کارشناس مسائل بین الملل:

آژانس بین المللی اتمی در چارچوب نگاه غرب به برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌نگرد

سیدرضا میرطاهر گفت: آژانس بین‌المللی اتمی در چارچوب نگاه غرب به برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌نگرد و موضع دوگانه آژانس که هم فعالیت‌های ایران را صلح‌آمیز اعلام می‌کنند و هم از مواضع اروپا حمایت می‌کنند مسبوق به سابقه است.
کد خبر: ۳۶۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ - 12September 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران و واکنش اروپا و آژانس بین‌المللی اتمی با سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

سید رضا میرطاهر در آغاز با بیان اینکه اتحادیه اروپا نظر مثبتی درباره اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود ندارند، اظهار داشت: پس از گام سوم ایران و راه اندازی سانتریفیوژ‌های جدید، واکنش اروپا بیش از پیش منفی بوده است.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها همواره به دنبال اقدامات یک جانبه از سوی ایران هستند، گفت: آن‌ها فقط توقع دارند جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، اما خودشان هیچ کدام از تعهداتشان را عمل نکنند. این موضوع طبیعتا مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست و اساسا علت اصلی واکنش‌های تدریجی ایران به برجام دقیقا همین موضوع یعنی تعلل اروپایی‌ها است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ایران بیش از یک سال منتظر ماند تا اروپایی‌ها کاری در زمینه تعامل مالی و بانکی انجام دهند، اما بی فایده بود و به همین دلیل چند ماه پیش، ایران گام نخست را با افزایش ذخایر اورانیوم برداشت. در گام دوم، ایران میزان غنی سازی را افزایش داد و در گام سوم، تحقیق و توسعه را مورد توجه قرار داد. در حال حاضر تا برداشته شدن تمام تعهدات برجامی ایران، فقط چند گام کوچک باقی مانده است.

وی درباره واکنش آژانس بین المللی اتمی نیز گفت: سرپرست موقت آژانس به ایران سفر کرد و مذاکرات مفصلی با مقامات ایرانی به ویژه صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی داشت. آژانس مانند همیشه رویکردی دو گانه دارد؛ از یک طرف تاکید می‌کنند کماکان فعالیت‌های اتمی ایران زیر نظر آژانس است، اما از سوی دیگر، آن‌ها نیز مانند اروپا از اقدامات ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

میرطاهر تصریح کرد: آژانس بین المللی اتمی در چارچوب نگاه غرب به برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌نگرد و موضع دوگانه آژانس که هم فعالیت‌های ایران را صلح آمیز اعلام می‌کنند و هم از مواضع اروپا حمایت می‌کنند. مسبوق به سابقه است.

این کارشناس مسائل بین الملل از نگرانی بیشتر اروپایی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها گفت و اظهار داشت: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند با توجه به فاصله نزدیک به خاورمیانه، اگر ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکند، مشکلات زیادی به ویژه در حوزه امنیت برایشان به وجود می‌آید و به همین دلیل اروپا در راستای حفظ منافع خود به دنبال حفظ برجام است. مشکلی که اروپایی‌ها دارند این است که به دلیل نفوذ بسیار گسترده آمریکا و شرکت‌های این کشور در اروپا، آن‌ها عملا خودشان را برای ایجاد تعامل مستقل مالی و تجاری، ناتوان می‌بینند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار