کارشناس مسائل یمن در گفت و گو با دفاع پرس:

خلع سلاح انصارلله پیش شرط همکاری با وزارت دفاع یمن/ حوثی ها باید هوشمندانه عمل کنند

کارشناس مسائل یمن با اشاره به پیشنهاد اخیر دولت یمن برای اعزام نیرو انصارالله به وزارت دفاع این کشور گفت: خلع سلاح انصارلله پیش شرط همکاری با وزارت دفاع یمن است و حوثی ها باید هوشمندانه عمل کنند.
کد خبر: ۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱ - 26November 2014

خلع سلاح انصارلله پیش شرط همکاری با وزارت دفاع یمن/ حوثی ها باید هوشمندانه عمل کنند

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، چندی پیش روزنامه فرامنطقهای «الحیاة» چاپ لندن در خبری اعلام کرد که جنبش «انصار الله» یمن در حال رایزنی برای پیوستن بیش از 20 هزار نیروی مسلح این جنبش به پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی کشور است.

سرتیپ ستاد «محمود الصبیحی» وزیر دفاع یمن اعلام کرد که در حال جذب شماری از اعضای جنبش انصارالله برای نیروهای مسلح این کشور است.

وی گفت: شماری از اعضای جنبش انصارالله را که از شرکای ما در عملکرد ملی در یمن است، برای نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح کشور جذب میکنیم و این اقدام برای ایجاد توازن ملی مطلوب است. بر اساس قانون اساسی و چارچوبهای فرماندهی آن، تنها سرویس امنیتی و نظامی مسئولیت ایفای نقش نظامی، امنیتی و نظارتی را برعهده دارد.

وزیر دفاع یمن افزود: این توافقی است که با رهبران انصارالله که تقویت دولت و تحکیم توانمندی مسلحانه آن را به خوبی درک کردهاند، صورت گرفته است و هرگونه همکاری مردمی برای تثبیت امنیت کشور باید بر اساس طرحی بررسی شده و مورد توافق همه گروههای سیاسی و مدنی صورت گیرد.
 

حسن هانی زاده کارشناس مسائل یمن با اشاره به رایزنی های اخیر دولت و انصارالله یمن به خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: در طول سال های اخیر به ویژه در زمان حکومت علی عبدالله صالح وابستگان حوثی ها از وزارت دفاع و چرخه قدرت خارج شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط حوثی ها برای بازگشت قدرت فراهم شده و کسانی که قبلا از دستگاه های دولتی، اداری با فشار عربستان درزمان دیکتاتور علی عبدالله صالح اخراج شده بودند دوباره به این ادارات بازمی گردند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: این بازگشت نوعی هم گرایی میان طوایف یمنی است و حضور آن ها در قدرت نشانه مشارکت همه گروه های سیاسی، اجتماعی یمن در اداره کشور است.

وی با اشاره به پیشنهاد اخیر دولت برای اعزام نیروهای انصارالله به وزارت دفاع این کشور گفت: دولت یک پیش شرط برای بازگشت نیروهای انصارالله به وزارت دفاع یمن قرار داده و آن خلع سلاح انصارالله است.

وی در این باره تصریح کرد: در این شرایط کنونی این پیش شرط ممکن است یک فریب یا خدعه باشد که پس از ورود نیروها به تشکیلات اداری آنها را خلع سلاح کرده و آنها را از وزارت دفاع اخراج کنند.

کارشناس مسائل یمن خاطرنشان کرد: انصارالله یمن باید در این شرایط هوشمندانه عمل کنند و تا زمانی که در دستگاه اداری مورد نظر تثبیت نشده اند قضیه خلع سلاح را نپذیرند.

هانی زاده ادامه داد: در این شرایط خلع سلاح به نفع حوثی ها و انصارالله نیست چرا که سلاح ابزار قدرت در یمن محسوب می شود و اغلب قبایل یمن مسلح اند به طوریکه براساس اخبار اعلام شده حدود 70 قطعه سلاح در دست 28 میلیون تبعه یمنی وجود دارد.بنابراین انصارالله یمن بسیار محتاطانه و هوشمندانه در این زمینه باید عمل کنند.

وی در پایان گفت: البته هنوز خبری از پذیرش پیش شرط دولت توسط هوثی ها مخابره نشده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار