عبدالحسین خوشنام در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مردم خوزستان مرزداران انقلاب و کشور هستند/ کوچک‌ترین رزمنده در هورالعظیم بودم

بخشدار مرکزی دشت آزادگان گفت: رزمندگان با سنین مختلف در منطقه عملیات هورالعظیم حضور داشتند. آن زمان در یک روزنامه عکس من و برادرم را به عنوان جوان‌ترین رزمنده در هورالعظیم چاپ کردند. من و برادرم یک سال از سوی بسیج در منطقه حضور داشتیم.
کد خبر: ۳۵۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۰ - 17July 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «مردم خوزستان و عشایر عرب از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب از کشور دفاع کرده‌اند. سال ۴۲ مردم و عشایر خوزستان بر اساس فتوای سید کاظم طباطبایی یزدی مقابل نیرو‌های ارتش بریتانیا با چوب و چماق مقابل نیرو‌های دشمن ایستادند و اجازه ورود دشمن به خاک کشورمان را ندادند.

این دفاع به «جهاد عشایر» معروف است که با تقدیم ۳۵۰ شهید دشمن را مجبور به عقب نشینی کردند و سالانه یادواره این شهدا در خوزستان برگزار می‌شود. این مردم در زمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز حماسه‌های زیادی آفریدند. در حال حاضر نیز فاصله زیادی با دشمنان در آن سوی مرز‌ها ندارند. مردم خوزستان را به نوعی می‌توان مرزداران کشور دانست. دغدغه امروز من این است که مردم خوزستان پس از تحمل سال‌ها رنج و سختی و رشادت‌های فراوان که از خود نشان دادند، در آسایش و رفاه زندگی کنند. همچنین شهری آرام داشته باشند. در برنامه‌هایم تحقق این امر را در نظر گرفته‌ام و شهدا را الگوی خودم قرار داده‌ام».

متن بالا برگرفته از سخنان «عبدالحسین خوشنام» بخشدار مرکزی دشت آزادگان است. او در خانواده‌ای که سه شهید تقدیم کشور کرده است، رشد یافت و در سنین نوجوانی به جبهه رفت. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار ما با وی را می‌خوانید.

مردم خوزستان مرزداران انقلاب و کشور هستند/ کوچک‌ترین رزمنده در هورالعظیم بودم

سرنوشت کارکنان اسیر شده سازمان آب و برق دشت آزادگان توسط رژیم بعث نامشخص است

دفاع‌پرس: در خصوص سه شهید خانواده‌تان برایمان بگویید.

من در یک خانواده مذهبی رشد کردم. آن زمان در یکی از روستا‌های دشت آزادگان زندگی می‌کردیم. پدرم کارمند سازمان آب و برق بود. سن و سال کمی داشتم که جنگ آغاز شد. یکی از عموهایم سرباز بود و در همان روز‌های اول جنگ، برای شکستن حصر خرمشهر به سمت مرز رفت و به شهادت رسید. دو عموی دیگرم کارمند سازمان آب بودند. نیرو‌های بعثی جاده سوسنگرد – اهواز را تسخیر کرده بودند، از این رو سرویس این سازمان در این مسیر به اسارت دشمن افتاد. از آن زمان تا به امروز هیچ خبری از سرنوشت ۱۵ سرنشین این مینی‌بوس وجود ندارد. عموهایم به نام‌های «خلف»، «صباح» و «کاظم فریسات» در همان روز‌های نخست جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

دفاع‌پرس: خودتان چه زمانی به جبهه اعزام شدید؟

سال ۶۴ در سن ۱۴ سالگی برای نخستین بار به جبهه اعزام شدم. برادرم نیز در سن ۱۲ سالگی همراه من بود. ما در هورالعظیم مستقر بودیم. رزمندگان با سنین مختلف در این منطقه حضور داشتند. آن زمان در یک روزنامه عکس من و برادرم را به عنوان جوان‌ترین رزمنده در هورالعظیم چاپ کردند. من و برادرم یک سال از سوی بسیج در منطقه حضور داشتیم.

دشت آزادگان ۱۲۰۰ شهید تقدیم اسلام کرده است  

دفاع‌پرس: آماری از شهدای دشت آزادگان در دوران دفاع مقدس دارید؟

دشت آزادگان، هزار و ۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب و کشور کرده است. شهید علی هاشمی در دوران دفاع مقدس و شهید مدافع حرم حبیب شریفی از شهدای شاخص خوزستان هستند. روستای ابوحمیظه در دوران دفاع مقدس با حدود هزار نفر جمعیت، ۹۶ شهید دارد. بنده با ۱۳ سال سابقه خدمت در شورای شهر دشت آزادگان و دو سال سابقه خدمت در بخشداری این شهرستان، در این دوران سعی کرده‌ام به دیدار خانواده معزز شهدا بروم تا از آن‌ها تجلیل کنم. بسیاری از شهدای دشت آزادگان در گمنامی هستند و نامی از آن‌ها در رسانه‌ها به میان نمی‌آید البته در داخل دشت آزادگان یادواره برگزار می‌شود. سرگذشت شهدا، حلقه مفقوده در دوران دفاع مقدس است.

دفاع‌پرس: با توجه به دیدار‌هایی که با خانواده شهدا دارید، آن‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟

خانواده شهدا چشمداشت مالی ندارند و تنها انتظارشان زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و تکریم از خانواده‌های شهدا است. درصد کمی از خانواده شهدا هم در دیدار‌ها بحث معیشت و بیکاری فرزندان‌شان را مطرح می‌کنند.

«سیل» وحدت را با خودش به خوزستان آورد

دفاع‌پرس: گویا سیل بهار امسال دشت آزادگان را هم تحت تاثیر خود قرار داد، حضور مردم و مدیریت بحران از سوی آنها چگونه بود؟

بله. مردم خوزستان و دشت آزادگان بسیار مهمان‌نواز هستند. آن‌ها در طول سال پس انداز می‌کنند تا در ایام اربعین به زائران حسینی خدمات‌رسانی کنند. مردم کشور نیز قدردان زحمات مردم در دوران جنگ و میهمان نوازی‌شان در ایام اربعین هستند، از این رو هنگام وقوع سیل، از سراسر کشور برای کمک آمدند. دیگر سمت در آنجا مطرح نبود. از تمام مشاغل برای کمک آمده بودند. بسیج، سپاه و ارتش نیز با تجهیزات به کمک آمده بودند. در رسانه‌ها نیز تصاویر حضور مردم در خوزستان منتشر شد. این سیل خراب‌‎هایی در زیرساخت شهر ایجاد کرد، اما وحدت و همبستگی را میان مردم بیشتر کرد. مردم دشت آزادگان نیز در مدیریت بحران هم کمک زیادی به مسئولان و متولیان امر کردند که جای تقدیر دارد.

دفاع‌پرس: به نظر شما فضای مجازی تهدید است یا فرصت؟

فضای مجازی به خوبی مدیریت نشده است، زیرا در فضای مجازی ناهنجار‌ی‌هایی وجود دارد. گاهی مباحثی در آن مطرح می‌شود که حقیقت ندارد و یا مخالف با آرمان‌های ماست. در تمام مسیر‌ها سنگ‌های ریز و درشت وجود دارد که باید آن را رفع کرد. در فضای مجازی هم همین طور است. امروز با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم تهدیدات دشمنی را خنثی کنیم. از سوی دیگر از طریق این رسانه مشکلات مناطق محروم را به گوش مسئولین کشور برسانیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار