معاون بین الملل کنگره جهانی جریان‌های تکفیری در گفت و گو با دفاع پرس:

گردهمایی علمای جهان اسلام از 84 کشور در قم/ اجماع علما بر طرد جریان های تکفیری

معاون بین الملل کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام گفت: علمای مذاهب اسلامی در این گردهمایی که از امروز آغاز شده، طی شورایی فتوا می دهند مبنی بر این که تکفیر مسلمانان از نظر اسلام امری مطرود و باطل است.
کد خبر: ۳۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۵ - 23November 2014

گردهمایی علمای جهان اسلام از 84 کشور در قم/ اجماع علما بر طرد جریان های تکفیری

 حجت الاسلام محمود وزیری معاون بین الملل کنگره جهانی جریانهای تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: این کنگره جهانی از دو سال قبل براساس درخواست آیت الله مکارم شیرازی و به دنبال پدیدآمدن حوادث سه سال گذشته که کیان اسلام را مورد آسیب قرار داد، از امروز برگزار میشود.

وی ادامه داد: در این کنگره بین المللی بالاترین شخصیت های علمی، مذهبی جهان اسلام دعوت شده اند تا به بیان نظران خود بپردازند و در راستای یک هم اندیشی جریان های تکفیری را محکوم کنند.

وزیری ادامه داد: این علما طی یک شورا به یک اجماع می رسند و این شورا متشکل است از علمای مذاهب اسلامی که قرار است در این شورا فتوا بدهند مبنی بر این که تکفیر مسلمانان از نظر اسلام امری مطرود و باطل است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا این کنگره بین المللی از امروزبه مدت دو روز در تاریخ 2 و 3 آذر ماه در مدرسه امام موسی کاظم (ع) در قم برگزار می شود.

وی تصریح کرد: برای برطرف شدن یک ازمهم ترین مشکلات جهان اسلام که همان جریان های تکفیری است مهم ترین شخصیت های علمی و مذهبی جهان اسلام و تاثیرگذار در این گردهمایی دعوت شدهاند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانوان فرهیخته جهان اسلام به این گردهمایی دعوت نشده اند، افزود: میهمان های دعوت شده در این کنگره از مفتیان و مراجع تقلید جهان اسلام هستند که دارای فتوا بوده و همان طور که می دانیم بانوان که حدود نیمی از جهان اسلام را تشکیل می دهند دارای فتوا در سطح جامعه اسلامی نیستند از این رو در این گردهمایی این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از میهمان های خارجی شرکت کننده در همایش دارای تعصبات خاصی هستند و حتی هم نشینی در یک مجلس را با بانوان صحیح نمی دانند و در صورت وجود بانوان در آن مجلس آنجا را ترک می کنند از این رو برای حفظ حرمت بانوان موفق نشدیم بانوان فرهیخته جهان اسلام را به این همایش دعوت کنیم اما امیدواریم طی برنامه ای دیگر چنین فرصتی فراهم شود تا از حضور بانوان عالم و فرهیخته جهان اسلام استفاده شود.

معاون بین الملل کنگره جهانی جریانهای تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش بانوان در جهان اسلام آیت الله مکارم شیرازی در کتاب های خود به نقش و حقوق زنان در جامعه اسلامی به صورت علمی و پژوهشی پرداخته اند از این رو یکی از اهداف این کنگره جهانی تعامل با افکار و اندیشه های علماست تا از این طریق بتوانیم بعضی از نظرات متعصبانه و یا افراطی را تعدیل کنیم و آنها را متقاعد کنیم.

وی در پایان گفت: در این کنگره جهانی  علمایی از 84 کشور دنیا دعوت شده اند و کمیته های علمی زیر نظر آیت الله سبحانی فعال هستند.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار