معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح:

سازمان نیروهای مسلح از سالم‌ترین نیروهای جهان برخوردار است

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سالم‌ترین نیروهای مسلح در سطح دنیا هستند.
کد خبر: ۳۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵ - 23October 2014

سازمان نیروهای مسلح از سالم‌ترین نیروهای جهان برخوردار است

به گزارش دفاع پرس، حجتالاسلام والمسلمین "محمد مصدق" معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح  در مجمع سالانه پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین که با موضوع ایراد ضرب و جرح ظهر دیروز در تالار طاووس لشگر 16 زرهی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: 16 سال از آغاز برنامههای پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح گذشته و امسال دومین سال از چهارمین برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح است.

وی افزود: در سالهای گذشته که بحث پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح مطرح شده است، فرماندهان نیروهای مسلح سراسر کشور به بهترین نحو ممکن این موضوع را در اولویت برنامههای خود قرار دادهاند.
 
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور اضافه کرد: تاکنون سه برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم را پشت سر گذاشتهایم و اکنون 17 سال است که این برنامه به صورت رسمی و طبق برنامه در دستور کار نیروهای مسلح در سراسر کشور قرار دارد.
 
مصدق ادامه داد: هر سال با مشورت مسئولان سازمان قضایی نیروهای مسلح استانهای مختلف کشور موضوعی را به عنوان موضوع مجامع پیشگیری از وقوع جرم انتخاب کرده و به سراسر کشور اعلام میشود تا در این زمینه جلسات و همایشهایی برگزار شود.
 
وی عنوان کرد: در پایان سال نیز خروجی این مجامعی که در سراسر کشور برگزار میشود به صورت کتاب و جزوه تهیه شده و در اختیار فرماندهان نظامی و انتظامی قرار میگیرد.
 
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با اشاره به اینکه ایراد ضرب و جرح در نیروهای مسلح دو جنبه دارد، تصریح کرد: زمانی که ایراد ضرب و جرح در نیروهای مسلح مطرح میشود منظور این است که یک نظامی با سوءنیت یک فرد نظامی دیگر را مورد ضرب و جرح قرار داده یا یک فرد نظامی با شهروند عادی درگیر شده است.
 
مصدق گفت: از منظر جرمشناسی مهمترین بحث این است که چرا و به چه علتی یک فرد نظامی مرتکب ایراد ضرب و جرح میشود.
وی بیان کرد: امروز با سربلندی بسیار اعلام میکنیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا سالمترین نیروهای مسلح هستند و علت اینکه به پیشگیری از وقوع جرم اهمیت داده میشود، این است که حتی یک جرم نیز از دیدگاه ما زیاد تلقی میشود.
 
وقوع جرم در نیروهای مسلح استان قزوین کاهش چشمگیری داشته است
 
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور اظهار کرد: در سالهای گذشته همه روحانیون شاغل در نیروهای مسلح و فرماندهان انتظامی و نظامی مدیریت پدرانه را سرلوحه کار خود قرار دادند که این امر بسیار حائز اهمیت است.
 
مصدق با بیان اینکه بسیاری از قتلها بر اثر ایراد ضرب و جرح است، افزود: بر اساس آمارها کمتر قتلی با برنامهریزی قبلی بوده بلکه بیشتر قتلها به دلیل ایراد ضرب و جرح رخ داده و آمارها نیز نشان میدهد که در سال 90 از هر 10 قتلی که به وقوع پیوسته چهار مورد به دلیل ایراد ضرب و جرح اتفاق افتاده است.
 
وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانهای که در نیروهای مسلح استان قزوین صورت گرفته موجب کاهش چشمگیری در وقوع جرایم توسط نیروهای مسلح استان شده است.
 
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور ادامه داد: حتی یک مورد ایراد ضرب و جرح در بین نیروهای مسلح میتواند مردم را نسبت به این قشر بدبین کند بنابراین موضوع پیشگیری از وقوع جرم به ویژه ایراد ضرب و جرح مورد توجه جدی قرار گرفته است.
 
مصدق با اشاره به اینکه ساحتهای وجودی انسان دارای پنج بعد است، عنوان کرد: باورها و اعتقادات، احساسات و عواطف، خواستهها و اراده انسان، گفتار و کردار هر انسانی پنج بعد او را تشکیل میدهند که مطابق با یافتههای روانشناسان و جامعهشناسان بعد چهارم و پنجم زمانی محقق میشود که ابعاد اول، دوم و سوم وی محقق شده باشد.
 
وی تصریح کرد: روانشناسان ابعاد اول تا سوم هر انسانی را به عنوان پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مینامند و معتقدند که اگر این پیشگیری درست انجام نشود نوبت به مرحله چهارم و پنجم نمیرسد.
 
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور خاطرنشان کرد: امروز محققان به این نتیجه رسیدند که هر اندازه هوش اخلاقی انسان افزایش یابد میزان ارتکاب جرم توسط آن فرد به همان اندازه کاهش مییابد.
 
مصدق یادآور شد: با توجه به این یافتهها اگر بخواهیم میزان ارتکاب جرم به ویژه ایراد ضرب و جرح کاهش یابد باید تلاش کنیم که هوش اخلاقی نیروهای مسلح را افزایش دهیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها