روایت مجاهدت بسیجی ها «رو در رو با شیطان»

از عرشه "لینکلن" تا شهادت "بیژن گرد"/ مستندی که بوی خمینی می دهد

روایت نبرد رو در روی ایران و آمریکا در خلیج فارس این روزها دیدنی تر هم شده است. آن هم در وضعیتی که خاورمیانه همچون کوره ای گداخته در حال سوخته شدن است ایران اسلامی به عنوان جزیره ی ثبات منطقه به واسطه ی توان دفاعی و امنیت نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از نعمت امنیت و آرامش برخوردار است.
کد خبر: ۳۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ - 21October 2014

از عرشه

 سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس- حامد یامین پور؛ روایت نبرد رو در روی ایران و آمریکا در خلیج فارس این روزها دیدنی تر هم شده است، آن هم در حالی که منطقه ی خاورمیانه همچون کوره ای گداخته در حال سوخته شدن است ایران اسلامی به عنوان جزیره ی ثبات منطقه به واسطه ی توان دفاعی و امنیت نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از نعمت امنیت و آرامش برخوردار است.

نمایش توان دفاعی نیروی دریایی سپاه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دست اندازی های آمریکا در دهه ی نخست انقلاب اسلامی و میانه سالهای جنگ و روایت مجاهدت های مردان بزرگی که سال ها گرد تاریخ بر نام آن ها نشسته بود مستند «رو در رو با شیطان» را تبدیل به اثری شایسته ی تحسین و قابل توجه کرده است.

این مستند با گزارش بی بی سی فارسی به گزارشگری کسری ناجی خبرنگار حوزه ی خاورمیانه ی این بنگاه خبری انگلستان آغاز می شود که می گوید: «این جا عرشه ی ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن است جایی که آمریکا می خواهد به ایران نشان دهد چه کسی قدرت را در خلیج فارسی در اختیار دارد» این جملات اگر چه به حالتی پرشور و از نگاه مسلط نسبت به ایران بیان می شوند، اما تا انتهای این مستند مخاطبان به خوبی در طی یک ساعت روند استیصال ایالات متحده ی آمریکا را در نبرد خلیج فارس به تماشا می نشینند. روایتی که در آن سیلی هایی که ما به آمریکا زده ایم را مرور می کند.

آمریکایی ها می خواهند نفتکش بریجتون را با اسکورت ناو های مشهور خود طی یک عملیات روانی و تبلیغاتی به بندری در کویت برسانند بدون این که و حد مرز آبی ایران را مورد توجه قرار دهند و این معنای دست اندازی به مرزهای ایران را می دهد.

«رو در رو با شیطان» مخاطب را از ابتدای ماجرا با خود همراه می کند. جایی در ابتدای انقلاب اسلامی و تصمیمی که با همراهی امام خمینی(ره) برای مواجهه با یک اتفاق بزرگ امنیتی گرفته می شود. در این جا قاطعیت و اتکای به خدا بودن امام به عنوان ولی فقیه زمان نسبت به مسئولین آن دوره به خوبی دیده می شود جایی که پس از سه بار اعلام نظر امام مبنی بر شلیک به کاروان نظامی آمریکا در خلیج فارس ایشان را با استدلال هایی در خصوص اوضاع سیاسی منطقه از این کار منصرف می کنند اما امام خمینی در سومین بار در توصیه ای به رزم آوران نیروی دریایی سپاه می فرماید:«اگر من بودم می زدم»

این سخن امام حجت را برای نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام می کند و سربازان حضرت روح الله در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عزمی راسخ پا در نبردی طولانی مدت تا پایان جنگ می گذارند.

در این مستند عملیات هایی را که آن روزها مردان بزرگی چون نادر مهدوی و بیژن گرد انجام می دهند روایت می شود و ما می بینیم که این نام آوران چگونه با تاکتیک هایی ساده اما با نیت هایی خدایی و مخلص نیروی دریایی ارتش آریکا را به زانو در می آورند.

این مستند به خوبی به ما نشان می دهد که چگونه آمریکا در پاسخ به عملیات هایی نظامی در اقدامی ضد انسانی هواپیمای مسافربری و بی دفاع ایرباس را ممورد حمله قرار می دهد.کشته شدن جمعی از هموطنانمان در حادثه ی حمله ی ناو آمریکایی به به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران بسیار ناراحت کننده است اما این اتفاق نشانه ی ضعف و زبونی ارتش آمریکا در مقابله با ایران در نبردهایی تماماً نظامی است که در پی شکست در این عملیات ها هواپیمایی مسافربری را مورد حمله قرار می دهد.

آن چه تا کنون گفته شد گوشه ی کوچکی از ویژگی های قابل تحسین مستند «رو در رو با شیطان» است. در حالی که نمایش فداکاری، ایثار، امید به خدا و تکرار آیه ی و ما رمیت اذ رمیت از ویژگی های دیگر این مستند قابل تحسین است.

جالب آنکه پس از پخش این مستند رکورد تماس با روابط عمومی سیما در خصوص یک اثر تصویری شکسته می شود و بازخورد هایی مثبت زیادی از مردم به سازندگان این مستند می رسد. تا آنجا تاکنون چند بار بازپخش آن صورت گرفته و واکنش های مثبت به این مستند ادامه دارد. این مسئله به خصوص در این سالها که ماجرای مواجهه ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای با پنج به اضافه یک ابعاد ویژه ای یافته و توسط برخی رسانه ها با بحث هایی همچون تسلیم و مذاکره مستقیم با آمریکا و برقراری مخلوط شده اهمیت ویژه ای میابد. جایی که خط اصلی فیلم به شهدای نبرد دریایی با آمریکا می رسد و بر رروی نمایش تصاویر، سخن از تحقیر نیروی دریایی افسانه ای ارتش ایالات متحده توسط ایران به میان می آید.

پخش این مستند حتی تحسین ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز نامدار سینمای دفاع مقدس را بر انگیخت که پس از تماشای این مستند در پیامی خطاب به سردار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه نوشت:« فیلم «رو در رو با شیطان» را دیدم. همچنان مبهوت ایمان و ثبات قدمتان هستم. دعا کنید خدا قدرتی به این سرباز فیلمساز بدهد تا بتواند این عظمت شما را تصویر کند. »

برنامه ثریا تا کنون توانسته است ابعاد ناگفته ی پیشرفت های جمهوری اسلامی را در برنامه ها و مستند های مختلف به نمایش بگذارد و این امید وجود دارد که مدیریت سازمان صدا وسیما با بها دادن بیشتر به چنین تولیدات و برنامه هایی، موجب شوند گامهای بزرگتری در جذب مخاطب با برنامه های با کیفیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی برداشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار