حسن نوری در نشست خبری "ریگی به روایت قربانیان":

ریگی نمی‌خواست محرومیت‌های بلوچستان رفع شود/ روایت بازمانده جنایت تاسوکی از آن شب هولناک

فرماندار سابق زاهدان گفت: در روز عاشورا که شهدای جنایت مسجد امام علی(ع) را تشییع می‌کردند، عده‌ای از بلوچ‌های اهل سنت را دیدم که با‌‌ همان لباس آمده بودند. آن‌ها به من گفتند آمده‌ایم بگوییم شهدای شما، شهدای ما نیز هستند.
کد خبر: ۱۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷ - 23February 2014

ریگی نمی‌خواست محرومیت‌های بلوچستان رفع شود/ روایت بازمانده جنایت تاسوکی از آن شب هولناک

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری «ریگی به روایت قربانیان» با حضور «حسن نوری» فرماندار سابق زاهدان و از بازماندگان حادثه تروریستی تاسوکی و «سیدمحمد موسوی» و «اعظم حسنی دوست» پدر و مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری که به دست گروهک جنایتکار ریگی به شهادت رسیدند، صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حسن نوری، فرماندار سابق زاهدان، با بیان اینکه عبدالمالک ریگی محصول عناد استکبار و رژیم صهیونیستی با نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: دشمنان ما به دنبال این بودند تا کسانی که مثل عبدالمالک ریگی دارای برخی تعصبات کورکورانه هستند و روحیات جاهطلبانه دارند، در جنوب شرق کشور شناسایی و حمایت کنند.

وی که خود یکی از بازماندگان حادثه تروریستی تاسوکی بهشمار میرود، با بیان اینکه این جنایت در نوع خود کمنظیر است، افزود: در طول ۳۵ سال پس از انقلاب ما شاهد درگیریهای فراوانی بودیم، ولی در بیشتر این درگیریها سازمانهای نظامی با این موضوعات درگیر بودند و با قاطبه مردم کمتر درگیری پیش میآمد. اولین گروهی که وارد فاز درگیری همراه با شقاوت با مردم شد، این گروهک بود.

نوری با اشاره به حادثه تاسوکی در بیستوچهارم اسفند ۱۳۸۴، تصریح کرد: اعضای این گروهک در پوشش افراد نیروی انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد کرده بودند و مردم با توجه به اعتمادی که به نیروی انتظامی داشتند، توقف میکردند. خود آن ملعون گفته بود «امشب به تلافی اینکه نظام قاچاقچیان و اشرار را زندانی و مجازات میکند، جنایتی را رقم خواهد زد» او خود از لفظ «جنایت» استفاده کرد.

وی افزود: در آن شب از نوجوان ۱۴ ساله تا پیرمرد ۶۰- ۷۰ ساله و از اقشار مختلف مردم، از روحانی گرفته تا کارمند، حضور داشتند. او آن شب همه را از ماشین پیاده کرد و چشم همه رابستند. ۶ - ۷ نفر ار بردند و بقیه بیهیچ محاکمهای در حالی که چشمها و دستانمان بسته بود و با شکم روی زمین خوابیده بودیم، دستور کشتن ما را صادر کرد. از آن جمع ۲۲ - ۲۳ نفر به شهادت رسیدند و تنها ۳ - ۴ نفر مجروح شده و زنده ماندیم که به آن میتوان معجزه اطلاق کرد.

بازمانده جنایت تاسوکی تصریح کرد: شاید این اراده خداوند بود تا ما راوی آن ماجرا باشیم و جنایت این گروهک که بویی از انسانیت نبرده بودند، را برای دیگران بازگو کنیم.

وی با اشاره به برخی دیگر از جنایات ریگی از جمله عملیاتهای انتحاری در روز تاسوعا و مسجد امام علی (ع) زاهدان و به شهادت رساندن فرماندهان سپاه به همراه عدهای از عشایر منطقه، اضافه کرد: عبدالمالک میگفت ما ناجی قوم بلوچ هستیم و با این تئوری به ناامنیها در این استان دامن میزد و با بعضی شعارها، برخی از جوانان اهل سنت را فریب داده و به عضویت گروه خود در میآورد.

نوری افزود: با تدابیر نظام از سال ۸۵ به بعد دیگر، عبدالمالک عملیات موفقیتآمیزی نداشت، لذا کم کم به سمت عملیاتهای انتحاری رفت که اصولاً ارزش نظامی ندارد.

وی گفت: عبدالمالک بارها تا مرز دستگیری پیش رفت و حتی مجروح هم شد، اما چون در پوشش و حمایت سرویسهای جاسوسی بیگانه قرار گرفته بود، دستگیری او دشوار شد، بنابراین بازداشت او ارزش بسیار دارد.

وی افزود: عبدالمالک برای ابراز اقتدار، از جنایتهایش فیلم تهیه میکرد، در نتیجه دستگیری او گویای اشراف عملیاتی نیروهای اطلاعاتی است.

وی تصریح کرد: ما پس از دستگیری به او گفتیم تو چه مرهمی بر زخمهای قوم بلوچ گذاشتی؟ وقتی شهید شوشتری را که بانی کارهای بزرگی در استان شد که یک نمونه آن احداث بیمارستانهای پیشرفته سپاه در منطقه و درمان رایگان مردم بود، به شهادت رساندی یا مهندسان راهآهن را ربودید که در حال عمران سیستان و بلوچستان بودند، چه مرهمی بر زخمهای بلوچستان گذاشتی؟

فرماندار سابق زاهدان در ادامه گفت: وقتی عبدالمالک دستگیر شد، شادی مردم اهل سنت کمتر از شیعیان نبود، زیرا وحدت را عمیقاً باور داشتند.

وی به حادثه تروریستی روز تاسوعای حسینی اشاره و عنوان کرد: در روز عاشورا که شهدای جنایت مسجد امام علی (ع) را تشییع میکردند، عدهای از بلوچهای اهل سنت را دیدم که با همان لباس آمده بودند. به آنها گفتم از خشم مردم احتیاط کنید و به خانه برگردید اما آنها گفتند آمدهایم که ناسزای مردم را بشنویم و بگوییم شهدای شما شهدای ما هم هستند.

وی اعترافات ریگی را از برکات خون شهدا برشمرد و گفت: اگر در سالگرد دستگیری او دور هم جمع شدهایم، اما باید بدانیم اساس این دشمنیها باقیست، لذا باید ارزشهای خود را نهادینه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امنیت منطقه پس از اقدامات گروهک ریگی دچار آسیب شده است، گفت: رکن اول توسعه، سرمایه گذاری است و هیچ سرمایهگذاری حاضر نیست در جایی که امنیت وجود ندارد سرمایهگذاری کند. هدف تروریستها هم این بود که منطقه سیستان و بلوچستان همچنان در محدودیتهای خود بماند؛ زیرا میدانستند اگر همه باسواد شوند، ماهیت خودشان به خطر میافتد. اما هم اکنون واقعیت منطقه این نیست و آرامش کاملی برقرار است.

وی ادامه داد: مگر شهید شوشتری با اسلحه به منطقه آمد؟ او سلاحی نداشت اما کاری که کرد حاکمیت بر دلها بود. مگر نمیتوانست برای خود محافظ داشته باشد؟ او در عملیات انتحاری به شهادت رسید چون بین خود و اهل سنت تفاوتی قائل نبود. باور وی این بود که گروههای وهابی و سلفی از اهالی بلوچ جدا هستند.

وی با تاکید بر وجود امنیت و آرامش در منطقه گفت: اگر در جایی خطری وجود داشته باشد انگیزه سفر کاهش مییابد، اما با یاری خداوند، هم اکنون جاذبههای قبلی و فعلی استان در حال گسترش است و مهم این است که مسیر با درایت بیشتری طی شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار