ها از هرسو تحت فشار مضاعف قرار گرفته‌اند که به این جنایات جنگی و این عملیات شرم‌آور خاتمه دهند ولی با اصرار تلاش می‌کنند با توسل به «جنایات حداکثری» بتوانند مقاومت یمنی‌ها را درهم بشکنند.

موضوع مهم‌تر اینکه تلاش سعودیها برای آنکه رژیم قاهره و سایر کشورهای عربی و اسلامی را هم «شریک جرم» خود علیه مقاومت و ارتش یمن جلوه دهند، به‌کلی بی‌نتیجه بوده و مقامات مصری اعلام کرده‌اند که تا اهداف، برنامه‌ها و مسائل کلیدی و محوری پیرامون تشکیل ناتوی عربی اعلام و تثبیت نشود، حاضر به مشارکت در این طرح‌های کاغذی در هیچ سطحی نیستند.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این هم دوبار درباره ناتوی عربی با مشارکت 34 کشور و ناتوی اسلامی با مشارکت 54 کشور تصمیماتی اعلام شد ولی رهبران کشورها با کمال تعجب دریافتند که حتی قبل از اطلاع‌رسانی اولیه، نام کشورشان در فهرست این تشکل‌ها درج شده و آنها به کلی از تعهدات و تبعات این تصمیمات یکطرفه سعودی‌ها بی‌خبرند. در این زمینه سازمان‌های بین‌المللی بی‌نقش و بی‌تاثیر نبوده و نیستند.

واقعیت این است که مسئله کلیدی برای سعودیها و سایر اعضای این ائتلاف اینست که منصور هادی رئیس‌جمهور مخلوع و فراری یمن را مجدداً و به هرقیمت ممکن به قدرت بازگردانند و در این زمینه با ریخت‌و‌پاش‌ میلیاردی دلارهای نفتی مصوبه شورای امنیت را هم کسب‌ کرده‌اند. آنها در واقع به شدت امیدوارند که اگر روزی با شورش و قیام همه‌جانبه مردم کشورشان مواجه شوند، دیگران برای بازگرداندن آنها به قدرت از همین شیوه بهره‌گیری کنند.

مزدوران چندملیتی که ظاهراً تحت فرمان منصور هادی عمل می‌کنند در طول دوره چهارساله گذشته چندبار و فقط چندساعت در مناطق جنوبی و به‌ویژه در بندر عدن اعلام حضور کرده‌اند ولی فوراً تارومار شده و از صحنه گریخته‌اند. همین مزدوران چندملیتی طی ماه‌های گذشته هم تلاش کردند بندر الحدیده و سواحل آنرا اشغال کنند ولی با تحمل تلفات سنگین وادار به فرار از صحنه شدند.

صرف‌نظر از این مسائل، با استفاده ارتش یمن و نیروهای مقاومت از پهپادها و تجهیزات موشکی برای حمله به عمق خاک عربستان و امارات به‌ویژه پس از حملات موفق آنها به تاسیسات نفتی عربستان، موازنه قوا به زیان ائتلاف سعودی درحال شکل گرفتن است. سلمان و فرزندش امیدوار بودند با انجام ضدحمله‌های وحشیانه در نقاط مرزی، بر شکست و ناکامی خود سرپوش بگذارند ولی آن حملات هم به ناکامیهای تازه‌ای منجر شد و از هم‌اکنون نشانه‌های پیروزی نهائی مردم یمن در این جنگ آشکار است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها