رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس:

اعتبارات بودجه‌ای برای قرآن رضایت‌بخش نیست

«نصرالله پژمانفر» با اشاره به جلسات متعدد فراکسیون قرآن و عترت مجلس برای استحکام بودجه‌های قرآنی، گفت: اگرچه امروز راضی نیستیم؛ اما نتیجه این فعالیت‌ها این شده که با توجه به لایحه نامناسبی که در حوزه قرآنی پیش‌بینی کرده بودند، بتوانیم نسبتا آن را اصلاح کنیم.
کد خبر: ۳۵۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ - 11August 2019

اعتبارات بودجه‌ای برای قرآن رضایت‌بخش نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نصرالله پژمانفر» رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «خانه ملت»، در تشریح عملکرد فراکسیون قرآن و عترت اظهار داشت: یکی از فعال‌ترین و مهم‌ترین فراکسیون‌ها در مجلس، فراکسیون قرآن و عترت است و در هر دوره‌ای با یک گستردگی فعالیت داشته و تلاشش این بوده که در محضر قرآن و عترت، بتواند خدمتی را در این عرصه داشته باشد. با توجه به اینکه این موضوع احتیاج به یک پیگیری جدی داشت، چند کار را در دستور قرار دادیم.

فعال کردن شورای برنامه‌ریزی قرآنی در استان‌ها

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: فعال کردن شورا‌های برنامه‌ریزی قرآنی در استان‌ها بود که با توجه به قانون، استانداران مکلف هستند که شورای برنامه‌ریزی توسعه قرآنی را در استان‌ها پیگیری کنند و متاسفانه با توجه به وضعیتی که از استان‌های مختلف داشتیم، عموم استان‌ها این برنامه را با ریاست امام جمعه‌ها برگزار نمی‌کردند.

استاندار‌ها مکلف شدند تا شورای برنامه ریزی توسعه قرآنی را داشته باشند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: طبق مکاتبه با وزیر کشور، درخواست کردیم تا این نامه را تقدیم استانداران کنند و آن‌ها مکلف شوند تا شورای برنامه‌ریزی توسعه قرآنی را داشته باشند البته بسیاری از استان‌ها در این موضوع فعال شدند، اما مشکلاتی در ارتباط با اولویت قرار دادن برنامه‌های قرآنی در برخی از استان‌ها وجود داشت.

وی افزود: فراکسیون برای هر استانی از هر مجمع استانی خواست تا یک نفر را به عنوان رابط قرآنی معرفی کنند یعنی با روسای مجامع مکاتبه کرده و گفتیم که رابطی را به عنوان رابط قرآنی معرفی کنید مثل همان‌طوری که در شورای فرهنگی عمومی و شورای برنامه ریزی توسعه استان‌ها افرادی هستند که از نمایندگان نیز شرکت می‌کنند، برای این موضوع نیز تعیین نفر کردیم و به تمام تشکل‌های قرآنی و افرادی که فعالیت قرآنی دارند، مثل سازمان تبلیغات، معاونت قرآنی وزارت ارشاد و مجموعه‌های اتحادیه قرآنی معرفی شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا رابطی بین مجلس و تمام مجموعه‌های قرآنی در کشور ایجاد شود که اقدام بسیار خوبی است؛ با آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و وزارت رفاه نیز ارتباط برقرار کرده و جلساتی گذاشته شد.

پژمان‌فر با اشاره به تفاهم نامه با آموزش و پرورش گفت: قرار شد برای فعالیت‌های قرآنی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و ضرورت نیز دارد، حداقلی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد و آن این است که هیچ دانش آموزی از مقطع متوسطه فارغ‌التحصیل نشود مگر اینکه مهارت روخوانی و روان خوانی را کاملا به صورت تجربی بیاموزد.

تمام کارمندان با آموزش روخوانی و روان‌خوانی آشنا شوند

وی اظهار داشت: با آموزش عالی و علوم پزشکی صحبت شد تا درباره تدبر قرآن و تفسیر آن این مهارت‌ها را برگزار کنند؛ طبق صحبت‌ها با وزارت تعاون و تامین اجتماعی قرار شد تا مجموعه‌های کارگری که در کل کشور هستند و سواد دارند، حتما روخوانی و روان خوانی قرآن را بیاموزند. با جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی صحبت و قرار شد تا در آموزش‌های ضمن خدمت، تمام کارمندان کشور نسبت به روخوانی و روان خوانی قرآن مسلط شوند.

فعال کردن نهضت روخوانی و روان‌خوانی در کشور

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس عنوان کرد: یک نهضتی به نام نهضت روخوانی و روان خوانی قرآن را فعال کردیم که در کشور هر کسی که سواد دارد و می‌تواند روخوانی فارسی را انجام دهد، چنانچه قرآن را باز کند بتواند روخوانی و روان‌خوانی را به درستی انجام دهد البته امیدواریم که دستگاه‌ها در ارتباط با این موضوع اقدامات مناسبی داشته باشند تا همه در جمهوری اسلامی روخوانی و روان خوانی را به خوبی بیاموزند و اثر مثبت آن را داشته باشیم.

تلاش شد تا ارتباطی را برای استحکام بودجه‌های قرآنی داشته باشیم

وی ادامه داد: فراکسیون برای اولین‌بار به صورت مستقیم در نمایشگاه قرآن شرکت کرده و غرفه‌ای را در آنجا ایجاد کرد تا فعالیت‌های قرآنی و فعالیت‌های فراکسیون قرآن و عترت را به نمایش بگذارد. جلسات متعددی برگزار کرده و تلاش شد تا ارتباطی را برای استحکام بودجه‌های قرآنی داشته باشیم؛ گرچه امروز راضی نیستیم، اما نتیجه این فعالیت‌ها این شده که با توجه به لایحه نامناسبی که در حوزه قرآنی پیش بینی کرده بودند بتوانیم نسبتا آن را اصلاح کنیم که سال گذشته و امسال ۱۰۰ میلیارد را به عنوان اعتبارات قرآنی داشته و آن را در اختیار صندوق قرار دهیم.

شورای برنامه‌ریزی و توسعه نتوانسته رسالت خود را حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام دهد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، آن چیزی که درباره آن باید تامل کرد این است که شورای برنامه‌ریزی و توسعه نتوانسته رسالت خود را حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام دهد تصریح کرد: البته ضمن اینکه از فعالیت‌های صورت گرفته تشکر می‌کنیم، اما اشکالاتی در حوزه نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته برای یک کاسه کردن فعالان قرآنی در سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و دیگر ارگان‌ها، اما نهایتا این اتحادیه مُدقن که قرار بود همه مجموعه‌ها را جمع آوری کند هنوز شکل نگرفته و این از گلایه‌ها است بنابراین سعی داریم تا تمام جلسات را در مرتب در فراکسیون داشته باشیم و برنامه‌های قرآنی را به شکل‌های مختلف حمایت کنیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار