آقامیری: انرژی هسته‌ای را از صفر و با مدل دفاع مقدس شروع کردیم

رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای دسترسی به نیروی انسانی هسته‌ای باید ابتدا علم و تجهیزات آن را داشت، در حالی که بعد از انقلاب، در این عرصه ما در هر سه مولفه نیروی انسانی، علم و تجهیزات از صفر شروع کردیم.
کد خبر: ۳۵۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ - 13August 2019

آقامیری: انرژی هسته‌ای را از صفر و با مدل دفاع مقدس شروع کردیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و دانش، آشکارترین وسیله عزت کشور است که در این زمینه گرچه ابتدای راه هستیم، اما در قله قرار داریم.

وی، میزان سرمایه‌گذاری در علم و فناوری، منابع انسانی و تولیدات را از شاخص‌های پیشرفت علم و فناوری کشورها معرفی کرد که هر ساله توسط نهادهای بین‌المللی ارزیابی می‌شود.

آقامیری با استناد به گفته رئیس مرکز پایگاه استادی جهان اسلام ISC  افزود: در ۲۰ سال ابتدایی انقلاب اسلامی، به دلیل مسائل فرهنگی سیاسی موجود، فعالیت علمی خاصی صورت نگرفت، اما از سال ۷۶ به بعد جهش علمی بزرگی را شاهد هستیم و آهنگ رشد مقالات علمی ما در سال ۲۳ درصد است، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته، بین چهار تا پنج درصد است.

وی ادامه داد: میزان استناد داخلی و خارجی به مقالات علمی، از دیگر شاخصه‌های کیفی رشد علمی است که در این زمینه مقالات دانشمندان ما رقم قابل توجهی دارد و در رشته‌های علمی جدید نیز فاصله خیلی کمی با رتبه‌های برتر جهان داریم.

۲۰۰ دانشمند رده اول جهان، ایرانی هستند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها تعداد دانشمندان ما که جزء دانشمندان یک درصدی جهان هستند ۲۰۰ نفر است، اضافه کرد: در زیست فناوری نیز در رتبه ۱۳ قرار داریم؛ ارزش این رتبه زمانی معلوم می‌شود که بدانیم در شرایطی که  جوانان ما را به عنوان دانشجوی هسته‌ای و بیوتکنولوژی از دانشگاه‌های اروپا اخراج کرده و گفته‌اند حق ندارید این رشته‌ها را  بخوانید، حاصل شده است.

وی با اشاره به گزارش دانشگاه جورجیا درباره پیشرفت نانو در ایران گفت: از نظر مقالات نانو رتبه چهارم جهان را داریم و ایران با اینکه ۱درصد جمعیت جهان را دارد اما ۲درصد محصولات بیوتکنولوژی جهان را تولید می‌کند.

آقامیری افزود: فناوری هسته‌ای، فناوری کنترل و مهار انرژی درون هسته برای تسهیل در زندگی انسان هاست، اما سؤال اینجاست که چرا با وجود کاربردهای وسیع انرژی هسته‌ای، ما را از داشتن آن منع می‌کنند؟

این دانشمند هسته‌ای ابراز کرد: آمریکا در سال ۱۹۴۵ بمب اتمی را آزمایش کرده و به قدرت انرژی هسته‌ای پی برد و برای انحصار آن به خود برنامه‌ریزی کرد، اما با این وجود به مرور کشورهایی مانند شوروی سابق، چین، فرانسه و انگلستان  هم به این فناوری دست یافتند و برخی کشورها مانند پاکستان، آفریقا و رژیم صهیونیستی نیز آن را از خود آمریکا دریافت کردند.

از صفر و با مدل دفاع مقدس شروع کردیم

وی، حمله هوایی به هیروشیما و ناکازاکی، طرح شعار «انرژی هسته‌ای صلح آمیز» و بعد تاسیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامات آمریکا جهت ارعاب جهانیان و محدود کردن فعالیت هسته‌ای در سایر کشورها برشمرد و گفت: برای دسترسی به نیروی انسانی هسته‌ای باید ابتدا علم و تجهیزات آن را داشت، در حالی که در ایران بعد از انقلاب، بیش از ۹۹ درصد نیروهای انسانی این عرصه از کشور رفته بودند و ما در هر سه مولفه (نیروی انسانی، علم و تجهیزات) از صفر شروع کردیم.

آقامیری ادامه داد: برای شروع، با همان روش جنگ نظامی‌مان پیش رفتیم و همه آغازکنندگان از رزمندگان دفاع مقدس بودند که برای راه‌اندازی یک نهضت علمی، مجدد دورهم جمع شدند؛ شهید شهریاری که یک نابغه به تمام معنا و در جنگ تحمیلی نیز فرمانده گروهان بود، بعد از جنگ، تحصیلاتش را ادامه داد و بدون تحصیلات خارجی در این عرصه به بالاترین دانش‌ها دست یافت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امروز شناسایی معدن، غنی‌سازی، تولید کیک زرد، طراحی رآکتور و سوخت و... در کشور صورت می‌گیرد، افزود: این پیشرفت معجزه‌آسا امروز به حدی برای ما عزت آفرین بوده است که غربی که زمانی به ما می‌گفت حق ندارید هسته‌ای داشته باشید، در برجام وجود پنج هزار سانتریفیوژ را پذیرفت.

انرژی هسته‌ای عامل اقتدار کشور است

وی یادآور شد: ما باید از انرژی هسته‌ای برخوردار باشیم، اما نه فقط به خاطر کاربردهای آن، بلکه برای اقتدارآفرینی آن برای ما که با دست خالی و کاملا بومی به آن دست یافته‌ایم و این مهم در سایه حمایت‌ها و دوراندیشی‌های رهبر معظم انقلاب است که مسیر هسته‌ای ما را تغییر داده و به جایگاهی خاص و قابل توجه رسانده است. یادم هست سال ۸۰ که به دانشکده هسته‌ای آمدند خیلی تشویق کردند و امید دادند و آنجا بود که فهمیدیم می‌شود در این کشور کار هسته‌ای کرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها