"برجام، پیروزی عقل و تدبیر"؛

بعیدی‌نژاد: ایران از نفوذ و قدرتش برای صلح استفاده می‌کند

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه با بیان این که هدف آمریکا قبل از مذاکرات در دولت یازدهم این بود که صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و هم‌چنین واردات به ایران و صادرات از ایران را به طور کلی ممنوع کند گفت: با برجام تمامی این اهداف خنثی شد.
کد خبر: ۶۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ - 02February 2016

بعیدی‌نژاد: ایران از نفوذ و قدرتش برای صلح استفاده می‌کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حمید بعیدینژاد در سخنانی در همایش علمی - راهبردی "برجام، پیروزی عقل و تدبیر" گفت: ما از روز نخست مذاکرات با اقتدار و افتخار در گفتوگوها شرکت کردیم و شاهد بودیم که بزرگترین قدرتهای دنیا به توانمندی هستهای و قدرت و نفوذ ایران اذعان دارند و این افتخار از ناحیه زحمات و مقاومت ملت ایران در بیش از سه دهه گذشته ایجاد شده است.

او گفت: به دلایل سیاسی قدرتهای بزرگ نمیخواستند قدرت ایران را شناسایی کنند و سالها ما را مورد تحریم و فشار و تهدید قرار دادند. اما امروز در نقطهای قرار داریم که محصول مقاومت ملت در تمام سالهای پس از انقلاب است. امروز ایران یکی از امنترین و با ثباتترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه است.

بعیدی نژاد ادامه داد: وقتی وارد مذاکرات شدیم خیلیها تصور نمیکردند توافقی به دست آید چرا که ما با کشورهایی مذاکره میکردیم که خودشان سهم زیادی در تحریم و فشار به ایران داشتند. اما آنها به جایی رسیدند که در نهایت قدرت ایران و به ویژه دانش غنیسازی ما را به رسمیت شناختند چرا که با وجود مقاومت ایران در برابر اقدام آنها راهی برایشان باقی نمانده بود.

این مقام وزارت خارجه گفت: ایران کشوری است که از نفوذ و قدرتش برای صلح و ثبات در منطقه استفاده میکند نه آن که مثل برخی کشورها به تجاوز و بیثبات کردن کشورهای همسایه خود بپردازد. نقش ایران در منطقه کلیدی است. اگر ایران نبود معلوم نبود که امروز بغدادی وجود داشته باشد. همه مقامات عراقی اذعان دارند اگر کمکهای ایران نبود ممکن بود داعش عراق را تصرف کند.

بعیدینژاد با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه به یک میلیون و دریافت نکردن عایدات یک میلیون بشکه به خاطر تحریم بانکی آمریکا و اروپا افزود: هدف آنها این بود که از مسیر تحریم و فشار ایران را از اهداف خود باز دارد. کنگره آمریکا در تلاش بود صادرات نفت ایران را به صفر برساند و 17 سناتور پای طرحی را امضا کرده بودند که به واسطه آن صادرات به ایران و واردات از ایران ممنوع میشد. آنها میخواستند ملت ایران را در بدترین فشارها قرار دهند و ما را تسلیم کنند و شش قطعنامه شورای امنیت پشتوانه کار آنها بود. در قطعنامههایی که علیه ایران صادر شده بود به ویژه قطعنامه 1929 هر آن چه که شما تصور کنید مورد تحریم قرار گرفته بود. در این سالها به خاطر دارید که بسیاری از دانشجویان به واسطه ارتباط رشته تحصیلیشان به دانش هستهای و رشتههای مرتبط از تحصیل محروم شدند.

مدیر کل سیاسی و امنیت بینالملل وزارت خارجه در ادامه به اهمیت نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی ما نقاط ضعف و قوتی دارد. امروز دنیا بر روی نظام آموزشی ما تمرکز کرده است چرا که میبینید نخبگان و متخصصان ما در کشور به جایگاهی رسیدند که میتوانند با متخصصان آنها رقابت کنند. در راهروهای مذاکرات ما بعضا در خاطرات اعضای تیم مذاکره کننده طرفهای مقابل میشنیدیم که کشورهای عربی منطقه به آنها فشار وارد میکردند که اگر غنیسازی را برای ایران به رسمیت بشناسیم آنها هم به سراغ غنیسازی میروند و این کشورها در پاسخ به آنها گفتند که به نوعی اگر میتوانید بروید و خودتان غنیسازی کنید.

وی ادامه داد: شاید برخی کشورها فکر میکنند صرفا با پول نفت میشود سانتریفیوژ ساخت اما تجربه محمد قزافی برای آنها کافی است.

این مذاکرهکننده هستهای ایران خاطرنشان کرد: دانشمندان هستهای و متخصصان کشور شاگردانی بودند که یک روز پای کلاس درس شما نشستند بنابراین اهمیت به نظام آموزشی در درجه بسیار قابل توجه است.

وی به سابقه تاریخی و تمدن ریشهدار ایران اشاره کرد و گفت: تاثیر تمدن ایرانی و تاریخ کهن خود را در مذاکرات همواره شاهد بودیم. طرفهای مقابل همواره این را مطرح میکردند که در نوع بیان و استدلال و سطح مذاکرات با ایران این سابقه تمدنی به چشم دیده میشد و این برای آنان بسیار اهمیت داشت چرا که باور داشتند که با کشوری مذاکره میکنند که از تست و آزمون تاریخ عبور کرده است. تاریخی که نشان میدهد که ایران هیچ وقت کشوری تجاوزگر نبوده است و همواره در منطقه نقش مثبت و آرامش بخش داشته است.

بعیدینژاد تاکید کرد: معتقدم آینده ایران پس از برجام درخشانتر خواهد بود و شاهد پیشرفتها در عرصههای مختلف و رفع تمامی محدودیتها خواهیم بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار