نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حج فرصت شبهه‌زدایی برای شیعه و پیروان اهل بیت است

حجت الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر گفت: در گذشته در مکه بین شیعه و سنی تقابل وجود داشت امام (ره) تفاهم شیعه و سنی را جایگزین این تقابل کرد.
کد خبر: ۲۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ - 01September 2014

حج  فرصت شبهه‌زدایی برای شیعه و پیروان اهل بیت است

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس حجتالاسلام قاضیعسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما اظهار داشت: حج ابعاد گسترده و تأثیرات بسیار زیادی دارد حتی مقدمات این سفر نیز دارای آثار اجتماعی فراوان است از جمله این مقدمات بحث حلالیتطلبی حاجیان است، هر فردی که میخواهد به حج مشرف شود باید دلش را از کینه خالی کند.

وی ادامه داد: از دیگر مقدمات سفر این است که باید هر فردی که راهی دیار وحی است اموال خود را از مال حرام پاک کند در غیر این صورت آمده است که اگر مال حاجی حرام باشد در میقات هنگامی که میگوید لبیک اللهم لبیک خداوند پاسخ میدهد لا لَبَّیْکَ وَلا سَعْدَیْکَ ، هَذَا مَرْدُودٌ عَلَیْکَ یعنی حجت مردود است و به سوی خودت برمیگردد.

سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: هر سال تعداد زیادی از افراد به حج مشرف میشوند سال گذشته ما 830 هزار زائر برای حج عمره و 64 هزار نفر به حج واجب داشتهایم تصور کنید که اگر همین تعداد این دو مقدمه را رعایت کنند چه قدر از مشکلاتی که در دادگاهها شاهدش هستیم حل خواهد شد.

وی بیان داشت: سرزمین وحی جایی است که نباید سلاح همراهت باشد، نباید به کسی آزاری برسانی حتی اجازه نداری به پشهای و مگسی آزار برسانی و یا گیاهی را بچینی و اینها یعنی اینکه هم آنجا به تعبیر قرآن بلد امین است و هم انسان، هم محیط زیست و هم حیوانات از آزار انسانها در امان هستند.

وی گفت: حتی در مقام گفتگو و بحث اجازه جدل نداری و آنجا برای ما فرصتی است تا گفتگوی منطقی و زندگی مسالمتآمیز را تجربه کنیم، در مکه و مدینه ائمه جماعات اهل سنت هستند اما ما هم از امام(ره) و هم از رهبری معظم فتوا داریم که نه تنها میتوان پشت سر اینها نماز خواند بلکه لازم نیست که دوباره نماز را تکرار کنی و این فتواها نیز بر اساس روایات است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در زمانی متأسفانه وقتی به مکه میرفتیم اهتمامی به نماز جماعت نبود بلکه بین شیعه و سنی تقابل وجود داشت امام (ره) این را برداشت و تفاهم شیعه و سنی را جایگزین آن کرد.

وی اظهار داشت: در محیط عربستان تبلیغات بسیار زیادی علیه شیعه شده بود به طوریکه آنها بر اساس این تبلیغات تصور میکردند که قرآن شیعه تحریف شده است و یا اینکه شیعه قائل به تحریف قرآن است و حتی اینکه میگفتند شیعه وقتی دستش را در پایان نماز بلند میکند الله اکبر نمیگوید بلکه میگوید خان الامین. اینها همگی آثار تبلیغاتی است که دشمنان در ذهن آنها کردهاند.

قاضی عسگر با بیان این مطلب که حتی برخی از شخصیتهای بزرگ نیز از نادرستی شبهات وارد به شیعه  اطلاع درستی ندارند گفت: من فردی را میشناختم به نام عبدالملک بن دهیش این فرد از شخصیتهای بزرگی بود که در شبها جلوسی داشت که علما به دیدنش میرفتند.

وی ادامه داد: یک روز که من به منزل ایشان رفتم از من پرسید جریان این تحریف قرآن چیست؟ گفتم دروغ است. گفت میتوانی ثابت کنی؟ گفتم بله. فردای آن روز برایش کتاب نفی تحریف آیتالله معرفت و تفسیر مجمع البیان و همچنین یک قرآن چاپ قرآن را به وی دادم و به ایران آمدم.

وی بیان داشت: سال بعدش که او را دیدم در میان علما دیگر مرا در آغوش گرفت و گفت ایشان فردی است که مرا از اشتباهی بزرگ نجات داد، جالب اینجاست که از آن کتاب هم 20 نسخه تکثیر کرده بود و در اختیار افراد دیگر قرار داده بود.بنابراین در حج شیعه و پیروان اهل بیت فرصت دارند که شبههزدایی را انجام بدهند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: مورد مهم دیگری که نباید فراموش کرد و باید حاجیان حتما مد نظر داشته باشند بحث وحدت شیعه و سنی است، وحدت به این معنا نیست که هر کس از اعتقاداتش دست بردارد بلکه باید گفتگوی منطقی را جایگزین برخورد خشن کرد

وی در پایان خاطرنشان کرد: من از مراجع تقلید و مقام معظم رهبری استفتاء کردم مراجع اعظام از جمله رهبری معظم فرمودند که اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی شرعا حرام است  و در این رابطه فتوای شرعی دادهاند. ما امروز با تمام وجود این وحدت را در پیش گرفتهایم و از آن حمایت میکنیم همان طور که از فلسطینی ها که سنی هستند با تمام وجود حمایت کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار