گزارش دفاع مقدس از آزادسازی شهر شیعه نشین عراق

آمرلی شهری که با خون دلاورمردان ترکمن شیعی آزاد شد

آزادسازی شهر کوچک شیعه نشین عراقی به همت مردان و زنان غیور این سرزمین علارغم کوتاهی دولت های غربی و امریکا و با تجهیزات ساده یاد آور حماسه ملت غیور ایران در دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۲۶۷۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ - 01September 2014

آمرلی شهری که با خون دلاورمردان ترکمن شیعی آزاد شد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس، نام آمرلی از زمانی بر سر زبانها افتاد که حدود 15 تا 20 هزار نفر از ساکنان آن بیش از دو ماه در برابر وحشیترین گروه تروریستی جهان ایستادگی و مقاومت کردند و با اهدای صدها شهید و مجروح اجازه اشغال شهرشان را به تکفیریها نداده و آن را دودستی تقدیم نکردند و ثمره این ایستادگی، اعلام خبر شکست محاصره آمرلی بود.

 آمرلی شهری در استان صلاح الدین در 160 کیلومتری شمال بغداد است. اکثر جمعیت استان صلاح الدین را ترکمن های سنی نشین تشکیل می دهند اما آمرلی استثنائا شهری شیعه نشین با جمعیتی بین 18 تا 20 هزار نفر است. سی ان ان در گزارش یک ماه پیش خود از این شهر گفته است پنج هزار خانواده در آمرلی زندگی می کنند. 

چرا داعش آمرلی را عرصه تاخت و تاز خود قرار داد؟

بافت جمعیتی آمرلی واقع در استان صلاح الدین که متشکل از جمعیت شیعیان و اهل  تسنن است داعش این نوزاد صهیونیستی و امریکایی را بر آن داشت تا با استفاده از توطئه اختلاف میان شیعه و سنی ابتدا این شهر را محاصره کند و با برخی از ترکمن های اهل سنت برای تصرف شهر همکاری کنند.

 

پایگاه اینترنتی "صوت العراق" درباره اوضاع بد اقلیت شیعه ترکمان در آمرلی با اشاره به شهادت ده کودک در این شهر و جنایت فرقه ای در منطقه الشعله و انفجار یک حسینیه توسط اعضای داعش نوشت: هفتاد روز است که آمرلی از هر طرف در محاصره است، بدون هیچ گناهی، جز اینکه مردم آمرلی ترکمان شیعه اند. محاصره آمرلی نقاب از چهره ترکمان سنی برداشت زیرا مشخص شد کسانی که مردم آمرلی را محاصره کرده اند، ساکنان ترکمان سنی از روستاهای اطراف آمرلی اند و به طور خاص، ساکنان روستای ینکجه.

بنابر اطلاعات موثق، تروریستهایی از ساکنان ترکمان سنی مردان شیعه ترکمان را کشته و زنان آنان را به اسارت برده اند و در بازار الجواری در شهر موصل فروخته اند. این در حالی است که شعارهای جبهه ترکمان سنی، نشان دهنده ارتباط آنان با داعش، القاعده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

چگونه آمرلی به تصرف داعش در آمد
 
داعشی ها دو ماه پیش از چهار جهت مختلف این شهر را محاصره کرده اند و جریان آب و برق آن را قطع کرده اند.  مردم این شهر از آب چاهها برای رفع تشنگی خود استفاده می کردند. جریان غذا برای این شهر نیز قطع شده بود و مواد غذایی و دارویی در این شهر بسیار کم یافت می شد.
 
اهداف داعش در تجاوزات گسترده به سمت سوریه و عراق

یکی از ماموریت ها و کارویژه داعش  پاک سازی قومی یا مذهبی در این دو کشور و یک دست سازی جمعیتی است. آنگونه که وب سایت صوت العراق نیز گزارش داده از زمان حمله داعش به عراق جمعیت شیعه از استانهای موصل، تلعفر، دشت نینوا و جنوب کرکوک ریشه کن شده اند و جز در مرکز شهر کرکوک در جای دیگری دیده نمی شوند.
 
داعش شیعیان این مناطق را تا جایی که توانسته کشته و یا به سمت  اطراف کوچ داده است و این خطر در کمین یکی از اصلی ترین شهرهای شیعه نشین عراق یعنی آمرلی نشسته است. در واقع از سیر حرکتی و اقدام داعش می توان به این نتیجه رسید که آنها درپی ریشه کنی شیعیان ترکمان، شَبَک وعرب از استانهای شمال عراق، موصل ، بخشهایی از کرکوک، طوز، آمرلی، الدجیل، السعدیه، جلولا، المقدادیه و بعقوبه هستند.
 
مردم مقاوم آمرلی غیورانه از ناموس و شرف خود دفاع کردند

خبرگزاری فرانسه چند روز پیش در گزارشی فاش کرد مردان آمرلی که با اسلحه های فرسوده و مستهلک چند دهه قبل شجاعانه دو ماه است در برابر داعش ایستادگی کرده اند معتقدند اگر اندکی از تسلیحات ارسال شده برای پیشمرگه ها در اختیار آنها بود تا کنون داعشی ها را عقب رانده و محاصره را شکسته بودند.
 
خبرگزاری فرانسه در ادامه از فردی به نام عبدالله شکور زین العابدین اسم می برد و می نویسد: در حالی که یک چفیه به گردن زخمی خود بسته است می گوید آنها با شمار بالای نفرات به ما حمله کردند با این حال جنگجویان ما با شجاعت حمله آنها را دفع کردند. همه آنچه که ما می خواهیم تسلیحات بیشتر است.
 
 
آزادسازی آمرلی
 
از روز های آغازین حملات داعش به عراق فراخوان عمومی مراجع تقلید برای مقابله با این گروه های تروریستی و تکفیری اعلام شد و مردم با همت خود داعش را از شهرهای با اهمیتی چون کربلا و نجف و حتی بغداد استان عراق به دور راندند.
 
دولت نوری مالکی نیز برای به عقب راندن تروریست ها به کمک ارتش عراق اقداماتی ار در دستور کار قرار داد.
 
دولت نوری مالکی چندین بار با استفاده از نیروی هوایی تلاش کرده است محاصره شهر آمرلی را بشکند اما موفق به این کار نشد.
 
بالگردهای ارتش عراق در دو ماه گذشته تنها چندبار موفق شده اند محموله های کمکی شامل غذا و دارو را از بالا بر فراز این شهر فرو بریزند اما به علت حضور نیروهای داعش در اطراف شهر که به تسلیحات بسیار مدرنی دست یافته اند، پرواز بالگردهای ارتش عراق بر فراز این شهر به منظور توزیع کمکهای غذایی بیشتر، امکان پذیر نبود.
 
کوتاهی آمریکا در کمک به مردم آمرلی
 
کشورهای غربی و امریکا بر اساس عادت دیرینه خود در منطقه پس از وارد کردن فتنه در یکی از کشورهای عربی یا اسلامی و ایجاد اختلاف میان شیعه وسنی به منظور خاموش کردن فتنه و با چهره انسان دوستانه با هدف حفظ منافع خود در منطقه لشگر کشی مجدد به منطقه مورد نظر را انجام می دهند که در خصوص دفع داعش در عراق انجام شد.
 
ناظران بین المللی نیز گفته اند آمریکایی ها تا کنون حتی یک پرواز برای حمایت و نجات جان ساکنان شهر آمرلی انجام نداده اند و پشتیبانی هوایی آمریکا صرفا شامل مناطقی شده است که کارگران و شرکت های خارجی آمریکایی به ویژه شرکت های نفتی در آنجا حضور دارند.
 
 
آزادسازی آمرلی به همت غیور مردان ترکمن
 
یکی از خصیصه های قابل توجه ساکنان شهر آمرلی که نهایتا سبب شد توجه افکار عمومی جهان به آنها جلب شود مقاومت بی نظیر آنها در برابر ترویست های وحشی داعشی بوده است. مردان شهر دو ماه همراه با نیروهای پلیس این شهر و روستاییان مناطق اطراف ، سلاح در دست گرفته و توانسته اند مانع پیشروی داعش به داخل شهر شوند.

شبکه «العراقیه» در این باره گزارش داد: ارتش عراق با مشارکت گسترده نیروهای داوطلب مردمی موفق شد در نبردی سخت وبا پشتیبانی موثر جنگنده های نیروی هوایی این کشور ضمن شکستن محاصره منطقه «آمرلی» دهها نفر از نیروهای داعش را به هلاکت برساند.

 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سروش
|
-
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
0
داعش فرزند اسلام آمریکایی است که مرحوم حضرت امام(ره) مهد آنرا عربستان می دانست و در ماجرای مکه خونین ما این جنس وحشیگری ها را برای اولین بار علیه مسلمانان دیدیم. یا علی.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار