روزنامه «کامرسانت» روسیه:

دمشق قصد درخواست اعتبار مالی یک میلیارد دلاری از روسیه دارد

یک مقام دولتی فاش کرد که دولت سوریه قصد دارد در کمیسیون بین دولتی روز جمعه در سوچی، از روسیه اعتبار مالی به ارزش یک میلیاد دلار درخواست کند، ولی ظاهرا مقامات مسکو آمادگی پرداخت چنین وامی را ندارند.
کد خبر: ۳۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵ - 23October 2014

دمشق قصد درخواست اعتبار مالی یک میلیارد دلاری از روسیه دارد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و سوریه در زمینه همکاریهای تجاری-بازرگانی و علمی-فنی، مسئله اعطای احتمالی اعتبار مالی به ارزش یک میلیارد دلار به مقامات دمشق خواهد بود.

روزنامه «کامرسانت» روسیه با اعلام این مطلب نوشت که دور اصلی این مذاکرات، فردا، جمعه در سوچی انجام خواهد شد که ریاست هیئت روسی در این نشست بر عهده «دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه است.

یک مقام بلندپایه دولت روسیه در گفتوگو با خبرنگار این روزنامه گفته است: «مقامات دمشق قصد دارند از روسیه درخواست اعطای اعتبار مالی یک میلیارد دلار کنند. این پول برای برقراری ثبات در وضعیت ارز داخی و همچنین حل و فصل برخی مشکلات اجتماع مورد نیاز مقامات دمشق است.»

طبق اطلاعات این روزنامه، در نشست قبلی کمیسیون بین دولتی روسیه و سوریه در ماه مه (اواخر بهار گذشته) که در دمشق برگزار شد، طرفین در خصوص اعطای 240 میلیون دلار اعتبار مالی به دمشق برای حل مشکلات اجتماعی توافق کرده بودند. این توافق به درخواست دولت سوریه برای اعطای وام بدون بازگشت از روسیه صورت گرفت.

بنا بر این گزارش، از آغاز بحران امنیتی در سوریه در سال 2011 دولت روسیه بارها کمکهای انسان دوستانه برای مردم سوریه ارسال کرده است. آخرین بار در اواسط ماه اکتبر (اوایل مهرماه) بود که بیش از 17 تن مواد غذایی، دارویی، البسه، پتو و دیگر وسایل مورد نیاز اولیه با یک فروند هواپیمای وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه به بندر لاذقیه سوریه فرستاده شد.

البته به گفته یک مقام دولتی روسی، مقامات مسکو فعلا آمادگی آن را ندارند تا با اعطای وام یک میلیارد دلاری دمشق موافقت کنند.

این مقام که نامش فاش نشده، گفته است: «وزارت دارایی روسیه مخالف اعطای چنین وامی به دمشق است، چرا که تضمین حمایتی در این رابطه وجود ندارد. علاوه بر این حتی اگر با این درخواست موافقت شود، در هر صورت امکان ارسال این پول به سوریه وجود ندارد. این در حالی است که موسسات مالی سوریه مورد تحریم شدید آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است».

کامرسانت در ادامه مینویسد: در کمیسیون بین دولتی مسائل مربوط به مشارکت دو کشور در شرایط تحریمهای غرب و افزایش مبادلات بازرگانی بین روسیه و سوریه نیز بررسی خواهد شد که در وهله نخست مربوط به عرصه انرژی، کشاورزی و صنایع پارچه میشود.

یک منبع خبری دیگر نیز از امکان توافق مقامات مسکو و دمشق در خصوص همکاری دو کشور در زمینه سرو سامان دادن به امور گمرکی و اجرای تسهیلاتی در این رابطه خبر داده است.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها