یادداشت/ رحیم محمدی

نقش ژاپن در تسلیح صدام و کاهش قدرت دفاعی ایران

ژاپن در کنار کشور‌هایی مثل آمریکا، آلمان، انگلستان و فرانسه به عنوان یکی از کشور‌های حامی صدام در دوران جنگ تحمیلی شناخته می‌شود و اکنون نیز که همانند آن دوران کشور‌های حامی صدام به دنبال محدود کردن قدرت دفاعی ایران هستند، ژاپن نیز دوباره در کنار آن‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۵۰۰۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ - 12June 2019

نقش ژاپن در تسلیح صدام و کاهش قدرت دفاعی ایرانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ جنگ تحمیلی شاید در ظاهر، جنگ عراق علیه ایران بود، اما در حقیقت جنگی بین‌المللی بود؛ زیرا بیش از ۸۰ کشور از اقدامات تجاوزکارانه ارتش بعث عراق علیه سرزمین‌های ایران اسلامی حمایت می‌کردند که ازجمله این کشور‌ها می‌توان به آلمان (آلمان غربی) و ژاپن اشاره کرد.

آلمان غربی مثل سایر کشور‌های اروپایی به نفت خلیج فارس وابسته بود؛ به همین جهت به دنبال راهکاری می‌گشت تا بتواند در رقابت با سایر کشور‌های اروپایی که در حال فروش اسلحه به عراق و کسب درآمد از این طریق بودند، عقب نماند.

بر این اساس، شرکت «ام بی بی» یا «مسرشمیت بلوهم» آلمان که هواپیمای جنگی تولید می‌کرد و در سال‌های آخر دهه ۱۹۷۰ در زمینه ساختن بالگرد‌های جنگی و موشک‌های کم‌برد تاکتیکی، شرکت پیشگامی بود، در راستای سیاست مورد اشاره یعنی عقب نماندن از رقبای اروپایی در فروش انواع تسلیحات نظامی به عراق تعداد ۱۲ فروند بالگرد سبک حمل و نقل ۱۱۷ BK که محصول مشترک این شرکت با کاوازاکی ژاپن بود را به عراق فروخت.

کمک‌های ژاپن به عراق در دوران جنگ تحمیلی محدود به همین مورد نمی‌شود، بلکه ژاپن طی هشت سال جنگ عراق علیه ایران، انواع تجهیزات و ماشین‌آلات مهندسی و راه‌سازی مانند لودر، گریدر، کامیون و بولدوزر نیز به عراق ارسال کرده که تنها در یک فهرست از فروش خودرو طی نخستین روز‌های جنگ، تعداد ۵۰ هزار خودروی باری و وانت با موتور‌های قوی از شرکت نیسان را به عراق ارسال کرده است.

حتی دولت هلند یکی از اتباع خود را متهم کرد که مواد اولیه سلاح‌های شیمیایی را از کشور‌هایی مثل ژاپن، تایلند، ایتالیا، سنگاپور، سوئیس و آمریکا به عراق صادر کرده است.

موارد فوق که نمونه‌هایی از کمک ژاپن به ارتش بعث عراق است، نشان می‌دهد دولت‌مردان این کشور نیز همچون دولتمردان ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها، همواره به دنبال منافع سیاسی و مادی خود هستند و برای کسب این منافع حاضر هستند که مردم سایر کشور‌ها را در سخت‌ترین شرایط قرار دهند.

پس با توجه به مطالب فوق شاید بتوان گفت که ژاپن نیز در راستای تلاش‌های آمریکا و اروپا بی میل نیست که قدرت دفاعی ایران کاهش یابد؛ زیرا ژاپن طی سال‌های اخیر همواره نشان داده پیرو سیاست‌های آمریکاست که نمونه آن را می‌توان در کاهش خرید نفت از ایران توسط شرکت‌های بزرگ ژاپنی و تلاش برای جایگزینی نفت عربستان به جای ایران و نیز قطع ارتباط بانکی بین دو کشور از سوی بانک‌های ژاپنی اشاره کرد.

انتهای پیام/ 231

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
میرپورفرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
0
اکر واقعا از تنور امثال آبه چیزی گرم می شود چرا آبه و سایر حاکمان خیالی ژاپن نمی توانند از نوامیس خود در کشور خودشان در مقابل سربازان آمریکایی مستَقر در ژاپن دفاع کنند. برای حامیان جریان اصلاحات متاسفم که برای حضور افرادی نظیر آبه که کشورشان در حد یک مستعمره ی آمریکا است چنین اظهار خوشحالی می کنند، باید در روزهای آینده ببینیم آبه با چه ماموریتی از سوی اربابان آمریکایی خود به ایران سفر کرده است؟؟؟ به قول دوستان فضای مجازی باید به دولت تدبیر گفت: فکر نان باشید که امثال شینزو؛ آب هم نیستند.
نظر شما
پربیننده ها