یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

اروپا تعهدات برجام را اجرا نکند، تنش‌ها افزایش می‌یابد

«میرقاسم مومنی» گفت: اگر اروپا و آمریکا گام‌هایی را در راستای تأمین حداقل حقوق و منافع ایران در برجام برندارند، قطعاً تنش‌ها افزایش و استمرار پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ - 10August 2019

اروپا تعهدات برجام را اجرا نکند، تنش‌ها افزایش می‌یابدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «میرقاسم مومنی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «مهر»، در خصوص دورنمای روابط میان ایران و اروپا با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه و نزدیک شدن به اتمام مهلت شصت روزه دوم ایران به اروپا، اظهار داشت: متاسفانه نردبان تنش‌ها در منطقه ما همچنان در حال رشد است که به اعتقاد من اگر اروپا می‌توانست مانع از خروج آمریکا از برجام شود یا اینکه تمام توان خود را به کار می‌گرفت و هر طور که می توانست عدم حضور آمریکا در برجام را جبران می کرد، شاید امروز هیچ یک از طرف ها در موقعیت فعلی قرار نداشت.

وی گفت: همین امروز هم اگر اروپا و آمریکا هم گام هایی را در راستای تأمین حداقل حقوق و منافع ایران بر ندارند، قطعاً تنش‌ها افزایش و استمرار پیدا خواهد کرد.

مومنی افزود: اروپا در مقابل گام اول ماه و مهلت شصت روزه دوم ایران، نهایت کاری که انجام داد آغاز اجرای سازوکار مالی موسوم به اینستکس بود که آن هم شرایط خاص خود را داشت، در واقع صندوقی بدون اعتبار لازم که به هیچ وجه نمی تواند منافع ایران را در قالب برجام تامین کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قطعا انتظار ایران از اقدامات طرف اروپایی برآورده نشده است، تصریح کرد: آنها باید تلاش بیشتری را در راستای اقدامات ملموس و عملیاتی گسترده و کاربردی‌تر کردن اینستکس انجام دهند و البته بر اساس آنچه که ایران و طرف های باقی مانده در برجام بر آن توافق کردند، نه آنچه که تعبیر و تفسیر آنها است.

وی بیان کرد: امروز با فوت آقای آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایان دوره خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کسالت جسمانی و سیاسی خانم مرکل صدراعظم آلمان که چندان تمایلی به ماندن در قدرت ندارد و تنش های درونی و خارجی انگلیس، عملاً تنها فرانسه باقیمانده است که اگر این کشور بتواند وضعیت را بهبود بخشد که هیچ وگرنه شرایط از آنچه در آن قرار داریم پیچیده تر می‌شود. 

مومنی گفت: از طرف جمهوری اسلامی ایران سیاستی تحت عنوان کاهش تعهدات برجامی در گام های اول و دوم اتخاذ شده که با نگاهی واقع بینانه متوجه خواهیم شد که راهی جز این نداشتیم و در این وضعیت، ما دیگر نمی توانیم به عقب بازگردیم و باید مسیر تعیین شده را ادامه دهیم.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ممکن است با برداشته شدن گام های بعدی ایران نه تنها اروپا واکنشی که مدنظر ایران است مبنی بر انجام تعهدات خود و اقدامات عملیاتی را انجام ندهد، بلکه این اقدام ایران را به عنوان نشانه‌ای از خروج ایران از برجام تلقی کرده و در مسیر بازگشت تحریم های گذشته علیه ایران حرکت کند.

وی ادامه داد: به نظر من، اروپا به این هم اکتفا نخواهد کرد و طرف‌های اروپایی فشارها را علیه ایران بیشتر خواهد کرد. امروز شاهد هستیم که با شرایط حادث شده و احتمالات پیش رو، آمریکا، اروپا و ایران در شرایط پیچیده و حیثیتی قرار گرفته اند.

مومنی خاطرنشان کرد: بنابراین، ما با وضعیتی بسیار پیچیده مواجه هستیم که افزایش تنش‌ها و فشارها را می توان احتمال داد و البته اگر از طرف اروپا عقلانیت وجود داشته باشد اجازه نخواهند داد که شرایط به آن سمت کشیده شود و در جهت حل مشکلات از طریق برآورده کردن انتظارات به حق ایران عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها