دفاع پرس گزارش می‌دهد/

ماجرای انتخاب سرلشکر سلیمی به‌عنوان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای/ امیر سرافراز ارتش چگونه صنایع دفاعی را احیا کرد؟

سرلشکر سلیمی در دوران تصدی‌اش در وزارت دفاع تلاش وافری را در جهت احیای صنایع دفاع از خود نشان داد و در این رابطه در برابر عوامل نفوذی ایستادگی کرد.
کد خبر: ۶۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ - 31January 2016

ماجرای انتخاب سرلشکر سلیمی به‌عنوان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای/ امیر سرافراز ارتش چگونه صنایع دفاعی را احیا کرد؟

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرلشگر سلیمی یکی از قدیمیترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود؛ که از دوران پیش و پس از انقلاب و همچنین در  دوران دفاع مقدس نقشآفرین بوده و مسئولیتهای خطیری را بر عهده داشت.

وی که در دوران جوانی جذب ارتش میشود، دوره مقدماتی و عالی را افسری را در رشته مخابرات گذرانده
و سپس جهت گذراندن دوره دافوس وارد دانشگاه عالی فرماندهی و ستاد شده و دوره های تخصصی فرماندهی، مدیریت و تصمیم سازی را در این دانشگاه می گذراند.

* از فعالیت در انجمن مخفی نیروهای مکتبی ارتش تا ایجاد کمیته انقلابی در سطح نیروها

سابقه مبارزاتی وی به دوران پیش از انقلاب اسلامی و تشکیل هستههای مقاومت در ارتش بازمیگردد؛ این هستهها در واقع انجمن مخفی نیروهای مکتبی ارتش را تشکیل داده که اعضای آن بهواسطه انجام فرائض دینی و ذوق معنوی با یکدیگر آشنا و همچون زنجیرهی محکم به هم متصل شده بودند؛ تا جایی که از سال 42 همگام با آغاز نهضت امام خمینی(ره) این هستههای مقاومتی در بطن ارتش تشکیل  شده و از سال 50 فعالیتهای خود را به شکل گستردهتری در بدنه ارتش آغاز کردند.

با گسترش فعالیت هستههای مقاومت انقلابی در ارتش و به زندان افتادن برخی از اعضای آن در حین فعالیت، و آشنایی با روحانیون محبوس در زندانهای ستمشاهی، این حلقه با علمای انقلابی پیوند محکمتری خورد و از سال 50 به بعد حرکتهای انقلابی و فعالیتهای عمیقتری را در حمایت از نهضت امام(ره) و تضعیف نظام سلطه آغاز کرد.

ارکان اصلی هستههای مقاومت ارتش را که بعدها به کمیته انقلابی ارتش تغییر نام پیدا کرد، افرادی چون سرلشکر قرنی، سرلشگر محمد سلیمی، سرلشگر شهبازی، سرلشگر صالحی، سرلشگر حسنی سعدی، سپهبد شهید صیاد شیرازی، شهید نامجو، شهید کلاهدوز، شهید اقاربپرست، سرتیپ رحیمی، کتیبه، فروزان، حسام هاشمی، علی اکبر هاشمی، دادبین، ناصر آراسته، علی محمدی، شرف النسب، نجفی، صادقی، کبریتی، شهید احمدبیگی، سرتیپ توتیایی، نوابی و عابدی تشکیل میدادند.

* شهرت خطابههای آتشین سرلشگر سلیمی در میان علمای انقلابی

سرلشکر سلیمی به همراه تنی چند از همدورهایها جز این هستههای مقاومتی بوده و ضمن تهیه و تکثیر اعلامیههای امام خمینی(ره) و همراهی با نهضت امام(ره) در تشکیل کلاسهای مذهبی چون قرآن و نهجالبلاغه و تبلیغ نهضت اسلامی و انقلابی در نیروی زمینی ارتش فعالیت ویژهای داشت.

یکی از وظایف سرلشکر سلیمی در آن دوران حضور در مساجد و محافل مذهبی و معنوی آگاهسازی مردم به تبعیت از نهضت امام(ره) بود.

وی که خطیب توانمندی بود و بهواسطه اطلاعات قرآنی و مذهبی و شناختی که از سیره اهل بیت(ع) داشت، همواره در مساجد و محافل مذهبی  حضور یافته و به سخنرانی و روشنگری میپرداخت؛ از این جهت بسیاری از روحانیون انقلابی نسبت به او شناخت داشتند.

سلیمی از مهر 57 بهطور علنی مبارزه خود را با رژیم طاغوتی آغاز کرد، و با شجاعت به این راه ادامه داد، و در برابر تهدیدات روی به مسامحه نیاورد.

* سرلشگر سلیمی از طراحان لزوم ماندگاری ارتش بود

در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که فضای غبارآلودی بر چهره واقعی ارتش نقاب کشیده بود و عدهای میخواستند که ارتش را منحل کنند، سرلشکر سلیمی به همراه تنی چند از دوستان و همفکرانش همچون شهید کلاهدوز، شهید اقاربپرست، شهید نامجو، سرتیپ رضا رحیمی، سرهنگ مهدی کتیبه، سرهنگ فروزان، سرهنگ حسام هاشمی، سرتیپ توتیایی، اردستانی و... خدمت حضرت امام(ره) رسیده و طرح لزوم ماندگاری ارتش را با استناد به دلایل شفاف و روشن و وجود ارتشیان حزباللهی در بدنه ارتش خدمت ایشان ارائه دادند، و امام(ره) را نسبت به عدم انحلال ارتش متقاعد کردند.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با انتخاب مستقیم حضرت آیتالله خامنهای به سمت مشاور ایشان در ارتش انتخاب و از آن پس تا آخرین روزهای زندگیاش همچون یاری وفادار و سربازی خدوم و قابل اعتماد در خدمتگزاری و تبعیت از نائب امام زمانش لحظهای باز نایستاد.

* ماجرای انتخاب سرلشگر سلیمی بهعنوان مشاور آیتالله خامنهای

سرهنگ شریف النسب که خود یکی از اعضای کمیته انقلابی ارتش بوده، جریان را اینگونه تعریف میکند، «دو الی سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) طی حکمی حضرت آیتالله خامنهای را بهعنوان نماینده خود در ارتش منصوب کردند. یک روز از طرف دوستان به ما ابلاغ شد که برای آشنایی بیشتر باید خدمت ایشان در منزلی که در خیابان ایران (از محلههای اصیل تهران) داشتند برسیم؛ که این جلسه با حضور افراد اصلی کمیته انقلابی ارتش تشکیل شد؛ در انتهای آن نشست، امام خامنهای از ما خواست تا فردی را از بین خودمان بهعنوان رابط و مشاور مستقیم انتخاب کنیم؛ که سرهنگ فروزان به ایشان عرض کردند، لطفا خودتان از بین افراد یک نفر را انتخاب کنید؛ حضرت آقا با شنیدن این جمله فرمودند حالا که این حق را به من میدهید بنده آقای سلیمی را انتخاب میکنم؛ چون غالب علما ایشان را بهواسطه سخنرانیهای مذهبی و یا وصفشان را شنیده بودند، لذا قاطبه روحانیت انقلابی نسبت به ایشان توجه داشتند»

* نقش سرلشگر سلیمی در دوران دفاع مقدس/ از غائله کردستان تا آزادسازی سوسنگرد

امیر سلیمی از آن تاریخ به بعد در خدمت آیتالله خامنهای بوده و در غائله کردستان، گنبد، خوزستان، جریان پاوه و دزلی نقش آفرینی کرد.

وی با ارائه اطلاعات صحیح به امام خامنهای، ایشان را از عدم اعزام تیپ دوم لشکر 92 زرهی اهواز آگاه کرده و بدینوسیله نقش مهمی را در  آزادسازی سوسنگرد ایفا کرد.

نقش سرلشکر سلیمی در بازسازی ارتش و بکارگیری نیروهای اصیل و انقلابی در سطح نیروها و تشکیل ارتش اسلامی و انقلابی موثر و تعیینکننده بود.

وی که امین امام(ره) و رهبر انقلاب بود، مدتی ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) را عهدهدار شد.

سرلشکر سلیمی همچنین در دوران دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان رئیس ستاد جنگهای نامنظم انتخاب و در کنار دکتر چمران که فرماندهی این ستاد را برعهده داشت به اجرای ماموریت های محوله پرداخت.


وی بهواسطه شجاعت، درایت و مدیریتی و دانش نظامی که داشت، مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست فرماندهی معظم کل قوا شد.

* تشکیل کمیته متخصصان حزب اللهی و احیای صنعت دفاعی

امیر سلیمی همچنین به مدت ۴ سال (در دوران ریاست جمهوری آیتالله خامنهای طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴) مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت.

وی در دوران تصدیاش در وزارت دفاع تلاش وافری را در جهت احیای صنایع دفاع از خود نشان داد و در این رابطه در برابر عوامل نفوذی ایستادگی کرد و صنایع دفاع را که در آن دوران بسیار ضعیف و ورشکسته و ناتوان شده بود، فعال کرد؛ بهطوری که افراد روزانه سه شیفت در آن کار میکردند؛ تا بخشی از نیازهای جبهه را در داخل تامین کنند. او در این رابطه از دانشجویان و افراد مؤمن و متخصص داخلی نیز استفاده کرد.

امیر سلیمی در خرداد ۱۳۷۹ پس از کنارهگیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به فرماندهی کل ارتش منصوب و همزمان با یک درجه ارتقا، به درجه سرلشکری نیز نائل آمد.

سرلشگر سلیمی تا شهریور ماه ۱۳۸۴ بهعنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس از آن نیز بهعنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی خصوصا ارتش منصوب شد.

این فرمانده بزرگ و پیشکسوت دفاع مقدس، عصر روز گذشته (شنبه) پس از تحمل یک دوره بیماری، به دیدار حق شتافت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار