حسین رویوران عنوان کرد

وجود انگیزه برای انتفاضه سوم در جامعه فلسطینی/تولد جریانی جدید در فلسطین

کارشناس مسائل منطقه گفت: ما شاهد تولد جریان جدیدی و انگیزه‌ای برای انتفاضه سوم در جامعه فلسطینی هستیم که منعکس کننده اراده سیاسی است و حاضر نیست در مقابل آنچه که صهیونیست ها علیه قدس انجام می دهند، سکوت کند.
کد خبر: ۳۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸ - 23November 2014

وجود انگیزه برای انتفاضه سوم در جامعه فلسطینی/تولد جریانی جدید در فلسطین

به گزارش خبرنگار گروه بینالملل دفاع پرس «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه در نشست خبری "به سوی انتفاضه سوم" که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) برگزار شد، گفت: طی هفتههای اخیر ما شاهد عملیات مختلفی ضد صهیونیستی با روشهای گوناگونی مثل زیر گرفتن با ماشین، حمله  کردن به صهیونیست ها با سلاح گرم یا سلاح سرد و همچنین برگزاری تظاهراتهای متعدد بر علیه رژیم صهیونیستی بودیم که دلیل اصلی آن این است که اولا رژیم صهیونیستی یک استعمار اسکانی است و مهمترین رکن رفتاری آن مصادره زمین است  و اساسا این رژیم یک رژیم جایگزینی است که سعی می کند زمین را از فلسطینیها بگیرد و آنها را آواره کند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بحران داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: درجنگ اخیر غزه و دو جنگ قبل از آن ما شاهد پدیده جدیدی در اسرائیل بودیم و آن عبارت است از فرار از خدمت و یا خود زنی. این نشان میدهد که یک ضعف شدید ایدئولوژیک در جامعه صهیونیستی وجود دارد که این نظام سعی می کند با بحث برپایی معبد سوم سلیمان در قدس به گونه ای آن دغدغه های دینی را بار دیگر زنده بکند.
 
رویوران ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی سعی دارد از شرایط دوگانه جامعه فلسطینی استفاده کند، بیان کرد: در شرایط فعلی که کشورهای همسایه  فلسطین مثل مصر، سوریه و عراق همگی درگیر مسائل داخلی خودشان هستند و همچنین در منطقه رفتارهایی بوجود آمده است که  شرایط ایده آلی برای اسرائیل ایجاد کرده است؛ متاسفانه ما شاهد تخریب بسیاری از مراکز عبادی از جمله انفجار مرقد یونس نبی و شیب نبی در موصل توسط  داعش هستیم که زمینه ای را فراهم کرده است که اسرائیلیها احساس می کنند براحتی می توانند مسجدالاقصی را تخریب و هیکل سلیمان یا معبد سلیمان را جایگزین آن کنند.


 وی در ادامه به گسترش یهودی سازی قدس اشاره کرد و افزود: تحولات بین المللی که ما در مدت اخیر شاهد آن بودیم که به موجب آن برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد، اسپانیا و انگلیس، دولت فلسطین را به رسمیت شناختند، در سطح کشورهای غربی شرایط جدیدی را رقم زده است و اسرائیل سعی دارد تا قبل از تحولاتی که معادلات یا موازین قدرت  در سطح بین المللی را تغییر دهد، تشکیل دولت یهودی را  یکسره سازی کند.

معاون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما در قدس شاهد یک انتفاضه هستیم  یا خیر؟ بیان کرد: اولا فلسطینیها در سال 2000 بخاطر قدس شریف دست به یک انتفاضه زدند، پس مسجدالاقصی دارای یک پتانسیل لازم برای حرکت جامعه فلسطینی است؛ زمانی که شارون با 2000 نفر وارد قدس شد ما شاهد آن بودیم که جامعه فلسطینی در دفاع از مقدسات خود دست به یک انتفاضه زد و آنچه که الان ما شاهد هستیم این است که افراد علیرغم محدودیت امکانات مبارزه، یکی با چاقو مبارزه می کند و دیگری با ماشین زیر میگیرد و آن یکی با سنگ مقابله میکند این نشان می دهد که اراده در جامعه فلسطینی وجود دارد. هر چند امکانات نظامی در اختیار آن جامعه وجود ندارد.


وی در ادامه افزود: بحث دیگری که زمینه ظهور یک قیام فراگیر را فراهم می کند، چرا که افق بسته است، مذاکره متوقف شده و هیچ گونه افقی وجود ندارد؛ از سال 1993 تاکنون گفتگوها ادامه داشته است و 21 و 22 سال  است بدون اینکه به نتیجه برسد آخرین دور گفتگوها که زیر نظر آمریکا بود به نتیجه نرسید.


معاون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: به همین دلیل نبود افق برای جامعه فلسطینی، این جامعه را در گیر یک قیامی میکند برای خروج از بن بستی که در آن قرار دارد. البته شرایط یک انتفاضه، شرایط خاص خودش را دارد که اولین بحث آن پیوستگی و وحدت اجتماعی است و رژیم صهیونیستی این وحدت را تا حد زیادی با ایجاد دیوار  از بین برده است. در شرایط فعلی غزه شرایطی خاص دارد، کرانه باختری به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و دارای دو وضعیت کاملا متفاوت است که  پیوستگی اجتماعی  آن از بین رفته و متاسفانه  یک وحدت سیاسی در جامعه فلسطینی وجود ندارد.


رویوران به دوگانگی موجود درتشکلهای سیاسی اشاره کرد و درادامه افزود: از سوی دیگر دو گانگی که الان در سطح تشکلهای سیاسی از جمله دولت خودگردان که راهکار گفتگو و سازش را  دنبال می کند و گروههای مقاومت که عمدتا حماس و جهاد هستند و دیگر گروههای مقاومت که راهکار مقاومت را در پیش میگیرند، وجود دارد.
 
 
وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به تحولات قدس، تصریح کرد: آنچه که امروز در قدس اشغالی در حال وقوع است، خارج از اراده تشکلهای سیاسی است و معترضان افرادی بدون وابستگی به این دوجریان هستند که صرفا برای دفاع از قدس وارد صحنه شده اند و دست به عملیات می زنند. به همین دلیل ما شاهد تولد یک جریان جدیدی در جامعه فلسطینی هستیم که منعکس کننده اراده سیاسی است و حاضر نیست آنچه که صهیونیست ها علیه قدس انجام می دهند در مقابل آن سکوت کنند، و این جریان قطعا می تواند تمام تشکلهای سیاسی موجود در فلسطین را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

انتهای پیام/ف
 

نظر شما
پربیننده ها