«عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» منتشر شد

کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» به همت چاپ و نشر عروج منتشر شد.
کد خبر: ۳۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ - 01November 2014

«عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» منتشر شد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)»، عنوان کتابی است که به قلم کبری طاهرینژاد نوشته شده و چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) آن را منتشر کرده است.

کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است، فصل اول؛ گذری بر کلیات تحقیق دارد که شامل تعریف و تبیین موضوع، هدف و انگیزه، پیشنیه موضوع تحقیق و ... میشود و فصل دوم به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی عشق و محبت از دیدگاه عارفان پرداخته و معانی لغوی و اصطلاحی آن در عرفان بیان میشود و در نهایت دیدگاه عارف واصل و فرزانه، امام خمینی(س)، بیان شده است.

بخشهای متعدد این کتاب، مخاطب را با اندیشههای عرفانی آن عارف فرزانه آشنا میکند و امام خمینی(ره) را به عنوان سرسلسله عشاق در عصر حاضر معرفی میکند. یکی از ویژگیهای کتاب این است که هم به بررسی عشق از دیدگاه عارفان پرداخته و هم مقوله عشق را در آثار منثور و منظوم امام(ره) معرفی کرده است.

فصل سوم این اثر با عنوان «عشق در عرفان» است. در این فصل، عشق در قرآن کریم به عنوان یک کتاب عرفانی که در دسترس همگان است، مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه نویسنده، عشق و محبت در روایات و ادعیه را مورد برسی قرار داده و به بیان نقش عشق در عرفان اسلامی، اسباب پیدایش عشق، تقسیمبندی عارفان در مورد عشق، صفات عشاق و آثار عشق پرداخته است و در نهایت رابطه و پیوند عشق با محبت، حسن، توحید، شوق و معرفت و عقل بیان میشود. در واقع فصول اول تا سوم زمینهساز رسیدن به مقصود اصلی است.

فصل چهارم که مهمترین فصل این کتاب است، به برسی عشق در آثار امام خمینی(ره) اختصاص دارد و دیدگاه آن عارف فرزانه را در رابطه با زوایای مختلف عشق بیان میکند. از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در این فصل عبارتند از: تعریف لغوی و عرفانی عشق و محبت، انواع عشق، عشق فطری و برهان عشقی، صفات عشاق، آثار عشق، عشق و خلقت جهان، عقل و عشق و... .

فصل پنجم که فصل پایانی کتاب است، عشق و ویژگیهای آن در دیوان اشعار امام خمینی(ره) مورد توجه قرار گرفته است و به بررسی تعدادی از اشعار امام راحل اختصاص یافته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «به تعبیر امام خمینی(ره)، خلافت و ولایت و محبوبیت سه شأن حضرت حق است و دیگر مراتب وجود سایه آن حقیقت واحدند. نکته جالب آنکه اعتقاد به یگانه بودن معشوق در نظر امام حتی در به کارگیری واژه معشوق نیز عاریت شده است. در سرتاسر دیوان ایشان، 167 مرتبه واژه عشق یا ترکیبات زیبایی از قبیل سرّ عشق، محرم عشق، نسیم عشق، مذهب عشق، زاده عشق، سراپرده عشق، مکتب عشق، مسلخ عشق و سرود عشق و 48 مرتبه واژه عاشق به کار رفته. ولی لفظ معشوق فقط یک بار زینتبخش این اثر منظوم است. آن هم در غزلی که به نظر میرسد شأن و منزلت شخصیتی است که آیینه تمامنمای معشوق بودن حضرت حق است.

«کاروان عشق رویش صف به صف در انتظارند/ با که گویم آخر آن معشوق جانپرور نیامد

مردگان را روح بخشد عاشقان را جان ستاند/ جاهلان را این چنین عاشقکشی باور نیامد...»

کتاب «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» نوشته کبری طاهرینژاد توسط انتشارات عروج با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار