رژیم صهیونیستی و بحران عراق

داعش فرصتی برای رژیم اشغالگر قدس

صهیونیست‌ها به شدت جویای عاملی بحران‌زا و خطرناک برای برافروختن جنگی گسترده در خاورمیانه هستند، جنگی که به اسرائیل فرصت می‌دهد پاکسازی قومی فلسطینی‌ها را به اتمام رساند.
کد خبر: ۲۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹ - 24July 2014

داعش فرصتی برای رژیم اشغالگر قدس

خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که حاکمیت در عراق در پی تهاجم گروه های تروریستی تکفیری- بعثی(داعش) به مناطقی از این کشور دچار بحران امنیتی شده است، کردها در صددند از وضع بوجود آمده بهره برداری کنند و از این بحران برای کسب استقلال خودشان استفاده نمایند.

کردها این خواسته را اعلام کرده اند تا واکنش کشورهای دیگر را شاهد باشند، چرا که بحران عراق تحت الشعاع تراکم بازی های امنیتی بازیگران ملی، منطقه ای و بین المللی در صحنه خاورمیانه است. به همین جهت هر بازیگری بر مبنای مقدورات و محذورات خود مطلوبیت های راهبردی خویش را تعریف می نماید، که از جمله این بازیگران، رژیم صهیونیستی است که منافع زیادی از این بحران عایدش می شود و راهبردهایی را در منطقه طراحی و اجرا می کند.

رژیم صهیونیستی و بحران عراق

چند وقتی است که سه استان غربی عراق مورد هجوم و تاخت و تاز گروهک تروریستی داعش قرار گرفته است، که با سوءاستفاده از ناآرامیهای چند ماهه اخیر مناطق شمالی عراق و علیالخصوص الانبار، نفوذ خود را در این استان تثبیت کرد و ناگهان فلوجه و رمادی را به تصرف خود در آورد.

متاسفانه وجود بافت قومی ـ قبیلهای در عراق، کار پیشروی داعش در این کشور را تا حدی تسهیل کرد و شاهد بودیم که برخی قبیلههای سنی و عشایر عراق به داعش پیوستند و بعثیها هم که کینهای طولانی از دولت بغداد داشتند، با این گروهک تروریستی بیعت کردند.

به باور آگاهان، راهبرد داعش در عراق "النصر فی الرعب"(پیروزی با ایجاد وحشت) است، که تهدیدی بزرگ برای عراق و کشورهای منطقه محسوب می شود. از سوی دیگر، اقلیم خودمختار کردستان عراق، از فرصت استفاده کرده و برخی از مناطق تحت کنترل دولت مرکزی را تصرف نموده و طرح برگزاری همه پرسی برای استقلال را مطرح نمود، بدین ترتیب عراق، وارد مرحله نوین از بحران امنیتی خود شد که بی تردید دامنه آنها کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال سکوت کشورهای همسایه عراق از قبیل قطر، ترکیه، اردن و عربستان سعودی در قبال گروهک تروریست داعش نشان از نزدیکی و روابط حسنه با گروهک تکفیری داعش و گردانندگان پشت صحنه آنها با دولت های صدرالاشاره دارد.

در این میان نقش رژیم صهیونیستی به عنوان یک بازیگر منطقه ای که در جهت نفاق بین کشورهای مسلمان و احزاب و فرق اسلامی سال ها در حال برنامه ریزی می باشد، قابل توجه است که کمک های مالی و تسلیحاتی و نظامی به داعش در جهت حمله به عراق و امداد رسانی رسانه ای که نمونه آن را در مهمترین رسانه های وابسته به رژیم صهیونیستی(از قبیل هاارتص واسراییل تودی) می توان دید و بیان موکد این موضوع که به زودی داعش بر بغداد مسلط خواهد شد دلیل روشنی براین مدعاست که اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی از ترس پیوستن عراق اسلامی به جبهه مقاومت و قرار گرفتن در کنار ایران و سوریه و حزب الهی و تلاش برای ایجاد هلال شیعی قدرتمند سعی خود را به سرعت برای شکست همه جانبه و یا شاید زهر چشم گرفتن از دولت مالکی در جهت دوری از محور مقاومت به کار گرفته¬اند، تا شاید بتوانند به طرح ها و استراتژی های منطقه ای خود دست یابند.

رژیم صهیونیستی در این بحران ضمن حمایت از داعش، از طرح استقلال کردستان عراق استقبال کرد که این امر نشان می دهد این رژیم غاصب درصدد اجرای رویکردهایی در منطقه است که به برخی از این رویکردها اشاره می کنیم؛
 
- طرح بالکانیزه کردن خاورمیانه

رژیم اسرائیل به آتشِ خشونتهای تکفیری در عراق دامن میزند تا در ادامه طرح اصلی خود مبنی بر ایجاد شکاف در خاورمیانه، این کشور را به بیثباتی سوق دهد.

ایجاد بی ثباتی در عراق و برخی از کشورهای جهان از جمله سوریه در قالب طرح اودد یینون(Oded Yinon) اسرائیل برای بالکانیزه کردن خاورمیانه صورت میگیرد.

صهیونیست ها به شدت جویای عاملی بحرانزا و خطرناک برای برافروختن جنگی گسترده در خاورمیانه هستند، جنگی که به اسرائیل فرصت میدهد پاکسازی قومی فلسطینیها را به اتمام رساند، و از سوی دیگر تجزیه عراق "ثروتی بادآورده" برای تل آویو خواهد بود که راه را برای سلطه این رژیم بر منابع نفتی عراق فراهم خواهد کرد.

لذا حملات شبه نظامیان تروریستی گروه به اصطلاح "دولت اسلامی عراق و شام"(داعش) این رویای صهیونیستی را به امری ممکن تبدیل کرده است.
 
اکنون رژیم صهیونیستی نخستین قدم را در تجزیه خاورمیانه برداشته است، حمایت علنی بنیامین نتانیاهو از تجزیهطلبان عراق، به وضوح منشا بحران کنونی این کشور را به همگان نشان میدهد.

نتانیاهو اذعان کرد که از استقلال کردهای شمال عراق و در نتیجه، فروپاشی این کشور حمایت میکند. این نخستین قدم برای تحقق رویای صهیونیستها مبنی بر از هم پاشیدن خاورمیانه خواهد بود. این موضوع نه تنها تهدید یک عراق متحد را از اسرائیل میزداید، بلکه منابع غنی نفتی مناطق کردنشین این کشور را همچون ثروتی بادآورده در اختیار این رژیم قرار میدهد.

امروز بسیاری از کشورهای منطقه از جمله سوریه، ترکیه، و ایران مناطق کردنشینی دارند که اسرائیل همیشه آرزوی جدایی آنها را نیز داشته است. اگر با استقلال کردستان عراق، ساکنین این مناطق نیز خواهان جدایی شوند، جنگی منطقهای به راه خواهد افتاد که دامنگیر همه کشورهای خاورمیانه خواهد شد، و این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی در آرزوی آن است؛ جنگ داخلی و از هم پاشیدن کشورهای منطقه.
 
- تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتش

داعش ترفند رژیم صهیونیستی برای دور کردن نیروهای انقلابی از مرزهای اسرائیل و ایجاد حاشیه امن برای صهیونیستهاست و رسانههای صهیونیستی نیز به این امر اعتراف کردهاند.

موقعیت پیش آمده در عراق به یک ابزار انحرافی در رسانه بدل شده است. در حالی که توجه مردم به بحران عراق معطوف شده اسرائیل مجالی به دست آورده است تا در سرزمینهای اشغالی فلسطین "ویرانگری" کند و سوریه را هدف حملات هوایی قرار دهد.

اسرائیلیها طرح خودشان را دارند و اکنون دوباره از یک شرایط نابسامان سوءاستفاده میکنند تا آنچه را که منافعشان میخوانند تامین کنند. در همین راستا، جنگندههای رژیم اسرائیل مناطق غربی، شمالی، مرکزی و جنوبی نوار غزه را هدف حمله قرار دادند. این حملات پس از آن صورت گرفت که تلآویو مدعی شد سه شهرکنشین اسرائیلی ۱۲ ژوئن در کرانه باختری ناپدید شدهاند.

در واقع تعرضات داعش در عراق نوعی حاشیه امن برای این رژیم فراهم کرد که به دور از اعتراضات جهانی به اقدامات خود علیه دولت نوپای فلسطین شدت بخشد و مانع از این شود که این دولت در مسیر اعلام موجودیت کشور فلسطینی گام بردارد.

- تلاش برای نابودی گروه های مقاومت فلسطینی

رژیم صهیونیستی تلاش دارد با بهره برداری از ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی چهره حماس و سایر گروه های مبارز فسلطینی را خدشه دار کند و از آن تصویری داعش گونه ارائه دهد. به همین منظور این رژیم سعی می-کند بین گروه های مبارز فلسطینی و گروه های تروریستی مانند داعش این همانی برقرار کنند و آنها را دو روی یک سکه معرفی نماید. حال آنکه بین فلسفه پیدایش این گروه ها و اهداف آنها تفاوت ماهوی وجود دارد و در حالیکه گروه های فلسطینی در پاسخ به اشغالگری و برای دفع تجاوز تشکیل شده اند و فعالیت شان در چارچوب اصل حق دفاع مشروع قرار دارد و با اصول و قوانین بین المللی منطبق است اما داعش و گروه های وابسته به آن کاملا اهداف تهاجمی را دنبال می کنند و هیچ حد و مرزی برای فعالیت های غیر حقوقی و غیر قانونی خود قائل نیستند.

نتیجه گیری

نگاهی به تحولات منطقه خاورمیانه روشن می کند که بیشترین سود از جنگ داخلی میان مسلمانان متوجه رژیم صهیونیستی بود.

برای این رژیم، ادامه جنگ داخلی و در یک کلام مشغول شدن مسلمان ها به تهدیدات داخلی، بهترین گزینه است. هرچه قدرت جهان اسلام معطوف به اختلافات داخلی باشد، امنیت بیشتری برای اسرائیل به ارمغان می آورد.

وقتی کشوری دچار چند دستگی و بحران همانند حضور داعش باشد طرح درخواست استقلال برای یکی از مناطق، سبب ضعیف تر شدن آن می شود و این مساله فرصت مناسبی برای اسرائیل به وجود آورده تا با آمریکایی ها درباره حذف مساله فلسطین و تحمیل شرایط به فلسطینی ها برای سازشی که متناسب با خواست و نظرات اسرائیل و واشنگتن باشد سخن گویند و همچنین تلاش نماینده طرح قدیمی خود یعنی تجزیه کشورهای عربی و اسلامی منطقه را که همواره در دستور کار خود داشتن عملی نمایند.

نویسنده: مصطفی محمدی



فهرست منابع؛
- بحران عراق نتیجه تجزیه طلبی های رژیم صهیونیستی است(1393)، قابل دسترسی در:
 http://www.yjc.ir/fa/news
- تحلیلگر: استفاده اسرائیل از بحران عراق به عنوان سرپوشی بر جنایاتش(1393)، قابل دسترسی در:
http://www.presstv.ir/farsi/detail/1393/04/04/4798/ISraelIraq
- حسینی، سیدمحمد(1393)، داعش؛ اهروم پنهان اسرائیل، قابل دسترسی در:
http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1541859946891053060
- خشونت در عراق به تحریک اسرائیل صورت می گیرد، 1393)، قابل دسترسی در:
http://www.mwfpress.com/vdchzxni.23nmqdftt2.html
- ستوده، محمدحسین(1393)، بحران؛ بحرانی فراگیر یا مقطعی، قابل دسترسی در:
http://jana.ir/content/view/23910/36/
- کاظم زاده، احمد(1393)، چگونگی خدمت داعش به اسرائیل، قابل دسترسی در:
http://www.teror-victims.com/fa/index.php?Page=definition&UID=9192058
- میری خانی، آرش(1393)، عراق؛ ریشه های بحران، قابل دسترسی در:
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=56575

نظر شما
پربیننده ها