روایت سرلشکر صفوی از عملیات خیبر

ارتقا توان عملیاتی سپاه در جنگ آبی/ ماجرای قطع انگشت شهید کاظمی و مجروحیت محسن رضایی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: عملیات خیبر اولین عملیات آبی- خاکی بود که به خاطر اجرای صحیح و غافلگیرانه آن، دشمن تا چند روز متوجه نحوه حمله ایران نشد.
کد خبر: ۱۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ - 21April 2014

ارتقا توان عملیاتی سپاه در جنگ آبی/ ماجرای قطع انگشت شهید کاظمی و مجروحیت محسن رضایی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، سردار سرلشکر "رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح، به هنگام اجرای "عملیات خیبر"، جانشین "محسن رضایی" در قرارگاه خاتم الانبیاء به شمار میرفت. وی که در سالهای دفاع مقدس در میان رزمندگان با عنوان "برادر رحیم" شناخته میشد، برخی ویژگیهای برجسته عملیات مذکور را این گونه بیان میکند: عملیات خیبر در اسفندماه ۶۲ یکی از حماسههای بزرگ فرزندان روحالله(ره) بود. به خاطر اینکه دشمن همه راههای زمینی را مسدود کرده بود، عملیات خیبر اولین عملیات آبی- خاکی بود که به خاطر اجرای صحیح و غافلگیرانه آن، دشمن تا چند روز متوجه نحوه حمله ایران نشد.

وی افزود: با توجه به اینکه عبور حجم زیادی از نیروها نیاز به قایق داشت و موتور قایق نیز از خارج وارد میشد، باید طوری رفتار میشد که دشمن از طریق سازمانهای جاسوسی کشورهای دیگر متوجه نشود که ایران مقدار زیادی موتور قایق و لباس غواصی وارد کرده است چرا که باعث لو رفتن تاکتیک میشد.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: به خاطر شناسایی دقیق منطقه توسط سردار "علی هاشمی" فرمانده قرارگاه نصرت و شهید رمضانی، این عملیات با اشراف کامل انجام شد.

وی عنوان کرد: یکی از خصوصیات عملیات خیبر این بود که امام خمینی(ره) از این برهه تا پایان جنگ، فرماندهی جنگ را بر عهده هاشمی رفسنجانی گذاشتند و وی نیز شخصاً در شب عملیات در قرارگاه حاضر بود. اولین عملیات هلی برن شبانه در جنگ، در عملیات خیبر روی داد. با اینکه ترکیب رزم نیروها از میان سپاه و بسیج بود اما از توپخانه و بالگردهای ارتش نیز استفاده شد و البته نیروهای ارتش نیز در شمال شلمچه دست به عملیات زدند.

سرلشکر صفوی بیان کرد: در این عملیات برای اولین بار در طول جنگ، رزمندگان سپاه و بسیج به دجله و فرات رسیده و توانستند جاده اصلی بصره به العماره را قطع کنند. ویژگی مهم دیگر این عملیات، ارتقاء سطح عملیاتی سپاه و بسیج در بخش آبی و جنگ در آب بود. محصول این عملکرد خوب را در عملیات بدر در سال ۶۳ نیز شاهد بودیم که پس از آن نیز پیروزی بزرگ فاو در بهمن ۶۴ و عبور از اروند نیز دیگر فواید آموزشهای سال ۶۲ بود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) سه بار در طول دفاع مقدس فرمان مستقیم صادر فرمودند که اولین آن برای شکستن حصر آبادان بود و دومین آن نیز در عملیات خیبر و برای حفظ جزایر مجنون صورت گرفت.

سرلشکر صفوی در ادامه گفت: عراق برای اولین بار در طول جنگ، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و برای بازپس گیری جزایر مجنون یک میلیون گلوله بر زمینهای آن ریخت. تانکهای دشمن نیز در یک ستون به سمت جزایر میآمدند و به محض آتش گرفتن تانک جلویی، تانک قبلی آنرا به آب میانداخت و خود به جلو حرکت میکرد اما نتوانستند جزایر را تصرف کنند.

وی افزود: هنگامی که برادر شهید "مهدی باکری" به نام حمید در خیبر به شهادت رسید، من از مهدی باکری خواستم تا پیکر برادر خود را به عقب منتقل کند اما او با روحیهای وصف نشدنی تاکید کرد که هرگاه همه شهدا را به عقب بردیم، حمید را هم بر میگردانیم. به همین خاطر پیکر شهید حمید باکری مفقودالاثر شد و درست یک سال بعد نیز قایق حامل مهدی باکری مجروح در عملیات بدر، هدف آرپی جی قرار گرفت و جسم مطهرش همراه با رودخانه دجله به اقیانوس هستی پیوست.

سرلشکر صفوی در پایان تصریح کرد: شهید احمد کاظمی فرمانده شهید نیروی زمینی سپاه در این عملیات یک انگشت خود را از دست داد و چون امکانات درمانی نبود و نمیشد وی را در آن لحظات حساس از منطقه خارج کرد، انگشت خود را در یک استکان آب و نمک فرو کرده بود تا خونریزی نکند و عملیات اداره شود. سردار محسن رضایی نیز هنگام حرکت به سمت منطقه عملیاتی، تصادف کرد و دست وی را در اتاق عمل معالجه کردند و با آن شرایط به قرارگاه بازگشت و بار جنگ بر روی همه مسئولین تقسیم شد

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار