مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه:

عملیات مسلم بن عقیل(ع)، مقاومت بی نظیر رزمندگان اسلام بود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: مقاومت طولانی رزمندگان اسلام در مقابل پاتک‌های عراق از زیباترین حماسه‌های خلق شده در این عملیات است.
کد خبر: ۳۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ - 01October 2014

عملیات مسلم بن عقیل(ع)، مقاومت بی نظیر رزمندگان اسلام بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمانشاه، سرهنگ پاسدار «مرادعلی محمدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه اظهارداشت: 9مهرماه سالروز عملیات پیروزمندانه مسلم بن عقیل است که این افتخار رزمندگان اسلام در 8سال دفاع مقدس را به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (مدظله العالی)، خانوادههای معظم شهدا، ایثارگران و مردم شهید پرور و ولایتمدار استان کرمانشاه تبریک میگوییم.

محمدی بیان کرد: سومار یکی از شهرهای مرزی استان کرمانشاه در جنوب شرقی نفت شهر واقع شده است. این شهر از شمال غرب به قصرشیرین، از شمال شرق به شهرستان ایوان غرب، سمت جنوب و غرب به کشور عراق محدود است. ارتفاعات کهنه ریگ، گیسکه و کانی شیخ از عوارض حساس منطقه سومار به شمار میآید. این ارتفاعات بر مناطق مندلی عراق و همچنین سومار امکان دیده بانی بسیار خوبی را ایجاد نمودهاند. پاسگاههای قلعه جوق، سان وپا، سلمان کشته، چقا شیرگه و سه تیان روی ارتفاعات یاد شده قرار دارند.

محمدی افزود: معابر وصولی عراق به سوی ایران در محور سومار عبارتند از:

1-مندلی –میان تنگ-سومار –رووان-ویژنان گیلانغرب

2-مندلی –میان تنگ-سومار –سه راه کاشی پور-تنگ بیجار-هلاله-میمک

3-مندلی-میان تنگ-سومار-زرنه-قلاجه –اسلام آبادغرب

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص اهداف عملیات مسلم بن عقیل در دوران دفاع مقدس به موارد زیر اشاره کرد: خنثی کردن جنگ تبلیغاتی دشمنان که نشات گرفته از اجرای ناموفق عملیات رمضان در مردادماه 1361 بود، جلب توجه عراق به سوی جبهه میانی و وادارکردن فرماندهان عراقی برای اعزام نیروی بیشتر به مناطق عملیاتی غرب کشور، فراهم آوردن شرایط لازم برای اجرای عملیات های آتی رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی جنوب، آزادسازی محور قصرشیرین-نفت شهر-سومار از لوث وجود متجاوزان بعثی، آزادسازی و تامین نفت شهر، آزادسازی و تامین ارتفاعات مرزی منطقه نفت شهر و سومار، تصرف و یا در تیرس مستقیم قراردادن شهر مندلی عراق.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این عملیات به منظور تحقق اهداف یاد شده تحت عنوان طرح عملیاتی مسلم بن عقیل به وسیله قرارگاه مشترک سپاه و ارتش تهیه و با سازمان رزم پیش بینی شده در ساعت 00:45 روز نهم مهرماه 1361 به مرحله اجرا درآمد.

لازم بذکر است رزمندگان تیپ محمد رسول ا... (ص) سپاه که بخشی از نیروهای عمل کننده آن را رزمندگان استان کرمانشاه تشکیل می داد همراه با دلاور مردان تیپ 55 هوابرد ارتش با پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی و با رعایت اصل غافلگیری هدف های مورد نظر را تصرف کردند در این عملیات 150 کیلومتر مربع از سرزمین های ایران اسلامی آزاد و به تجهیزات دشمن خسارات فراوان وارد و تعداد 4000 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و 325 نفر نیز به اسارت درآمدند.

مقاومت طولانی رزمندگان اسلام در مقابل پاتک های عراق از زیباترین حماسه های خلق شده در این عملیات می باشد در این عملیات چند تن از فرماندهان از جمله سرداران داریوش ریزه وندی و محمود شهبازی و همچنین خلبان شجاع هوانیروز سرلشگر یحیی شمشادیان نیز به درجه رفیع شهادت نائل شدند.  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار