حجت الاسلام خسروپناه

آیت الله مهدوی نظرا و عملا پیرو ولایت فقیه بود/ایشان تحول در علوم انسانی را در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز کرد

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه گفت:آیت الله مهدوی کنی خدمات زیادی در جامعه داشته، که یکی از آنها تشکیل دانشگاه امام صادق(ع) بوده است که با هدف تربیت مدیران عالم و وارسته برای نظام جمهوری اسلامی تاسیس کرده است.
کد خبر: ۳۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷ - 21October 2014

آیت الله مهدوی نظرا و عملا پیرو ولایت فقیه بود/ایشان تحول در علوم انسانی را در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز کرد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه گفت: درگذشت آیت الله مهدوی کنی را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران و همچنین به حضرت ولی عصر(ع) تسلیت عرض مینماییم.

وی در ادامه افزود:حتما لازم است که ما شخصیت آیت الله مهدوی کنی را با بیان و بنان رسانه های مختلف به مردم معرفی کنیم، ایشان عالمی وارسته بودند و هم تحصیلات حوزوی خودشان را با دقت و زحمت فراوانی به پایان رساندند و به مرحله اجتهاد رسیدند. قطعا مجتهدی مسلم بود از استادان فرهیخته بسیاری بهره جستند، ایشان طالب علم بودند لذا از اساتیدی که از دیگر شهرستان ها وارد تهران می شدند نزد آنان تلمذ می کردند و بهره می بردند.

حجتالاسلام خسروپناه تصریح کرد: قبل از انقلاب در نهضت امام خمینی(ره) مشارکت داشتند، نیازها را می دانستند از تاریخ معاصر، اطلاعات خوبی داشتند، لذا این آمادگی به لحاظ فکری و معرفتی در وجود ایشان بود تا زمانی نهضت اسلامی شکل پیدا می کند و انقلاب اسلامی به ثمر می رسد، لذا از همان ابتدا حرکت و آغاز انقلاب همراه امام (ره) بودند. در واقع وقتی انقلاب اسلامی به ثمر رسید، هر جای این نظام نیازی به ایشان بود و درخواستی از ایشان می شد، می پذیرفتند و با اخلاص مدیریت می کردند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: ما موردی را سراغ نداریم که آیت الله مهدوی کنی، به دنبال گرفتن مسئولیت باشد، همیشه سراغ ایشان می رفتند و از ایشان درخواست می کردند که به عنوان مثال، مسئولیت کمیته انقلاب یا مسئولیت دولت موقت بعد از استعفای بازرگان را عهده دار شود، تا زمینه را برای انتخابات ریاست جمهوری محیا کند. که همه این امور با همت ایشان انجام گرفت و سایر فعالیتی که در نظام داشتند و آخرین مسئولیت وی، مجلس خبرگان بود.

وی افزود: ورود آیت الله مهدوی کنی به خبرگان از این قرار بود که عده زیادی از ایشان خواهش کردند که در مجلس خبرگان شرکت کنند و بعد از اینکه از سوی مردم رای آورد، مسئولیت خبرگان را به عهده بگیرند.

حجت الاسلام خسروپناه ابراز کرد: انصافا همیشه نظام به ایشان نیاز داشته، و آیت الله مهدوی کنی این مسئولیت را پذیرفته است، ایشان شخصی نبودند که خودش درخواست کند به من مسئولیتی در نظام بدهید. همیشه نظام به سراغ ایشان می رفتند و با اخلاص مسئولیت را می پذیرفت و به خوبی اجرا می کرد. از شخصیت هایی بودند که نظرا و عملا پیرو ولایت فقیه بود، مثل افرادی نبود که به لحاظ نظری ولایت فقیه را بپذیرد اما در مقام عمل، مقابل ولی فقیه بایستد. ایشان در حوادث فتنه نظام را همراهی کرد و نقش موثری در تبیین مقابله با فتنه گران داشت و توانست هدایت گری و ارشاد کند و مجلس خبرگان را به خوبی مدیریت کند و هدایت کند که همگان پشتیبان نظام و رهبری باشند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر با اشاره به خدمات ارزنده آیت الله مهدوی کنی، خاطرنشان کرد: آیت الله مهدوی کنی خدمات زیادی در جامعه داشته، که یکی از آنها تشکیل دانشگاه امام صادق(ع) بوده است که با هدف تربیت مدیران عالم و وارسته برای نظام جمهوری اسلامی تاسیس کرده است. به نظر من موفقیت زیادی کسب کردند و افراد زیادی در این دانشگاه تربیت شدند که در دانشگاهها در سازمانها و نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند و خدمت می کنند. تمام اینها را مرهون زحمات و تلاش های مخلصانه این عالم وارسته و اخلاقی هستیم.

وی گفت: درس های اخلاقی ایشان برای همه ما مفید است، من پیشنهاد می کنم عزیزان علاوه بر تجلیل از این عالم فرهیخته و وارسته در تشییع جنازه و مجالس ختم شان، در معرفی ایشان تلاش زیادی شود و من پیشنهاد می دهم حتما اگر خانواده ایشان بپذیرند مستنداتی برای آیت الله کنی تهیه و پخش کنند و زندگی ایشان را به صورت فیلم یا سریال بسازند تا مردم بدانند این عالم آرام و به تعبیری بی سر و صدا چه خدماتی برای نظام جمهوری اسلامی داشته است.

خسروپناه با اشاره به جایگاه علمی و فرهنگی آیت الله مهدوی کنی، اظهار کرد: در جلساتی که در شورای ممیزی دانشکاه امام صادق(ع) حضور داشتم، در محضر ایشان هم می رسیدم البته در اوایل انقلاب در حوزه دزفول ایشان را می دیدم و به دستبوسی ایشان می رفتیم و از محضر ایشان استفاده می کردیم، آیت الله مهدوی کنی شخصیتی بودند که در توسعه علم هر جا که دستشان می رسید تلاش می کردند، خاطرم هست که موحوم آیت الله قاضی «رضوان الله علیه» امام جمعه دزفول که در محضر ایشان درس شرایع می خواندم.  آیت الله قاضی می خواستند مدرسه علمیه انقلابی تاسیس کند که آیت الله مهدوی کنی در همان اوایل انقلاب یک وجهی را در اختیار آیت الله قاضی گذاشت و زیربنای تاسیس مدرسه آیت الله قاضی به دست آیت الله مهدوی کنی انجام شد.

وی گفت: البته آیت الله مهدوی کنی به من گفته بودند که نزد آیت الله قاضی درس خوانده ام ولی به هر حال بانی اولیه حوزه علمیه در آنجا ایشان بودند به همین خاطر دانشگاه امام صادق (ع) دانشگاه علوم انسانی است اما با سبک رشتههای علوم انسانی در دیگر دانشگاه تفاوت دارد به تعبیری اولین شخصیتی بود که تحول در علوم انسانی را در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز کرد، رشته های علوم انسانی، جامعه شناسی، مدیریت و دیگر رشته ها را در کنار معارف اسلامی، آموزش می دادند هدف ایشان بود که هر رشته ای در کنار معارف اسلامی خوانده شود تا دانشجویی که فارغ التحصیل می شود اندیشه های سکولار پیدا نکند و معتقد به اسلامی سازی علوم انسانی باشد تا به این نظام خدمت کند و مدیریت های خرد کلان را به دست بگیرد.

حجتالاسلام خسروپناه در پایان گفت: این پشتیبانی نظری به تئوریک دارد به این گونه نیست که آقای مهدوی کنی صرفا دانشگاهی را تاسیس کرده است. ایشان اگر یک پشتیبانی تئوریک نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی را نداشت قطعا دانشگاه امام صادق را نمی توانست تاسیس کند و توفیقاتی نصیبشان نمی شد تمام این توفیقات به خاطر آن تئوری است که در ذهن ایشان بود و کرسی های آزاد اندیشی را راه اندازی کرد و از اساتید مختلف حتی اساتید ملحد دعوت می کرد تا در دانشگاه امام صادق تدریس کنند، البته طبیعتا همراه با نقد و چالش و مباحث مطرح می شد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار