آل داوود در برنامه طرح اکسیر عنوان کرد؛

رشد «اعتیاد اینترنتی» در ایران

پژوهشگر فضای مجازی گفت: مردم کشور ما در روز بین پنج تا ۹ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند. این ارقام نشان‌دهنده رشد یک معضل جدی به نام «اعتیاد اینترنتی» است.
کد خبر: ۳۵۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ - 16June 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «طرح اکسیر» با محوریت سوادرسانه به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس و با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور «سیدعلیرضا آل داوود» برای دختران نوجوان خانواده نیرو‌های مسلح امروز (۲۶ خرداد) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

آل داوود در این کارگاه در خصوص حکمرانی فضای مجازی دشمن اظهار داشت: تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی ـ. ایرانی از آسیب‌های نداشتن سوادرسانه‌ای است و یکی از راهکار‌های دشمن برای نفوذ در جامعه ایجاد خلل در سبک زندگی و تغییر هویت اسلامی انقلابی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی و استفاده ناصحیح از اینترنت، گفت: اینترنت می‌تواند بر روی افکار و عواطف تاثیر بگذارد لذا ضروری است که نسل نوجوان و جوان ما نسبت به دنیای مجازی به بلوغ فکری برسند و با آموزش‌های مناسب ضمن مصونیت یافتن از آسیب‌های آن، سواد خود را نسبت به رسانه افزایش دهند.

این پژوهشگر فضای مجازی خاطرنشان کرد: اولین قدم آمریکا با توجه به تمام تحریم‌ها، سرقت اطلاعات کشور است.

آل داوود با اشاره به آمار‌های نگران‌کننده پژوهشگران، عنوان کرد: پژوهشگران فضای مجازی می‌گویند ایرانیان چهار برابر بیشتر از حد متوسط جهانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در واقع مردم کشور ما در روز بین پنج تا ۹ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند. این ارقام نشان‌دهنده رشد یک معضل جدی به نام «اعتیاد اینترنتی» است.

وی یادآور شد: مشکلات تحصیلی، تنهایی، مشکلات خواب از عواقب اعتیاد اینترنتی است.

این پژوهشگر فضای مجازی از گسترش استفاده بی‌رویه از فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و با استناد به گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۳ و کسب نمره ۱۲ در میان ۸۰ درصد از جامعه یک و نیم میلیونی امتحانات نهایی متذکر شد: با نوعی افت شدید تحصیلی در نوجوانان مواجه هستیم که استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این افت بی‌تاثیر نیست.

آل داوود افزود: ترجیح استفاده از اینترنت به‌جای اولویت‌های دیگر زندگی، اضطراب، تفکر‌های وسواسی، اختلالات عاطفی، کج‌خلقی، انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین، افسردگی، گوشه گیری، از هم‌گسیختگی روابط اجتماعی، بی‌قراری، فقدان کنترل زمان، رفتار نادرست و شیفتگی استفاده مدام، از جمله علایم یک معتاد اینترنتی به شمار می‌رود.

وی گفت: کشور‌های بسیاری دارای مراکز ترک اعتیاد معتادان به اینترنت هستند، مراکز تخصصی ترک اعتیاد اینترنتی زیادی در کشور‌های پیشرفته‌ای همچون انگلستان، کره جنوبی، آمریکا و چین راه‌اندازی شده که در آنجا به طور بسیار جدی بر روی این موضوع خطرناک مطالعه می‌کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: رسانه ابزار ارتباط است و تعریف ساده آن وسیله‌ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می‌کند به عبارت دیگر رسانه وسیله حمل پیام از فرستنده است.

آل داوود با بیان اینکه رسانه از زبان اقناع استفاده می‌کند و روی قلب و مغز مخاطب کار می‌کند، اظهار داشت: بخش‌های خبری و بنگاه‌های رسانه سعی می‌کنند تا ما رویداد‌هایی که آن‌ها گزارش می‌کنند را بپذیریم. پیام‌های تبلیغاتی در تلاش هستند ما را متقاعد کنند که از محصول آن‌ها استفاده کنیم، کتاب‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی همه مدعی بیان صداقت و درستی هستند و سعی دارند تا ما را به پیگیری خود ترغیب کنند؛ لذا با علم به این موضوع می‌توان سره را از ناسره تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. مهارت‌های سواد رسانه‌ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می‌کند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینشگر و هوشمند نه صرفا یک مصرف کننده ساده خام برای پیام‌های رسانه‌ای باشند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها