مشاور عرفات، «محمود عباس» را به دست داشتن در ترور او متهم کرد

مشاور رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، «محمود عباس» رئیس فعلی تشکیلات و عده‌ای دیگر را به عنوان عوامل ترور عرفات معرفی کرد.
کد خبر: ۳۶۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳ - 12September 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بسام ابوشریف» مشاور «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین، «محمود عباس» رئیس فعلی تشکیلات را به اعمال فشار علیه عرفات برای امضای پیمان «اسلو» متهم کرد.

وی به خبرگزاری فلسطینی «شهاب» اظهار داشت: «کمیته خیانت بزرگ به ریاست محمود عباس و عضویت نبیل شعث و دیگران که در آن زمان در تونس تشکیل شد به همراه برخی از اعضای کمیته مرکزی ساف، یاسر عرفات را برای امضای اسلو به شدت تحت فشار قرار دادند».

وی ادامه داد: «این‌ها از موضوعی که عرفات بسیار بر روی آن حساس بود یعنی «ایجاد دولت مستقل با حاکمیت کامل برای ملت فلسطین» سوءاستفاده کردند؛ عرفات در این دام افتاد و آن‌ها وی را به سمت آن کشیدند، زمانی که عرفات حقیقت را فهمید و تصمیم به مقاومت علیه دولت اسرائیل گرفت تصمیم به ترورش گرفتند».

ابوشریف ادامه داد، ترور عرفات با همکاری کسانی انجام شد که در توطئه‌شان غوطه‌ور شده بودند، عرفات را به سمت امضای اسلو کشاندند و ده‌ها سال از عمر وی را نابود کردند.

یاسر عرفات در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ پس از چند هفته دوره درمانی در بیمارستانی در پاریس درگذشت. گفته می‌شود نوع سم مورد استفاده در ترور عرفات «ثالیوم» نام دارد و به سختی میتوان این سم یا آثار و علایم آن را شناخت. سم مذکور بی‌بو و بی‌رنگ است و می‌توان آن را بدون اینکه دیده شود در غذا یا آب ریخت یا با استفاده از سرنگ در شریان و عروق یا پوست انسان تزریق کرد.

پیمان اسلو با نام رسمی «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان (فلسطین)»، نخستین موافقتنامه رودروی دولت رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به سازش کامل فلسطین با رژیم صهیونیستی بینجامد.

مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد به طور مخفیانه در اسلو پایتخت نروژ انجام شد و در ۲۰ اوت ۱۹۹۳ به پایان رسید و این پیمان به طور رسمی در ۱۳ سپتامبر ۹۳ در واشینگتن دی‌سی با حضور یاسر عرفات (رئیس پیشین تشکیلات خودگردان)، اسحاق رابین (نخست‌وزیر وقت رژیم اسرائیل) و بیل کلینتون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) به امضا رسید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها