بیگدلی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

چشم امید آمریکایی‌ها به سفر نخست وزیر ژاپن/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقابل قبول است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفر هیأت آلمانی به تهران رضایت بخش نبوده است؛ چون این هیأت دست خالی به ایران آمده بود و دست خالی نیز برگشت؛ لذا همه امید اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران است.
کد خبر: ۳۴۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ - 11June 2019

چشم امید آمریکایی‌ها به سفر نخست وزیر ژاپن/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقابل قبول استعلی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل‌ دفاع‌پرس درخصوص سفر «شینزو‌ آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران اظهار داشت: ژاپن از نظر دیپلماسی کشوری معتبر و بی‌طرف به شمار می‌آید و به همین دلیل است که ایالات متحده آمریکا این کشور را برای مذاکره با ایرانی‌ها واسطه قرار داده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌های اعمالی آن‌ها بر ایران، تاثیر قابل توجهی در تضعیف مقاومت این کشور نداشته است؛ لذا دست به اقدام بی‌سابقه‌ای زده و تصمیم گرفته‌اند که بالاترین مقام ژاپن که روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد را به عنوان واسطه قرار بدهند.

بیگدلی بیان داشت: قبل از اینکه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر کند، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی تماسی با وی نکاتی را در مورد مذاکره با ایران متذکر شده است. مسائل هسته‌ای و موشکی، مسائل منطقه‌ای و فشار حداکثری بر ایران از محورهای گفت‌‌وگوی نتانیاهو با «آبه» بوده است.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ‌گفت: سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران برای وی سفر مهمی است؛ زیرا باید بین ایران و آمریکا وساطت کند.

وی با بیان اینکه تهران در مواضع خود ثابت قدم است و تاریخ نیز نشان داده است که هرگونه مذاکره با ایران در مورد مسائل دفاعی کار بسیار سخت و نشدنی است، اظهار کرد: البته نباید بگذاریم «آبه» دست خالی به توکیو برگردد. ما می‌توانیم شروط خود را با دقت به نخست وزیر ژاپن اعلام کنیم.

بیگدلی در مورد تحریم‌های آمریکا گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران غیرقابل قبول است و باید شروط ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درخصوص وزیر امور خارجه آلمان گفت: سفر هیأت آلمانی به تهران رضایت بخش نبوده است؛ چون این هیأت دست خالی به ایران آمده بود و دست خالی نیز برگشت؛ لذا همه امید اروپا و ایالات متحده به سفر نخست وزیر ژاپن است.

وی در پایان گفت: اگر نخست وزیر ژاپن دست خالی به ایران بیاید، دست خالی نیز از تهران بر می‌گردد؛ البته در این صورت آمریکایی‌ها می‌توانند در مجامع بین‌المللی مدعی شوند که آن‌ها همواره به دنبال کاهش تنش با ایرانی‌‌ها هستند؛ اما ایران این موضوع را رد می‌کند.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها