امیر هاشمی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تشریح کرد؛

نقش محوری شهیدان چمران و فلاحی در ختم غائله پاوه

فرمانده قرارگاه شمال‌غرب ارتش در دوران دفاع مقدس نقش محوری شهیدان چمران و فلاحی در ختم غائله پاوه را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۵۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴ - 22August 2019

امام پاوه را نجات داد/ تشریح نقش محوری دکتر چمران و تیمسار فلاحی در ختم غائله پاوهامیر سرتیپ «سید حسام هاشمی» فرمانده قرارگاه شمال‌غرب ارتش در دوران دفاع مقدس  در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در خصوص شکست حصر پاوه و آزادسازی این شهر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و شعار «نه شرقی و نه غربی» را به عنوان یک اصول راهبردی در دستور کار خود قرار داد، دشمنان قسم‌خورده، برای از بین بردن این انقلاب نوپا برنامه هایی را تدارک دیدند.

وی افزود: در همین راستا در اوایل اسفند سال 1357 یعنی هنگامی که هنوز یک هفته از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود، گروه‌های معارض و ضد انقلاب اقدام به تصرف پادگان مهاباد کردند.

امیر هاشمی ادامه داد: پس از این جریان گروه‌های ضد انقلاب تصمیم به تصرف پادگان‌های سقز، کردستان و مریوان گرفتند که با قاطعیت سپهبد شهید «قرنی» مواجه شدند و با اعزام نیروهای ویژه به این منطقه، برنامه تصرف این سه پادگان توسط معارضان، با شکست مواجه شد.

فرمانده قرارگاه شمال‌غرب ارتش در دوران دفاع مقدس افزود: ضد انقلابیون پس از شکست در تصرف این سه پادگان، به این نتیجه رسیدند که توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند؛ لذا از فروردین سال 57 تا مرداد 58 عملیات عمده ای را انجام نداده و سعی کردند تا دیگر در مقابل ارتش قرار نگیرند.

وی تصریح کرد: پس از مدتی دشمن به این فکر افتاد تا یک شهر مرزی و کوهستانی را به اشغال دربیاورد و در این میان، شهر پاوه را که از شاخص‌های لازم برخوردار بود، انتخاب کرد، تا ضمن تصرف آن، از حمایت کشور مجاور (عراق) نیز بهره‌مند شود.

امیر هاشمی خاطرنشان کرد: البته امتیاز دیگری که پاوه برای گروه‌های ضد انقلاب داشت، این بود که ارتش در آن هیچ‌گونه پایگاه نظامی نداشت؛ بنابراین احزاب کوموله و دموکرات در تاریخ 22 مرداد سال 58 وارد پاوه شدند. ژاندارمری و نیروهای پاسدار در برابر آنان مقاومت کرده و از طرفی نیز تعدادی از پاسداران به فرماندهی «اصغر وصالی» به منطقه وارد شدند و در صف مدافعان پاوه برای حفظ این شهر تلاش کردند؛ اما شهر پاوه ظرف 48 ساعت به تصرف نیروهای ضد انقلاب درآمد و نیروهای مقاومت در دو نقطه مشغول دفاع از شهر شدند.

وی گفت: شهید فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اینکه از نزدیک در جریان امور قرار گیرد و وضعیت منطقه را به لحاظ اطلاعاتی کارشناسی کند، با یک فروند بالگرد به همراهی شهید چمران وارد منطقه پاوه شدند.

جانشین رئیس هیئت معارف جنگ ارتش عنوان کرد: می‌توان گفت در جنگ‌های کلاسیک هیچ‌گاه یک فرمانده نیرو تا قلب خطر ورود نمی‌کند، اما از آنجا که مسئله پاوه سخت و سرنوشت‌ساز شده بود، ایشان شخصاً وارد منطقه پاوه شدند. پس از شناسایی و کسب اطلاع از وضعیت شهر به تهران بازگشتند، قطعاً علت بازگشت ایشان از منطقه نجات پاوه و ارائه گزارش به حضرت امام (ره) بود؛ زیرا گزارشی که ایشان به عنوان فرمانده نیروی زمینی خدمت امام راحل ارائه کرد، سبب ابلاغ فرمان تاریخی امام (ره) در 27 مردادماه شد.

وی گفت: ضد انقلابیون با شنیدن پیام تاریخی امام خمینی (ره) به ارتش، سپاه، ژاندارمری و... کار خود را تمام‌شده دیدند و فورا شهر را خالی کرده و به ارتفاعات پناه بردند. همچنین از طرفی دیگر نیروهای رزمی از گردان‌های مختلف ارتش و سپاه وارد منطقه شدند. هوانیروز نیز در این منطقه با اقتدار وارد شد و همچون دیگر عملیات‌ها نیز خوش درخشید و این غائله را با همکاری و هماهنگی دیگر نیروهای مسلح به پایان رساندند و دشمن را در پاوه شکست داده و این شهر را از لوث وجود دشمنان پاک کردند.

امیر هاشمی افزود: به طور ویژه سه نفر در ختم مسئله پاوه نقش اساسی داشتند که مهمترین و محوری ترین نقش را حضرت امام (ره) ایفا کردند؛ ایشان هنگامی که در جریان وضعیت پاوه قرار گرفتند، برای رهایی مردم از شر ضد انقلاب و گروه‌های معارض که بیرحمانه به قتل و غارت می‌پرداختند و جوانان را سر می‌بریدند و هزاران جنایت دیگر را مرتکب می‌شدند، فرمان محکمی را صادر کردند که نتیجه آن وحشتی شد که در دل ضد انقلاب افتاد و سرنوشت پاوه را تغییر داد.

فرمانده قرارگاه شمال‌غرب ارتش در دوران دفاع مقدس حضور شهید دکتر چمران را دومین عامل در آزادسازی پاوه دانسته و ادامه داد: حضور دکتر چمران در آن شرایط سخت در پاوه ضمن ارتقای روحیه نیروهای مقاومت در برابر نیروهای کوموله و دموکرات، سبب شد تا در یک مقاومت 24 ساعته پر مشقت، کار برای دشمن دشوار شود تا اینکه نیروهای کمکی از راه برسند و کار را تمام کنند.

امیر هاشمی به نقش تیمسار فلاحی اشاره کرد و اظهار داشت: سومین نقش در آزادسازی شهر پاوه را تیمسار فلاحی ایفا کرد، ایشان به اصرار شهید دکتر چمران منطقه را به مقصد تهران ترک کرد و ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اسف‌بار پاوه به حضرت امام (ره) نسبت به جمع‌آوری و اعزام نیرو به منطقه اقدام کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها