حاشیه‌های همایش «حماسه نگاران»

از شوخی‌های درستکار تا نوستالوژی‌های عکاسان جنگ

همایش تجلیل از خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ایرنا در دوران دفاع مقدس که صبح امروز در تالار شمس برگزار شد با حاشیه‌های جالبی از نوع دنیای مطبوعات همراه بود.
کد خبر: ۲۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ - 20September 2014

از شوخی‌های درستکار تا نوستالوژی‌های عکاسان جنگ

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی دفاع پرس، تقریبا همهی آنهایی که روزگاری در خبرگزاری ایرنا در زمان جنگ دوربین از شانههایشان نمیافتاد آمده بودند. ریشسفیدهایی که حالا کولهباری از تجربه را به دوش میکشند و نسلی که نه تنها حماسهها را دیدهاند بلکه آنها را ثبت کردهاند.

حرف حساب مدیرعامل ایرنا!

درستکار، مجری برنامه از محمد خدادی مدیرعامل ایرنا به شوخی و با این مضمون که "ببینیم حرف حساب آقای خدادی چیست" از وی دعوت میکند تا به عنوان میزبان، دقایقی را برای میهمانان سخنرانی کند. خدادی با همان چهرهی خندانش رو به عکاسان و خبرنگاران پیشکسوت جنگ که حالا ریش و مویی سفید کردهاند و در اشاره به صحبتهای درستکار، گفت: حرف حساب من امروز شماها هستید که در ثبت غیرت و شرف ایثارگران در دفاع از این سرزمین تلاش کردید.

خبرنگاری که مدیرعامل خبرگزاری شد!

تصویری از خدادی در صحنه نمایش تالار شمس به نمایش درآمد که در لباس خاکی و در جبهه جنوب مشغول تهیه خبر است. خبرنگار آن روز جنگ حالا مدیرعامل خبرگزاری ایرنا شده است. این شیوه در هنگام حضور سخنرانان بعدی مانند کمال خرازی که رئیس ستاد تبلیغات جنگ بود، در روی صحنه تکرار شد.

 

وقتی خمپاره 60 سینه رزمندهای را میشکافد

کیایی پیشکسوت عکاسی جنگ را میبینم که احتمالا چند سالی است که بازنشسته شده است. میگوید تقریبا در تمامی عملیاتهای مهم دفاع مقدس، دوربین به دست مشغول شکار صحنه بوده است تا ثبت کند آنچه که باید برای آیندگان بازگو شود. با ذکر خاطرهای به حال و هوای آن روزها برمیگردد: «در جبهههای جنوب در خط مقدم کنار رزمندهای مشغول عکاسی بودم. خمپاره 60 به زمین خورد و به این دلیل که سوت نمیکشید قبل از برخورد نمیتوانستیم پناه بگیریم. آن رزمنده در همان حالتش و با ترکشی که سینه و قلبش را شکافت جاودانه شد».

شهدای خبری که خودشان خبر شدند

در حین مراسم کلیپی از شهدای خبرگزاری ایرنا پخش شد. شهدایی مانند انگجی، گودرزی، اخلاصی، کوهپایی و ضامن، عکاسان و خبرنگارانی بودند که از ایرنا برای ثبت تصاویر و گزارشها به جبهه اعزام شده بودند اما خودشان نیز خبرساز شدند.

 

وقتی خرازی میخندد!

درستکار، مجری برنامه در زمانی که تصاویر اعضای ستاد تبلیغات جنگ پخش میشد به یکی از معدود تصاویر همراه با لبخند کمال خرازی که آن روزها رئیس این ستاد بود اشاره میکند. این موضوع تشویق حاضرین و خنده دوباره خرازی را در پی داشت. درستکار بلافاصله اضافه کرد: «البته ما مخلص آقای خرازی هم هستیم!»

نوستالوژیهای خبرنگاران

در گوشهای از سالن تالار شمس در کنار در ورودی وسایل و ابزاری چیده شده است که روزی کمکحال عکاسان و خبرنگاران در ارسال عکس و اخبار از ستاد تبلیغات جنگ بوده است. از ضبط نوار اشنودر گرفته تا ماشین تحریر المپیا. این وسایل حکم همان نوستالوژیهای دوران کودکی را برای این پیشکسوتان دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار