یاداشت/اکبر صفرزاده

لزوم بازتعریف نقش آفرینی صدا و سیما در روز جهانی قدس

در رسانه ملی فیلم داستانی در صدر توجهات است و از دیگر مدیوم‌ها استفاده چندانی نمی‌شود.
کد خبر: ۲۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶ - 24July 2014

لزوم بازتعریف نقش آفرینی صدا و سیما در روز جهانی قدس

به گزارش دفاع پرس، با یک ارزیابی کلی از وضعیت رسانه ملی در طول 35 سال گذشته به این نتیجه میرسیم که این رسانه در مواجهه با مناسبت های مختلف دینی وذهبی عملکرد رضایت بخشی نداشته و در اکثر موارد نتواسته است آن مناسبت دینی و مذهبی را به شکلی مطلوب و قابل قبول پوشش دهد.

رسانههای حرفهای و تراز اول دنیا برای مناسبتهای خاصی که پیش روی دارند برنامه ریزی میکنند و به منظور جذب مخاطب و راضی نگه داشتن او تمام ظرفیتهای موجود از قبیل پخش فیلم مستند، پخش کلیپ و گفتوگوهای جذاب، فیلم داستانی و ... را به کار میگیرند.

تقسیم بندیهای انجام شده در این رسانهها معمولا بدین گونه است که کار انتقال اطلاعات در رابطه با آن مناسبت خاص توسط فیلم مستند انجام میشود ایجاد حس و حال مرتبط با آن مناسبت توسط موسیقی، کلیپ، بحثهای عمیق و کارشناسی توسط گفتوگوهای جذاب و سرگرم کردن مخاطب با پخش فیلمهای داستانی صورت میگیرد اما در تلویزیون ما فیلم داستانی در صدر توجهات است و دیگر مدیومها استفاده چندانی نمیشود.

در طول سالهای گذشته در ماه مبارک رمضان سریالهای با حال و هوای طنز و کمدی از رسانه ملی پخش میشود که استقبال مردم از این سریالها بیانگر این موضوع است که ژانر کمدی با مناسبات حاکم بر ماه مبارک رمضان همخوانی دارد و این از فیلم در قالبی که آن را ضیافت الهی نامیدهاند به خوبی تعریف میشود.

با توجه به فرارسیدن روز جهانی قدس و در راستای تحلیل ارتباط این مناسبت با رسانه میتوان گفت آن اتفاقی که در این روز خاص میافتد این است که اکثریت جامعه ما بابت مناسبت پیش آمده محزون و غم گین هستند و براساس فیلمی که از تلویزیون نشان داده میشود قبل از هر چیزی باید اصول و قوائد ژانر ملودران را رعایت کند.

در حوزه فیلم داستانی رعایت اصول و قواعد ژانر یک اصل غیر قابل انکار است و نمی توان به بهانه پرداختن به یک موضوع خاص این اصل مهم را نادیده گرفت.

اکبر صفرزاده

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار