گزارش نشست نقد و بررسی فیلم «ابوزینب»

«ابوزینب» فیلم استراتژیک سینمای ایران در فرامرزها است/از روحیه ی ضد صهیونیستی مردم لبنان انرژی می گرفتیم

نشست خبری فیلم «ابوزینب» با حضور علی غفاری کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده، مهدی فخرالدینی بازیگر، محمد تقی فهیم منتقد، محمود غلامی نویسنده، محسن یزدی مجری کارشناس در سینما فلسطین برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ - 23September 2014

«ابوزینب» فیلم استراتژیک سینمای ایران در فرامرزها است/از روحیه ی ضد صهیونیستی مردم لبنان انرژی می گرفتیم

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس نشست خبری فیلم «ابوزینب» با حضور علی غفاری کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده، مهدی فخرالدینی بازیگر، محمد تقی فهیم منتقد،  محمود غلامی نویسنده، محسن یزدی مجری کارشناس در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای نشست علی غفاری کارگردان فیلم گفت:«ابوزینب»به موضوع عملیات استشهادی می پردازد و شیوه شهادت بازیگر اصلی هدف اصلی نبوده بلکه هدف اصلی از خود گذشتگی مادر شهید بوده که امروز هم زنده است.

وی در ادامه افزود: متن اولیه بر اساس مستند «زیتون تلخ» مرتضی شعبانی نوشته شد که کار بسیار سختی بود ضمن اینکه مهدی فخرالدینی که خودش لبنانی است علاوه بر بازیگر اصلی به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز حضور داشت.

کارگردان «ابوزینب» با بیان اینکه ساخت فیلم در لبنان سخت اما شیرین است افزود:روحیه ضدصهیونیستی مردم لبنان به ما انرژی می داد اما با توجه به اینکه تعداد همکاری های ایران با لبنان کم بوده هماهنگی ها سخت بوده است.

غفاری همچنین گفت: پروژه «ابوزینب» قرار بود 100درصد توسط لبنان نوشته و ساخته شود زیرا کاملا منطقهای بود و دوست داشتند با فرهنگ مردم لبنان ساخته شود زیرا معتقد بود فیلمنامههایی که در لبنان ساخته شده زیاد با فرهنگ بومی منطقه سازگار نبوده است و زمانیکه پروژه جلو رفت احساس کردند نیاز به مشاور دارد به همین دلیل به من پیشنهاد دادند که فیلمنامه را بخوانم و بعد از خواندن متوجه شدم فیلمنامه طرحی بود که بر اساس واقعیت نوشته شده است.

وی ادامه داد: به آنها گفتم متنی که شعبانی نوشته بهتر از این طرح است اما دوستان اصرار داشتند که همان فیلمنامه را بسازند و من با این شرط پذیرفتم که یک فیلمنامه نویس ایرانی هم در کنار ما حضور داشته باشد و من به غلامی گفتم میخواهیم این متن به واقعیت نزدیک باشد.

غلامی نویسنده فیلم همچنین گفت: نگارش فیلمنامه در کشور ما دشواری های خاص خودش را دارد، در ابتدا فیلمنامه فیلم خوب نبود اما کارگردان خوبی داشته  است.

همچنین در ادامه نشست علی غفاری اظهار داشت: سید حسن نصرالله در لبنان لقب سید صادق را دارد و یکی از کارهای بزرگش این بود که دستور داده بود در همه عملیات ها فیلمبرداری داشته باشند تا اسرائیل نتواند انها را انکار کند.

مهدی فخرالدینی بازیگر فیلم نیز گفت: لبنانی ها ایرانی ها را بسیار دوست دارند ضمن اینکه تجربه کار با غفاری مانند داشنگاه است که یاد می گیری و کل دوره فیلمبرداری برای من آموزش بود.

محمدتقی فهیم نیز گفت: «ابوزینب» فیلم استراتژیک سینمای ایران در فرامرزها است و باید چند سال زودتر ساخته می شد زیرا اگر قرار است سینمای ما بین المللی شود باید فیلمهایی برای مردم بسازد نه برای جشنواره.

وی در ادامه افزود: چیزی که قلب تپنده محسوب می شود آثاری است که با مخاطب می تواند ارتباط برقرار کند. غفاری برای سینمای ایران زحمت زیادی کشیده است که امروز میتواتند فیلم «ابوزینب» و «استرداد» را تحویل جامعه دهد.

فهیم در ادامه افزود: غفاری به خوبی توانسته مخاطب را درگیر احساسش کند اما در روایت که باید تدریجی و اساسی جلو آید می توانست بهتر باشد.در این فیلم تا 45 دقیقه به دنبال این هستیم که او را بشناسیم اما زمانیکه باید به دلدادگی برسیم این اتفاق نمی افتد زیرا هنوز «ابوزینب» را نمی شناسیم.

شعبانی نویسنده فیلم نیز گفت: هدف اولیه این فیلم این بود که در این روزگاری که عملیات های انتحاری مختلفی اتفاق می افتاد اگر بتوانیم وجه تمایزی را لحاظ کنیم و بتوانیم دشمن شناسی کنیم عملیات های مختلفی در کشور های دیگر علیه مسلمان ها هستند.

وی در ادامه افزود: کارکردن در حوزه مقاومت مشکلات خاص خودش را دارد. در لبنان دوستان دوست داشتند همه چیز مطابق با واقعیت پیش برود و این امر کار غلامی را سخت تر می کرد. اصرار دوستان در لبنان برجسته بودن شخصیت ها بود .

این منتقد همچنین گفت: «ابوزینب» حاصل تجمیع جریان سینمای آرمانی جامعه است برای تلاش به دستیابی مخاطبان در منطقه. در واقع «ابوزینب» فیلمی به دنبال بازگشایی است اما آن چیزی که فیلم را جذاب تر می کرد روایت است زیرا قرار است با این فیلم ها خلاء را در منطقه جبران کنیم.

فهیم همچنین گفت: هرچقدر تامل کنیم و بیشتر بر وی فیلمنامه ها کار کنیم و به چیزی برسیم که به مخاطب جاذبه بیشتری می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار