دفاع پرس از همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس گزارش می‌دهد

آیا انگلیس « بریتانیای کبیر» را با تقلب در انتخابات نجات خواهد داد؟

18 سپتامبر 2014 ساکنان اسکاتلند در شمال انگلیس با شرکت در یک همه‌پرسی در مورد جدایی از انگلیس و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند تصمیم‌گیری می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶ - 17September 2014

آیا انگلیس « بریتانیای کبیر» را با تقلب در انتخابات نجات خواهد داد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، اسکاتلند علیرغم آن که کشوری پهناور است و تاریخی  غنی دارد، مردم آن برای دههها در کشور پادشاهی متحده بریتانیا در اقلیت بودهاند.با این حال، دوروز دیگر قرار است یک همهپرسی در این کشور برگزار شود و نظر مردم درباره پایان دادن به این تبعیضها و استقلال از پادشاهی متحده، تکلیف کشورشان را تعیین کند. در حالی که تا پیش از این، نظرسنجیهای برگزار شده حاکی از بیشتر بودن تعداد آرای مخالف استقلال در بین مردم اسکاتلند بود، اما هر چه به همهپرسی اصلی نزدیکتر میشویم، این اختلاف به سود اسکاتلندی ها افزایش پیدا می کند.

نفرت جامعه اسکاتلندی از دولت انگلیس به اندازه ای است که زمانی که آنها اشتباها توسط خارجی ها انگلیسی خطاب می شوند این مسئله را به عنوان یک توهین تلقی می کنند.این انزجار اسکاتلندی ها تا اندازه ای است که بسیاری از کارشناسان امکان تقلب در انتخابات را که یکی از شگردهای انگلیسی به حساب می آید را رد می کنند زیرا از غالب جامعه اسکاتلند از دولت انگلیس متنفر است و دلیل مساوی بودن نظر سنجی ها در اری و نه گفتن به رفراندوم استقلال اسکاتلند از انگلیس به دلیل تهدیدهای اقتصادی است که علیه مردم اسکاتلند صورت گرفته است.

پنجشنبه 18 سپتامبر 2014 (27 شهریور) ساکنان اسکاتلند در شمال انگلیس با شرکت در یک همهپرسی در مورد جدایی از انگلیس و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند تصمیمگیری میکنند.

تاریخچه اتحاد انگلیس و اسکاتلند

 307 سال است که انگلستان و اسکاتلند متحد شدهاند و به همراه ولز و ایرلند شمالی «پادشاهی متحده بریتانیا» را تشکیل دادهاند. رای مثبت به استقلال اسکاتلند سبب میشود انگلیس به سه بخش انگلستان، ولز و ایرلند شمالی تقلیل یابد. این تصمیم تاثیرات و پیامدهای مختلفی در سطح اتحادیه اروپا، قدرت و جایگاه انگلیس در اتحادیه اروپا و جهان، روندهای گرایشهای تجزیهطلبانه در این اتحادیه و روابط ویژه این کشور با امریکا خواهد گذاشت. مسائل و پیامدهای مهمی که در این همهپرسی مطرح هستند، عبارتند از: توانایی اقتصادی اسکاتلند، ترتیبات دفاعی، روابط مستمر با انگلیس و ادامه عضویت در سازمانهای فراملی مانند ناتو و به ویژه اتحادیه اروپا.

 

مخالفت انگلیس با استقلال اسکاتلند

تنها اظهارنظر ملکه در مورد استقلال اسکاتلند در جشن بیستوپنجمین سال سلطنت وی در سال 1977 بود که اسکاتلند در مورد افزایش خودمختاری از لندن بحث میکرد. ملکه در آن هنگام گفت: «من شاهان و ملکههای انگلستان و اسکاتلند و شاهزادگان ولز را جزو نیاکان خود میدانم و بنابراین من با کمال میل این آرزوها (برای خودمختاری بیشتر) را درک میکنم؛ اما نمیتوانم فراموش کنم که من بهعنوان ملکه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی بر تخت نشستم... شاید بیستوپنجمین سالگرد زمانی است برای یادآوری به خودمان در مورد مزایای وجود و تداوم اتحاد برای ساکنان تمام بخشهای پادشاهی متحده در داخل و در تعاملات بینالمللی».

منافع اسکاتلند برای انگلیسی ها

مهمترین ویژگی اسکاتلند قرار داشتن منابع نفتی و گازی انگلیس در این منطقه است که جدایی این منطقه را برای دولت انگلیس هراسآفرینتر کرده است. منابع نفت و گاز دریای شمال که در آبهای ساحلی اسکاتلند واقع شده، از دهه 1970 میلادی مهمترین منبع انرژی انگلیس به شمار میروند.

 استقلال اسکاتلند و پیامدهای پیش رو برای انگلیس

در بعد جغرافیایی با جدایی اسکاتلند از انگلیس علاوه بر کاهش 32 درصدی وسعت انگلیس، جایگاه این کشور به لحاظ تراکم جمعیتی از چهل و پنجمین به بیست و نهمین کشور جهان صعود میکند از سوی دیگر در نتیجه جدایی اسکاتلند و شهروندانش از انگلیس، سرانه تولید ناخالص داخلی با افزایش ناچیزی در حدود 177 پوند همراه خواهد بود. همچنین صادرات کالاهای اسکاتلندی 7.1 درصد کل صادرات انگلیس را تشکیل میدهد.

پیامدهای سیاسی و اجتماعی جدایی اسکاتلند از انگلیس

به لحاظ سیاسی در صورت جدایی اسکاتلند، 59 کرسی این کشور تازهتاسیس از پارلمان انگلیس حذف میشود که تاثیر مهمی بر دولتهای آینده انگلیس خواهد گذاشت و از لحاظ اجتماعی  نیز باید گفت نرخ امید به زندگی در اسکاتلند به دلایلی از جمله مشکلات اجتماعی و مواردی مانند فقر شدید از سایر بخشهای انگلیس پایینتر است. به نظر میرسد در صورت استقلال اسکاتلند به دلیل افزایش سطح رفاه به ویژه ناشی از درآمدهای نفتی، نرخ امید به زندگی در آن افزایش یابد.

پیامدهای اقتصادی جدایی اسکاتلند از انگلیس

حذف درآمدهای اسکاتلند به ویژه درآمدهای نفتی از بودجه انگلیس میتواند سطح رفاه مردم انگلیس را در بخشهای باقیمانده (شامل انگلستان، ولز و ایرلند شمالی) کاهش دهد که این مساله پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای دولت انگلیس به همراه خواهد داشت؛ به طوری که این شرایط میتواند به بحران و رکود اقتصادی و بروز اعتراضات اجتماعی منجر شود.

کاهش قدرت سیاسی انگلیس در سطح بین الملل

استقلال اسکاتلند و کاهش قدرت انگلیس سبب میشود اثرگذاری این کشور بر سیاستهای اتحادیه کاهش یابد. در واقع، امریکا نیز دیگر نمیتواند مانند گذشته از روابط ویژه خود با انگلیس برای اثرگذاری بر سیاستهای اتحادیه بهره ببرد و به عنوان نمونه اتحادیه اروپا میتواند سیاستهای مستقلتری در مقایسه با گذشته به ویژه در قبال ناتو و حرکت به سوی سیاست مشترک دفاعی و خارجی بردارد. در حال حاضر، تلاشهای اتحادیه اروپا با محوریت آلمان و فرانسه برای تشکیل ارتش واحد اروپایی و تقویت سیاست خارجی مستقل اتحادیه اروپا با فشارهای امریکا به ویژه از طریق اثرگذاری انگلیس رو به روست.

از سوی دیگر استقلال اسکاتلند و کاهش قدرت انگلیس میتواند نقش بینالمللی این کشور را تضعیف کند و از میزان مداخلههای نظامی و همراهی با امریکا در این گونه اقدامات بکاهد.

یک گام به سمت چند قطبی شدن جهان

در بلندمدت کاهش قدرت انگلیس ناشی از استقلال اسکاتلند در کنار کاهش قدرت امریکا که در چند سال اخیر نمود یافته، میتواند روند چندقطبی شدن جهان را تسریع کند. این روند حتی بر استحکام روابط این دو کشور با متحدان بینالمللیشان اثر منفی دارد. در این شرایط صفبندی کشورهای عربی خلیج فارس به رهبری عربستان در برابر ج. ا. ایران که از حمایتهای امریکا و انگلیس برخوردار هستند، ضعیفتر میشود و زمینه برای کاهش چالشهای منطقهای ج. ا. ایران فراهم میشود.

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار