توسط انتشارات نیستان منتشر شد؛

معرفی ارزش­‌های پایدار و بدون مرز اخلاقی برای کودکان در «من و عروسکام»

جلد نخست مجموعه­ «من و عروسکام» با عنوان «توی کمد نشسته و حرفی باهام نمی­زنه!» ورود هیجان‌انگیز به دنیایی است که ارزش‌های پایدار و بدون مرز اخلاقی را به کودکان معرفی و کودک در اولین برخورد­، حس جاندارپنداری خود را در کتاب می‌بیند.
کد خبر: ۳۵۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ - 12June 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، طی سال­‌های طولانی، آموزش مباحث علمی حرف اول را در برنامه‌­های ویژه­ کودکان به خود اختصاص داده بود و نهاد و سازمانی موفق محسوب می­‌شد که داد‌ه‌های بیشتری را در اختیار بچه­‌ها می‌­گذاشت.

اما امروز و پس از انجام بررسی‌­های متعدد در گوشه و کنار دنیا­، رویکردی کاملاً متفاوت مورد­ قبول قرار گرفته است و انتقال ارزش‌­ها و مهارت‌­های زندگی با زبان شیرین کودکانه و ابزار هنرمندانه­، به هدف اصلی تبدیل شده ­است. وجود انبوه آثار ترجمه این حوزه در بازار نشر­، نشان از اهمیت موضوع در گوشه و کنار دنیا دارد.

اما بهتر نیست تفاوت­‌های فرهنگی را در نظر گرفت و کتاب­هایی در اختیار کودک ایرانی قرار داد که با ریشه‌­های او و محیطی که در آن زندگی می‌­کند­، در ارتباط باشد؟

مجموعه جدید «من و عروسکام» با همین اهداف برای گروه سنی الف و ب­، پنج تا هشت سال، تولید شده و ویژگی‌­های ممتازش در مقایسه با سایر آثار، آن را به انتخابی هوشمندانه برای والدین و مربیان تبدیل کرده ­است.

«من و عروسکام» کتابی تصویری است که با قطعی مناسب و نقاشی‌­های شاد آتنا شمس­، دنیایی زیبا برای مخاطب خود تصویر می‌کند. کودک در اولین برخورد­، حس جاندارپنداری خود را در کتاب می‌بیند. تنوع رنگ­های روشن­، تعدد شخصیت‌­ها و روایت واضح نقاشی­‌ها­، توجه اورا به متن جلب می‌کند و کنجکا‌و‌ی‌­اش را برای شنیدن یا خواندن شعرها برمی­­‌انگیزد.

راوی «ماجرای من و عروسکام» دختر­­بچه‌­ای دبستانی به اسم غزل است. نویسنده بدون این­که در دام پند و نصیحت بیفتد با پرداختی هنرمندانه و پر از ماجرا او را به سمت خصایل نیک انسانی همچون دوستی­، بخشندگی­ و همدلی سوق می­‌دهد.

دنیای «من و عروسکام» بر خلاف اکثر تولیدات فرهنگی این گروه سنی­، اعم از کتاب یا انیمیشن­، دنیایی بدون مشکل­، ساختگی و فاقد اتفاقات غم­ انگیز نیست. کودک با ظرافت با مسایلی مثل فقر و مرگ هم برخورد می­‌کند اما این مواجهه دقیق، آرامش و شادابی کتاب و مخاطب کم­ سن آن را تحت ­تأثیر قرار نمی‌­دهد و باعث ناامنی و ترس نمی‌­شود­، بلکه مخاطب این بخش زندگی را هم می­‌پذیرد و در­حد توان خود درصدد بهتر کردن شرایط بر­می­­‌آید.

نسیم عرب­ امیری در دومین تجربه خود در حوزه­ کتاب کودک، پس از «مجموعه­ هل­هلی»، از زبانی سالم و گیرا بهره برده و به راحتی توانسته با شعرهای موزون و طنز­آمیز، توجه بچه‌­ها را جلب کند. دقت به میزان تأثیرگذاری متن بر مخاطب کم­سن، باعث شده تا او با انتخاب دقیق تک تک واژه­‌ها، مجموعه را از آفت‌­های زبانی رایج دور نگه­دارد.

جلد نخست مجموعه­ «من و عروسکام» با عنوان «توی کمد نشسته و حرفی باهام نمی­زنه!» در قطع خشتی با بیست و چهار صفحه­، ورودی هیجان­‌انگیز به دنیایی است که ارزش­‌های پایدار و بدون مرز اخلاقی را به کودکان معرفی می­‌کند، دست­های کوچک آنها را می‌­­گیرد تا به مهمانی سه قسمت دیگر ببرد و همراه «عسل» و «غزل» اتفاقاتی مرتبط با زندگی روزمره را در خانه و مدرسه کنار هم تجربه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها