آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مجازی /3

نقش 20 درصدی نرم افزارهای موبایلی در سردی روابط عاطفی خانواده ها

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه 85 درصد از نرم افزارهای سایبری، اصولا با اهداف تخریبی شکل می گیرند اظهار داشت: 20درصد از سردی روابط عاطفی در خانواده ها ناشی از استفاده این نرم افزارها است.
کد خبر: ۲۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸ - 17September 2014

نقش 20 درصدی نرم افزارهای موبایلی در سردی روابط عاطفی خانواده ها

دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،عنوان کرد: با توجه به پژوهش های انجام شده در زمینه نرم افزارهای تلفن همراه، همانند بسیاری از فناوری های سایبری، در این زمینه نیز آموزش های لازم به جامعه ارائه نشده و زیر ساخت های فکری مناسبی برای ارتقا فرهنگ استقاده درست از این ابزار ها ایجاد نشده است.

وی افزود:اکثر این نرم افزار ها، نه تنها هیچ گونه دستاورد فکری برای کاربران ندارند، بلکه باعث اتلاف وقت، کاهش روابط عاطفی و اجتماعی، ایجاد انزوا و تولید مشکلات رفتاری می شوند.

ابهری خاطرنشان کرد: متاسفانه گسترش این شبکه ها باعث بروز ارتباطات مخفی و در نهایت، خیانت های زناشویی می شود ضمن اینکه برای افراد مجرد نیز وابستگی های کاذبی را ایجاد می کند که ابتدا به عنوان سرگرمی مطرح شده و سپس شکل آزاردهنده ای به خود گرفته واعتیاد فکری ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر 20 درصد از سردی روابط عاطفی و اختلافات زناشویی، مرتبط با این نرم افزارها بوده که بخش اعظمی از آن منجر به طلاق می شود.

ابهری با بیان اینکه هنوز نهاد های مرتبط و سامانه فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه به درستی عمل نکرده اند، عنوان کرد: تنها عاملی که تاکنون برای مقابله با شبکه های اجتماعی مجازی بکار گرفته شده، حربه فیلترینگ بوده و این در حالی است که براساس رهنمود مقام معظم رهبری، شناسایی ابزارهای تهاجمی دشمنان در جبهه ی جنگ نرم، مبانی اصلی برنامه ریزی، مهندسی فرهنگی و مقابله با آن ها نیازمند رویکردی علم محورو استمداد از نخبگان اجتماعی و فرهنگی کشور است.

وی افزود: صاحب نظران درحوزه فرهنگ و مسایل اجتماعی باید با ایجاد و زمینه سازی مناسب در حوزه تولید نرم افزارهای مناسب، نیاز کاربران را برای بهرمندی از اینگونه فضا ها تامین کنند، و این در حالی است که آمار خودکشی، اعتیاد، فرار از خانه، افت تحصیلی، خیانت های پنهانی و دسترسی سهل و آسان به مواد مخدر که به شیوه ای نوین از طریق این شبکه ها صورت می گیرد، روز به روز گسترش بیشتری می یابد.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه، قاچاقچیان مواد مخدر از طریق این شبکه ها و بدون هیچ مزاحمتی به تبلیغ و جذب مشتری می پردازند، گفت: آموزش و پرورش، وزارت ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تشکل های مردمی از جمله، نهاد هایی هستند که باید در این حوزه فعالیت های گسترده ای را صورت دهند، ضمن اینکه، 85 درصد از نرم افزارهای سایبری، اصولا با اهداف تخریبی شکل می گیرند و درصورت عدم توجه می توانند ما را با تهدید های جدیی مواجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار