بازگشت پیکر «شهید ادبیان» پس از 38 سال

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات یک‌هزار و 150 متری بازی‌دراز، پیکر مطهر «شهید حسین ادبیان» از فرماندهان گمنام و غیور ارتش کشف و شناسایی شد.
کد خبر: ۳۵۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ - 19July 2019

بازگشت پیکر سرلشکر «شهید ادیبان» پس از 38 سالبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات یک‌هزار و 150 متری بازی‌دراز، پیکر مطهر «شهید حسین ادبیان» از فرماندهان گمنام  و غیور ارتش کشف و شناسایی شد. 

بنا بر این گزارش، شهید حسین ادبیان 20 مردادماه 1330 در کرمانشاه به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوران تحصیل و اخذ دیپلم عازم خدمت سربازی شد و بعد از 6 ماه به دانشکده افسری که قبلا امتحان داده بود، رفت و طی سه سال دانشکده را به پایان رساند.

در دوران انقلاب حضور فعالانه‌ای در تظاهرات و مراسم انقلابی داشت، عکس و اعلامیه‌های امام (ره) را بین مردم و دانش‌آموزان پخش می‌کرد؛ با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه شد، از همان ابتدای جنگ و مسئله کردستان، کل زندگی خود را وقف جنگ و جبهه کرد.

وی با درجه سرهنگ دومی در لشکر 81 زرهی ارتش و در تیپ دوم، فرماندهی گردان 166 را به عهده داشت، وی مدت 12 ماه در جبهه‌ها حضور داشت.

این شهید بزرگوار پس از 12 ماه در جبهه در زمان حمله دمکرات‌ها به پادگان پاوه همراه با پاسداران و شهید چمران در دفع ضد انقلاب نقش مهمی داشتند.

سرانجام در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه 1360 در منطقه سرپل‌ذهاب و در محل «بازی‌دراز» بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید و مفقود‌الجسد شد.

خبر شهادتش را حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در مجلس اعلام کرد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران شهادت ادبیان را تبریک گفتند.

بنا به اطلاعیه‌ای جامعه مدرسین قم، با توطئه بنی‌صدر به خاطر اینکه شهید ادبیان یک نیروی حزب‌اللهی بود پشت نیروهای بعث، شهید را در ارتفاعات بازی‌دراز پیاده کردند و نیروهای کمکی برای وی نفرستادند تا در آنجا به اسارت یا شهادت برسند. وی چنان رعب و وحشت در دل منافقان انداخته بود که پس از شهادتش گروهک‌های ضدانقلابی در ناحیه‌های مختلف به خصوص سقز جشن گرفته بودند.

حال فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از شناسایی پیکر مطهر شهید حسین ادبیان پس از 38 سال خبر می‌دهد.

به گفته سردار سیدمحمد باقرزاده، در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات یک‌هزار و 150 بازی‌دراز، پیکر مطهر شهید حسین ادبیان از فرماندهان گمنام و غیور ارتش قهرمان، کشف و شناسایی شد.

وی افزود: به منظور تکریم مقام این شهید والامقام، مراسم وداع با این شهید عزیز با حضور فرماندهان، همرزمان و مردم عزیز تهران روز شنبه مورخ 29 تیر از ساعت 16 در معراج شهدای تهران برگزار می‌شود. 

باقرزاده تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده مراسم استقبال از سرلشکر شهید حسین ادبیان روز یکشنبه توسط ارتش جمهوری اسلامی در محل پادگان لشکرک برگزار خواهد شد، پیکر مطهر شهید روز دوشنبه به استان کرمانشاه اعزام خواهد شد تا چشم انتظاری 38 ساله خانواده شهید پایان یابد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برابر هماهنگی‌های به‌عمل آمده، به حول و قوه الهی پیکر مطهر شهید حسین ادبیان همزمان با ایام سالگرد عملیات پیروزمندانه مرصاد، روز پنج‌شنبه مورخ سوم مرداد در استان کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها