آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

فرهنگ نباید تحت‌الشعاع اقتصاد قرار گیرد

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: بارها گفته‌ایم کسانی که مشکل دارند باید کمکشان کرد، باید برای بیکاران ایجاد شغل کرد و ...، ولی این‌ها نباید مانع از رسیدگی به مسائل فرهنگی شود.
کد خبر: ۱۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳ - 23April 2014

فرهنگ نباید تحت‌الشعاع اقتصاد قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود، در مسجد اعظم قم با اشاره به شعار "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، گفتند: در بخش های اقتصادی فعالیت هایی آغاز شده که امیدواریم گام های خوبی برای رفع مشکلات اقتصادی برداشته شود، اما در بُعد فرهنگی تلاش های کمتری شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود مشکلاتی تصریح کردند: چیزی که مهمتر از همه این مسائل است و مورد توجه نیست، عدم توجه به فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام ) در جامعه است.

معظم له با تاکید بر این که باید کاری کرد که پایه های اعتقادی مردم تقویت شود، ابراز داشتند: کسانی که پایه های مذهبی شان محکم است، آلوده به اعتیاد و بی حجابی نیستند؛ بنابراین مهم این است که باید پایه های اعتقادی مردم محکم شود.

ایشان با بیان این که تقویت بیان های دینی نباید تنها توسط حوزه صورت گیرد، افزودند: این کار تنها وظیفه روحانیت و علما نیست، بلکه باید بصورت ریشه ای پیگیری شود؛ باید از پیش دبستانی و دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و رسانه ها کار را آغاز کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که علما و خطبا با تالیف و خطابه به امر تبلیغ دین می پردازند، گفتند : باید تربیت دینی از دوران جنینی آغاز شود؛ درست است که حوزه های علمیه کانون های علمی و فرهنگی محکمی هستند، ولی همه دستگاه ها و مراکز آموزشی باید دست به دست هم دهند تا کار فرهنگ دینی ترویج یابد.

معظم له با تاکید بر این که مسائل فرهنگی نباید تحت شعاع مسائل اقتصادی قرار گیرد، یادآور شدند: بارها گفته ایم کسانی که مشکل دارند باید کمکشان کرد، باید برای بیکاران ایجاد شغل کرد ...، ولی این ها نباید مانع از رسیدگی به مسائل فرهنگی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: باید با حضور کارشناسان راه های برطرف ساختن مشکلات فرهنگی و طرح هایی که نیاز به اصلاح دارند، بررسی شود؛ البته روحانیت نیز مسئولیت سنگینی برعهده دارد.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شهرداری تهران در جلوگیری از ساخت یک مسجد،تصریح کردند: یکی از مسؤولیت های شهرداری ها کمک به حل مسائلفرهنگی است و تنها آبادانی ظاهری شهر ملاک نیست، اما متاسفانه گاهی کارهایی بر خلاف آن انجام می شود؛اخیرا برای ما نقل کرده اند که یکی از مساجد شهر تهران که هم اکنون در حال ساخت است و اگر ساخته شود، به مهم ترین مسجد تهران تبدیل می شود، متاسفانه شهرداری به خاطر تأخیر در پرداخت عوارض جلوی ساخت آن را گرفته است.

ایشان در پایان گفتند: از این بدتر این که رییس هیات امنای مسجد که فرد بسیار محترمی است را به دلیل عدم پرداخت عوارض ممنوع الخروج کرده اند؛ درحالی که این فرد مریض است و برای مداوا نیاز فوری دارد که به خارج از کشور برود؛ من دوستانه عرض می کنم این کارها درست نیست آن هم شهرداری پایتخت کشور اسلامی!

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار