وزیر اطلاعات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

امام صادق(ع) نبرد با امواج انحرافی ضداسلامی را برگزیدند/ مصداق عملی سیاسی در سیره به ظاهر غیرسیاسی

حجت الاسلام و المسلمین علوی با تبیین رویکرد سیاسی، اعتقادی و فرهنگی امام ششم، گفت: امام جعفر صادق(ع) به دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی پرداخت و با تربیت شاگردان فراوان در عرصه‌های حدیثی و کلامی به جنگ امواج انحرافی ضد اسلامی رفت. ایشان در ایفای نقش سیاسی به سیره ظاهراً غیرسیاسی ائمه اطهار روی می‌آوردند.
کد خبر: ۲۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴ - 22August 2014

امام صادق(ع) نبرد با امواج انحرافی ضداسلامی را برگزیدند/ مصداق عملی سیاسی در سیره به ظاهر غیرسیاسی

به گزارش خبرگزاری دفاع پرس، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با اشاره به ایفای نقش سیاسی امام جعفر صادق در کنار نقش علمی ایشان گفت: امام صادق (ع) در شرایط خفقان روزگار خود با پوشش و تقیه و تاکید بر رازداری به شاگردان خود رسالت سیاسی خود را به انجام رساند.

وی با تاکید بر اینکه امام صادق از افشای اسرار تشکیلات سیاسی خود بسیار خشمگین میشد، اظهار کرد:برخلاف نظر یکی از مورخان که علت موفقیت امام صادق را پرداختن به کار علمی صرف عنوان میکند، مقام معظم رهبری در درسهای علمی پیش از انقلاب خود در مبحثی تحت عنوان «اصحاب سر» بر راز موفقیت امام در حفظ تشکیلات سیاسی تاکید دارند.

حجتالاسلام علوی از بیان نامشروع بودن حاکمیت وقت، ارائه الگوی مطلوب حکومتی اسلام و آمادهسازی مردم برای جانفشانی در مسیر تاسیس حکومت اسلامی به عنوان سه راهکار ائمه در ایفای نقش سیاسی خود نام برد و با اشاره از فرازی از زیارت جامعه کبیره که درآن از ائمه تحت عنوان «ساسة العباد» نام میبریم، اظهار کرد: حتی آن فرازهایی از زندگی و سیره ائمه اطهار که به ظاهر غیرسیاسی است دقیقا مصداق عمل سیاسی آنهاست.

وی با اشاره به ماجرای نامه نوشتن یکی از مدعیان و قدرتطلبان  به امام صادق در زمان اوجگیری قدرت بنیعباس و سوزاندن این نامه از سوی امام اشاره کرد و گفت: امام با تیزبینی متوجه شده بودند که این نامهنگاریها به دلیل اختلافات داخلی دستگاه بنیعباس است و میخواهند با بلند کردن پرچم به نام امام اهداف خود را دنبال کنند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه ائمه اطهار تشنه قدرت نبودند بلکه بنای حکومت را به عنوان یک وظیفه واجب میدانستند، خاطرنشان کرد: آنها از مسیر صحیح به سمت تشکیل حکومت رفته و با هر کسی برای تاسیس حکومت متحد نمیشدند.

علوی ادامه داد: امام صادق در پاسخ به یکی از یاران خود که از علت عدم قیام امام با وجود این همه شاگرد سؤال کرده بود او را به صحرا برد و تعداد یاران واقعی خود را با نشان دادن 17 بزی که آنجا مشغول چرا بودند نشان داد. زیرا امام صادق میداند آن کس که بر سر درس حاضر میشود با آنکه باید پشت سر او برای قیام بجنگد، تفاوت دارد.

وی با اشاره به ماجرای داخل تنور رفتن یکی از اصحاب امام صادق(ع) و اینکه امروز شیعیان «تنوری» به دور رهبر معظم انقلاب جمعند و رهبری نظام نیز را از پیچ وخم توطئهها حفظ میکند در بخش دیگری از تشریح زندگی امام صادق (ع) گفت: دشمن نقش امام صادق را خوب درک میکرد لذا مرتب او را احضار و تهدید میکرد و بعضی شاگردان او را به شهادت رساند.

وزیر اطلاعات با تبیین شئون ائمه در بیان وحی و اجرای احکام و مدیریت جامعه، گفت: امام صادق(ع) ادامه راه اجداد طاهرین خود را دنبال کرد با این تفاوت که شرایط در زمانهای گذشته متفاوت بود و ائمه پیشین حتی زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی مردم را نیز نداشتند.

وی با یادآوری اوضاع خفقان دوران امام سجاد(ع) گفت: امام زینالعابدین با درایت و هوشمندی در قالب ادعیه مفاهیم فکری، سیاسی و اجتماعی را بیان کرد و تربیت شاگردانی برجسته به تعداد 170 نفر بنیانگذار زمینههای فکری و علمی برای آیندگان شد.

حجتالاسلام علوی تربیت 700مجتهد از سوی امام باقر را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: در دوران امام صادق با تلاش علمی ایشان مدرسه عظیم علمی بنا نهاده شد و چهار هزار شاگرد در حدیث، فقه و ... توسط این امام تربیت شدند به طوریکه در مسجد کوفه 900 ریشسفید و استاد از امام صادق حدیث نقل میکردند.

وی از جایگاه امام در میان مردم و احاطه ایشان در مراسم حج به قصد بهرهگیری از محضرشان سخن گفت و با اشاره به اینکه 6هزار کتاب از سوی شاگردان ایشان تألیف شد گفت: چهره علمی امام صادق(ع) برای بنیعباس قابل تحمل نبود و آنانکه میدیدند برخورد با امام به علت اینکه ایشان در ظاهر فعالیت سیاسی نداشت، برایشان میسر نیست مبادرت به تأسیس مکاتب انحرافی کردند تا درس امام را از رونق بیندازند و پس از اینکه در این مسیر موفق نشدند شروع به وضع قوانین مالیاتی برای حضور در کلاس درس امام شدند.

حجتالاسلام علوی ترجمه کتب هندی، سریانی و ترویج تفکرات الحادی و ماتریالیستی را از نمونههای کوشش بنیعباس برای از رونق انداختن درس امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد و گفت: امام (ع) به دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی پرداخت و با تربیت شاگردان فراوان در عرصههای حدیثی و کلامی به جنگ امواج انحرافی ضد اسلامی رفت.

 

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار