دبیر جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

موسیقی عرفانی در مقابله با جریان تکفیری است

امین مرادی برگزاری جشنواره «دف؛ نوای رحمت» را حرکتی در جهت تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: موسیقی عرفانی در مقابله با جریان تکفیری و افراطی‌گری‌های دینی و مذهبی است.
کد خبر: ۳۵۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ - 15August 2019

موسیقی عرفانی در مقابله با جریان تکفیری است«امین مرادی» دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه این جشنواره هر ساله در شهر سنندج به عنوان پایتخت دف جهان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: استان کردستان، استان فرهنگ و هنر است و این موضوع را رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر تاریخی خود به کردستان بیان فرمودند.

وی حوزه هنری را مولود انقلاب اسلامی دانست و افزود: ما بیانات امام خامنه‌ای را کلیدواژه و چراغ راه می‌دانیم؛ لذا در جهت تحقق همین بیانات، جشنواره «دف؛ نوای رحمت» را راه‌اندازی کردیم چراکه به فرموده رهبر انقلاب اسلامی، کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است که نیاز به تبلیغ و تبیین است.

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: فرهنگ کردستان آن‌گونه که باید به مردم ایران معرفی نشده است. مردم کردستان احترام و قداست خاصی برای دف  قائلند و در فرهنگ آن‌ها پاره‌ شدن دف به معنی شهید شده آن است.

دبیر نهمین جشنواره «دف؛ نوای رحمت» بر لزوم گسترش فرهنگ دینی کردستان تاکید کرد و ادامه داد: دف حامل آوای دوست و نوای رحمت است که مردم کردستان باید آن را به جهانیان ارائه کنند.

مرادی تولید محتوا را وظایفه و رسالت مهم این جشنواره دانست و افزود: برای ایجاد همگرایی بین مسلمانان جهان با زبان مولودی خوانی و مدح پیامبر (ص) نیازمند تولید آثار فاخر هنری هستیم. عشق مردم کردستان نسبت به پیامبر  گرامی اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) موضوعی ثابت شده است و در همین راستا ویژه‌برنامه «آوای دوست» را در این جشنواره برگزار کردیم که با استقبال پرشوری همراه بود.

وی به اجراهای این جشنواره اشاره کرد و گفت: آثار زیادی در مدح امام حسین (ع) و امام حسن (ع) در این جشنواره سروده شد که نشان می‌دهد با زبان هنر توانسته‌ایم فرهنگ کردستان و عشق و علاقه مردم به اهل بیت (ع) را به رخ جهانیان بکشیم.

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» با اشاره به استقبال خوب مخاطبین افزود: در دوره‌های گذشته نهایتا تا 25 استان در جشنواره شرکت داشتند، اما امسال خوشبختانه از 30 استان کشور شرکت‌کننده داشتیم. 262 اثر آن در بخش تک‌خوانی و 62 اثر گروهی در دو رده سنی به مدت دو روز در بخش مسابقه رقابت خواهند کرد و روز جمعه برگزیدگان آن معرفی خواهد شد.

مرادی تجلیل از پیشکسوتان موسیقی کردستان را بخش‌ مهم این جشنواره دانست و اظهار داشت: کسانی که به موسیقی سنتی، ایرانی و عرفانی خدمت کرده‌اند در این جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت که در دوره‌های گذشته از «بیژن کامکار» و «ارسلان کامکار» اساتید موسیقی ایرانی تقدیر شد و در این دوره نیز از استاد «جلیل اندلیلی» تقدیر خواهیم داشت.

وی به همزمانی برگزاری این جشنواره با اردوهای راهیان نور غرب و جنوب غرب اشاره و بیان کرد: این جشنواره فرصتی برای رونق بخشیدن به راهیان نور خواهد بود. مردم کردستان قبل از اینکه جنگ شروع شود، درگیر جنگ داخلی بودند که این یک واقعیت است و رهبر انقلاب اسلامی نیز در جلسه کنگره 5400 شهید کردستان به آن اشاره فرمودند و تاکید داشتند که «شهدای کردستان سختی‌های بیشتری داشته‌اند؛ چراکه آنها در خانواده و شهرشان نیز مظلوم بوده و مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند».

دبیر این جشنواره افزود: قبل از اینکه جنگ تحمیلی شروع شود، مردم کردستان ثابت کردند که به انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی وفادار هستند. مردم کردستان در کنار نیروهای انقلابی همواره برای تأمین امنیت پایدار کردستان تلاش کرده و در برابر گروه‌های خارجی و دشمنان مقاومت کردند تا امروز در امنیت کامل بتوانیم چنین جشنواره‌ای را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: ما برای حفظ امنیت پایدار کردستان شاهد مجاهدت رزمندگان شیعه و سنی بوده‌ایم و در همین راستا خون آن‌ها با هم آمیخته شده است؛ لذا امنیت امروز را مدیون خون شهدای انصار و مهاجر در کردستان هستیم.

مرادی عنوان کرد: این جشنواره حرف انقلاب اسلامی را با زبان هنر به تمام دنیا منتقل می‌کند؛ چراکه موسیقی عرفانی یک ظرفیت مهم در مقابل موسیقی پاپ و رپ است و پیام صلح و وحدت ایران را به دنیا مخابره می‌کند.

وی به استقبال جوانان کردستان از این جشنواره اشاره کرد و گفت: یکی از پر‌مخاطب‌ترین گروه‌های این جشنواره مربوط به گروه سنی نوجوانان و جوانان است که با هدف کشف و جذب استعدادهای جوان به کار گرفته شده است؛ چرا که مطمئن هستیم کسی که دف را به عنوان موسیقی مورد علاقه انتخاب می‌کند، خلقیات، رفتار و فرهنگ خود را تحت تأثیر قرار خواهد داد و وارد مسائل تکفیری نمی‌شود؛ چرا که تکفیری‌ها مدح پیامبر (ص) و موسیقی را بدعت در دین و گناه می‌دانند و حاضران در این جشنواره خلاف آن عمل می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار