نخستین کنگره ملی بی‌بی حکیمه برگزار شد

اهتمام وزارت ارشاد نسبت به معرفی بقعه بی‌بی حکیمه(س)/ گلایه از شبهه‌افکنی درباره امامزادگان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهتمام وزارت متبوع خود برای معرفی هر چه بیشتر بقعه بی‌بی حکیمه(س) گفت: حضرت بی‌بی حکیمه(س) هم فرزند امام معصوم است، هم خواهر امام معصوم و به گفته ابن شهرآشوب (از فقها و محدثان قرن ششم)، این امامزاده ناظر تولد یک امام معصوم هم به نام حضرت جوادالائمه(ع) بوده است.
کد خبر: ۳۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ - 31October 2014

اهتمام وزارت ارشاد نسبت به معرفی بقعه بی‌بی حکیمه(س)/ گلایه از شبهه‌افکنی درباره امامزادگان

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نخستین کنگره ملی بیبی حکیمه از مجموعه برنامههای جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا(ع)، حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد اعم از امام جمعه، استاندار، نمایندگان مجلس و ... در حرم مقدس این بانوی بافضیلت در شهرستان گچساران برگزار شد.

* مقبرهای در دل کوه

بیبی حکیمه دختر امام موسی کاظم(ع) است که مزار ایشان در دل کوه در ۸۰ کیلومتری شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و از استانهای جنوبی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس زائران بسیار دارد. بیبی حکیمه خواهر تنی حضرت شاهچراغ(ع) است و این دو به قصد دیدار برادرشان امام رضا(ع) وارد ایران میشوند اما در میانه راه مورد حمله مأموران مأمون قرار میگیرند و هر یک به سویی متواری میشوند. بیبی حکیمه به دامنه کوههای بهبهان میگریزد و به همراه خدمتکاران خود در یک غار پناه میگیرد و سرانجام همانجا به دیدار حق میشتابد، به همین دلیل مزار ایشان اکنون در دل کوه قرار دارد.

* آغاز کنگره با پیام آیتالله نوری همدانی

پیش از آغاز کنگره، وزیر ارشاد و سایر مدعوان به زیارت این امامزاده گرانقدر رفتند، سپس در آغاز همایش پیام آیتالله نوری همدانی به نخستین کنگره بیبی حکیمه قرائت شد، در این پیام به جایگاه زیارت اشاره شده و و مفهوم زیارتنامهها تشریح شده است، همچنین این مرجع تقلید در پیام خود، دلایل هجرت سادات و امامزادگان به ایران و پراکندگی آنان در کشورمان را تبیین کرده است.

* رونمایی از کتاب مقالات نخستین کنگره ملی بیبی حکیمه

سپس استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰۰ امامزاده در ایران اسلامی گفت: استان ما پذیرای بیش از ۳۰۰ امامزاده است که در رأس آنها فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) یعنی حضرت بیبی حکیمه قرار دارد و این امامزاده با وجود قرارگرفتن در شرایط جغرافیایی بسیار سخت و راه مواصلاتی نامناسب، در ایام تعطیل و مناسبتها صدها هزار زائر از داخل و خارج کشور دارد.

دبیر نخستین کنگره ملی بیبی حکیمه افزود: معرفی این امامزاده و تبدیلشدن آن به قطب فرهنگی، همچنین توسعه صحن این آستانه مقدسه از جمله اهداف ما در نخستین کنگره حضرت بیبی حکیمه است و خوشبختانه بیش از ۱۳۰ مقاله به کنگره ارسال شد که ۵۲ مقاله توسط داوران پذیرفته شده و در قالب کتاب و نرمافزار تهیه شده است.

در ادامه مراسم، پرچم متبرک آستانه مقدسه بیبی حکیمه توسط مدعوان حاضر در همایش به اهتزاز درآمد، سپس وزیر ارشاد از کتاب و نرمافزار مقالات منتخب کنگره رونمایی کرد.

* اشاره علامه مجلسی به مزار بیبی حکیمه

آیتالله سیدشرفالدین ملکحسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد سخنران بعدی همایش بود که با موضوع امامزادگان و کارکرد بارگاه آنان سخنرانی کرد و درباره حضرت بیبی حکیمه گفت: مرحوم علامه مجلسی اشاره کردهاند که در کوههای بهبهان فرزند امام موسی کاظم(ع) به نام حکیمه خاتون مدفون شده است، از این بیبی بزرگوار کارمات زیادی نیز دیده شده و یکی از رسالتهای ما این است که ایشان را که ستاره جنوب ایران است، به درستی معرفی کنیم.

* اهتمام وزارت ارشاد نسبت به معرفی بقعه بیبی حکیمه(س)

وزیر ارشاد در ادامه این همایش سخنرانی کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد مأمن چهارمین حرم اهل بیت(ع) در ایران پس از مشهد، قم و شیراز است. امروز در کنار مرقد مطهر بیبیحکیمه گرد هم آمدهایم تا به امامزادهای ادای احترام کنیم که منسوب به حضرت موسیبن جعفر(ع) است.

علی جنتی گفت: افتخار ایران و مردم این سرزمین است که جزء پیروان و شیعیان دلباخته امیرالمؤمنین و ائمه اطهار هستند، به همین دلیل امامزادگان بسیاری در دوران سیاه خلافت بنیامیه و بنیعباس وقتی تحت ظلم و فشار قرار میگرفتند، به ایران میآمدند و از محبت مردم این سرزمین بهره میگرفتند.

وی وجود بارگاه بیبی حکیمه را در منطقه کنونی نشانه چند موضوع دانست و افزود: این منطقه در مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه به طوس بوده و نشان میدهد بسیاری از امامزادگان که قصد آمدن به ایران را داشتند، از این مسیر عبور میکردند. موقعیت ویژه جغرافیایی مرقد حکیمه خاتون و قرارگیری در دل کوه و مناطق صعبالعبور باعث شده مورد توجه بسیاری از شیفتگان اهلبیت(ع) قرار گیرد.

وزیر ارشاد افزود: بررسیها و تحقیق پژوهشگران و محققان تاریخی نشان داده که بارگاه متبرکه این بانوی بزرگوار از حدود 1300 سال پیش و در دورههای مختلف ساخته و بازسازی شده و در دوران جمهوری اسلامی نیز عظمت بیشتری نسبت به این امامزاده بخشیده شده است.

جنتی ادامه داد: هسته بسیاری از آبادیها و حتی برخی شهرها وجود حرم شریف امامزادگان در آن منطقه بوده و نمونه آن شهر قم است که به واسطه وجود حضرت معصومه(س) این شهر در طول زمان گسترش یافته و کنار آن حوزه علمیه بزرگ قم پدید آمده و در جوار آن صدها فقیه و عالم فقه اهلبیت تحصیل میکنند و مرکز شعاعپراکنی برای توسعه و ترویج فرهنگ اهلبیت شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر تبدیلشدن امامزادگان به قطبهای فرهنگی گفت: خوشبختانه گامهای بسیار بلندی در این زمینه در سراسر کشور برداشته شده و سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفهمند شده است در کنار هر یک از مراقد مطهر و شاخص، یک مرکز فرهنگی با شرایط و امکانات سختافزاری و نرمافزاری راهاندازی کند.

جنتی با بیان برخی ویژگیهای شخصیتی و عظمت حکیمه خاتون افزود: حضرت بیبی حکیمه(س) هم فرزند امام معصوم است، هم خواهر امام معصوم و به گفته ابن شهرآشوب (از فقها و محدثان قرن ششم)، این امامزاده ناظر تولد یک امام معصوم هم به نام حضرت جوادالائمه(ع) بوده است.

وی با اشاره به بیاطلاعی اکثر مردم در شهرهای بزرگ کشور نسبت به وجود بقعه حضرت بیبی حکیمه در کشورمان گفت: مرقد این امامزاده بزرگوار در عین حال که میزبان و پذیرای زائران بسیار است، اما در اکثر نقاط ایران ناشناخته مانده و برگزاری نخستین کنگره بیبی حکیمه باعث معرفی بهتر این حضرت خواهد شد.

وزیر ارشاد ادامه داد: این کنگره در زمانی برگزار میشود که جهان اسلام گرفتار انحرافات و نحلههای مختلف نظیر تکفیریهاست و دلیل اصلی این انحرافات نیز دوری از مکتب اهلبیت است.

وی افزود: امروز در کشورهای همسایه، خاورمیانه و حتی شمال آفریقا میبینیم که ملتها در آتش تعصبات کور گروههای تکفیری میسوزند اما ایران اسلامی به برکت وجود پر نور مکتب تشیع و اهل بیت(ع) و با رهبری حکیمانه و صحیح مقام معظم رهبری در آرامش و امینت بسر میبرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به موضوع حضور جریان و عناصر تکفیری در شمال عراق و کشور سوریه یادآور شد: مهمترین هدف از تحرکات و اقدامات ضدبشری این گروه تروریستی، اشغال بغداد و تخریب عتبات عالیات و حرمین شرفین بود. اما این جریان تکفیری نیز با حمایتها و دخالت ایران هرگز نتوانست به اهداف شوم خود دست یابد و عقبنشینی کرد، انشاءالله در آینده نزدیک خاک مقدس عراق از لوث وجود تروریستها پاک خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نخستین کنگره ملی بیبی حکیمه فرصتی برای بالابردن آگاهی مردم نسبت به سجایای اخلاقی و سیره این بانوی بزرگوار است و فرصتی برای ترویج فرهنگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی ـ چه در عرصه اجتماع و چه در عرصه خانواده ـ به شمار میرود.

جنتی در پایان اظهار امیدواری کرد: در کنگرههای بعدی، همه نویسندگان و پژوهشگران کمک کنند تا شخصیت امامزادگان و کرامات آنان بازگو شود. برگزاری این کنگره در ماه محرم و این فضای عطرآلودی که تنفس میکنیم، بسیار بجا بوده و امیدواریم در سالهای بعد نیز ادامه یابد.

* گلایه رئیس سازمان اوقاف از القاء شبهات درباره امامزادگان

در ادامه و پس از اجرای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی گفت: به فرموده پیامبر(ص) خداوند سه ویژگی به زیارتکنندگان قبور امیرالمؤمنین و فرزندانش عطا میکند؛ نخست اینکه شامل شفاعت ویژه رسولالله(ص) میشوند، دوم اینکه با پیامبر(ص) وارد حوض کوثر میشوند و سوم اینکه همراه با پیامبر به بهشت میروند.

حجتالاسلام محمدی افزود: بیوت اهلبیت در طول بیوتالله قرار دارد و امامزادگان نیز در راستای این بیت هستند و خداوند به بیوتی اذن داده که رفعت و مقام و منزلت پیدا کنند، هم به لحاظ مکانی و فیزیکی و هم به لحاظ معنوی و فرهنگی.

وی ضمن گلایه از برخی سخنان درباره امامزادگان هشدار داد: مراقب باشیم سخنی به زبان جاری نکنیم که آن سخن باب میل دشمنان قرآن و اهلبیت(ع) باشد، ما موظفیم امامزدگانی را که مورد تکریم و توجه بوده است در اولویت قرار دهیم و الحمدلله انجام دادهایم و باز هم ادامه خواهیم داد اما گاهی سخنانی شنیده میشود که سبب رنجش خاطر است.

متولی رسیدگی به بقاع متبرکه در کشور اظهار داشت: زیارت و توسل در این بقاع متبرکه باعث مصونیت مردم شده است، چرا ممانعت کنیم و مانع شویم؟ و چرا سخنی به زبان جاری کنیم که القاء شبهه کند؟! البته اجازه نمیدهیم در امامزادگان از خرافات و بعضی مطالب بیهوده سخن بگویند، از کسانی که ما را نصیحت کنند استقبال میکنیم.

* اعطای جوایز و تقدیر از برگزیدگان

معاون وزیر علوم نیز در سخنانی کوتاه گفت: هر جامعهای که نمادهای هزارساله دارد، قطعاً پاسدار آن نماد خواهد بود،بنابراین بقاع متبرکه از یک سو حافظ دین و از سوی دیگر نماد هویت اسلامی ایرانی هستند.

در پایان، از برگزیدگان مقالهنویسی نخستین کنگره بیبی حکیمه تقدیر به عمل آمد و به آنها جوایز ۳۰ و ۲۵ میلیون ریالی اهدا شد.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: حجتالاسلام سیدحسین موسیپور، جعفر کریمی، حمید محمدیراد، زهرا صمدیفرد، بهروز علمآموز، نصر عزیزی، فاطمه عزیزی لنگرودی، احسان شیخون، سیدحمدالله خواهشنیک و عظیمه زائری.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار