مومنی در نشست خبری تأکید کرد؛

لزوم اصلاح قانون در زمینه مبارزه با مواد مخدر/ افزایش هفت درصدی کشفیات مواد افیونی

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید قانون به گونه‌ای باشد که بتوانیم به بنیان‌های مالی باند‌های مواد مخدر ضربه بزنیم و اموال باند‌های مواد مخدر ضبط شود؛ اما متأسفانه اکنون اینگونه نیست.
کد خبر: ۳۵۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ - 17August 2019

مومنیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: رسانه‌ها در همه حوزه‌های مبارزه با مواد مخدر اعم از مقابله، درمان و پیشگیری، همراهی و همکاری‌های خوبی با این ستاد داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به آمار سازمان ملل در خصوص مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ گفت: طبق آمار ۲۸۰ میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند و سالیانه ۴۵۰ هزار نفر در دنیا فوت می‌کنند.

لزوم اصلاح قانون در زمینه مبارزه با مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروز در قانون چالش داریم، افزود: امروز باید قانون به گونه‌ای باشد که بتوانیم به بنیان‌های مالی باند‌های مواد مخدر ضربه بزنیم و اموال باند‌های مواد مخدر ضبط شود؛ اما متأسفانه اکنون اینگونه نیست.

مومنی درباره معتادان متجاهر عنوان کرد: تا قانون در این زمینه اصلاح نشود، نمی‌توان به خوبی عمل کرد. مدت‌زمانی که قانون برای بازپروری معتادان متجاهر تعیین کرده است، شش ماه است که کافی نیست و قانون باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه سازمان ملل به سیاست‌های کشور‌های اروپایی و آمریکایی در عرصه مبارزه با مواد مخدر اعتراض داشته است، گفت: سازمان ملل اعلام کرده تغییرات سیاست‌ها در کشور‌های آمریکایی و اروپایی که مصرف بخشی از مواد مخدر را آزاد اعلام کرده‌اند، باعث افزایش تعداد مصرف‌کنندگان می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: سازمان ملل در گزارش سالیانه خود با قدردانی از ایران اعلام کرد که ۷۶ درصد تریاک و ۶۷ درصد مورفین جهان توسط ایران کشف شده است.

مومنی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته خوشبختانه گام‌های خوبی در جهت مبارزه با مواد مخدر برداشته شده است، افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی خوبی در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: امروز در حوزه قانون، اجرا و اقدامات پیشگیرانه چالش‌هایی داریم. در سال‌های گذشته اقدامات مقابله‌ای خوبی برگزار شده است، اما در صیانت درونی و پیشگیری، اقدامات کاملی نداشتیم و می‌توان گفت که این موضوع در کشور مغفول مانده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح «یاری‌گران زندگی» در جلسه هیئت دولت توسط رئیس جمهور به تصویب رسید و ایشان دستور داد که از همه ظرفیت‌ها در راستای اقدامات پیشگیرانه استفاده شود.

مومنی درباره خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر بیان کرد: خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان به دادگاه اعزام می‌شوند، اما متأسفانه با پرداخت جریمه آزاد می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: خرده‌فروشان مواد مخدر باید طبق قانون به اردوگاه ماده ۴۲ اعزام شوند که این کار صورت نمی‌گیرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجازات باید متناسب با جرم و بازدارنده باشد، گفت: مجازات باید به گونه‌ای باشد که شبکه‌ای که تشکیل شده است از بین برود.

مومنی عنوان کرد: متأسفانه امروز به دلیل نقص در قانون و عدم برخورد قاطع، تکرار جرایم در حوزه مواد مخدر زیاد است؛ لذا قانون باید به گونه‌ای باشد که این جرایم تکرار نشود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید ظرف سه ماه آینده اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند.

افزایش هفت درصدی کشفیات مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۳۰۰ تن مواد مخدر کشف شده است و افزایش هفت درصدی در کشفیات این مواد داشتیم.

مومنی درباره مناطق آلوده تهران گفت: با حرکت جهادگونه نیروی انتظامی امرور مناطق شوش، مولوی و هرندی پاکسازی شده است و تمرکز ما اصلاح مناطق آلوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌ها در مدت ۱۰ سال میانگین افزایش پنج درصدی را داشتیم، افزود: بر اساس آمار، دو میلیون و ۷۰۰ مصرف‌کننده دائمی مواد مخدر و یک میلیون و ۶۰۰ مصرف‌کننده تفننی در کشور وجود دارند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اولویت اصلی ما جلوگیری از ورد مواد مخدر به کشور است، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از کشفیات مواد مخدر در نوار مرزی صورت می‌گیرد.

مومنی در پاسخ به خبرنگار دفاع‌پرس در خصوص نگهداری معتادان متجاهر دارای بیماری‌های خاص و واگیردار گفت: در جلسه هیئت دولت، وزارت بهداشت ملزم شد که مرکزی را برای نگهداری معتادان متجاهر دارای بیماری‌های خاص در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود دو هزار معتاد متجاهر در تهران و هشت تا ۱۰ هزار نفر در کشور دارای بیمار‌های واگیردار هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه فروش اینترنتی مواد مخدر در دنیا افزایش یافته است، تصریح کرد: در ایران هم سوداگران مرگ از این فضا استفاده می‌کنند و یکی از موضوعات اصلی دستگاه‌های مقابله‌ای بخصوص پلیس، برخورد با سوداگران مرگ در فضای مجازی است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار