بسیج؛ مرزبان توحید و سد راه انحراف

پنجم آذرماه سال 58 شجره طیبه بسیج در بوستان انقلا ب اسلامی ایران غرس و اکنون به درختی تنومند تبدیل شده است که ابعاد وجودی آن را باید در همت عمومی و غیرت مردان رشید و زنان شجاعی دید که در تمامی ارکان و سازمان بسیج حضوری موثر دارند.
کد خبر: ۳۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۹ - 27November 2014

بسیج؛ مرزبان توحید و سد راه انحراف

به گزارش دفاع پرس، اواخر دهه 50 و دوران هشت ساله دفاع مقدس در دهه 60 شمسی را می توان عرصه پدید آمدن تغییرات ایدئولوژی در بین مردم ایران عنوان کرد، مردمانی که سال ها تحت سلطه فرهنگی و بی هویتی دینی قرار گرفته بودند و به یک باره با شنیدن سخنان از جان برگرفته پیرجماران، باطن خداجویشان آنان را به حق و حقیقت رهنمون کرد و با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی که آرمان آن رهایی بشریت از ستم و جور است فصلی دیگر را در تاریخ آفریدند.

از سوی دیگر آغاز جنگ تحمیلی را می توان عرصه ای برای هویدا شدن ظرفیت های درونی بسیاری از نوجوانان، جوانان و حتی کهنسالان ایرانی دانست چرا که با درک این معرفت که ورود در این راه، جهادی در راه خداست با کنار گذاشتن بند مادیات خود را مخلصانه برای کشور فدا کردند.

آنچه مسلم است انقلاب ها به طور معمول پس از وقوع نیازمند ایجاد ساختار برای تغییر شکل دادن به ارگانهای ناسالم گذشته هستند که در این بین امام خمینی(ره) با هوشیاری پس از تسخیر لانه جاسوسی و باور ظرفیت دانشجویان در یاری رساندن به انقلاب، پنجم آذر فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی در کشور را صادر کرد تا این تشکل انقلابی خود را برای تاریخ سازی آماده کند.

با نگاهی به راه رفته بسیج در دوران انقلاب اسلامی می توان دریافت سخن رهبر انقلاب که فرهنگ بسیج را الطاف خدای متعال بر ملت ایران عنوان کرد، توفیقی بر ملت ایران است که ظرفیت های درونی خود را شناخته و در راه حق و حقیقت قدم بر می دارد.

اما با تغییر نام نیروی مقامت بسیج در سال 1388 به بسیج مستضعفین دایره فعالیت های این نهاد به طور فراگیری گسترش یافته و اکنون قشرهای گوناگونی از خبرنگاران گرفته تا اصناف و بازاریان در این نهاد دارای رده بندی هستند.

این نهاد اکنون با توجه به مطرح شدن فرامین اقتصاد مقاومتی وارد عرصه کارهای عمرانی و اقتصادی نیز شده و در استان همدان به تنهایی در سال جاری 21 هزار متر مربع به فضای ورزشی افزوده و 20 هزار متر مربع نیز برای تکمیل در دست اقدام دارد و با اعطای تسهیلات هشت و نیم میلیارد تومانی موجب کار آفرینی برای 745 نفر شده است که این تغییرات و فراگیری کارها خود نشان از گستردگی فعالیت های این نهاد جهادی در انقلاب اسلامی حکایت دارد.

فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان در این زمینه در گفتگو با مهر عنوان کرد: سپاه و بسیج همواره یاری گر دولت ها بوده اند چرا که معتقدیم کمک به دولت کمک به نظام اسلامی است.

***محور کار بسیج مقاومت است

سردار غلامعلی ابوحمزه با اشاره به اینکه همه ارکان نظام را یاری می کنیم، افزود: محور کار بسیج مقاومت است و هر فردی از خط قرمزهای انقلاب عبور کند بسیج در مقابل آن ایستاده است.

وی افزود: بسیج به نوعی در مسائل مختلف درگیر است و باید از ظرفیت های گسترده این نهاد استفاده لازم را برد.

فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان ادامه داد: نخبگان اقشار مختلف در سازمان بسیج جذب می شوند که در استان همدان این امر روی داده است.

ابوحمزه با اشاره به اینکه دشمنان اسلام به دنبال ایران ستیزی، شیعه ستیزی و سپاه هراسی در منطقه هستند، ادامه داد: سپاه خادم مردم است و در 35 سال گذشته همه دولت ها را یاری کرده ایم.

سردار ابوحمزه با بیان اینکه بسیج باید همواره از ارزش ها و اصول و مبانی اسلام دفاع کند، اظهار داشت: بسیج همچنین باید مراقب باشد که دچار سیاسی کاری و جناحی نشود چرا که حد و اندازه بسیج فراتر از احزاب، گروه ها و جناح هااست.

وی با تاکید بر اینکه بسیج بازوی نظام، ولایت، ارزش ها و قانون اساسی است، عنوان کرد: در سالجاری نزدیک به 16 میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی دیده شده که تا کنون هشت و نیم میلیارد تومان این بودجه در مناطق مختلف استان همدان تخصیص داده شده است.

سردار ابوحمزه با بیان اینکه تاکنون دوهزار و 600 نفر در زمینه اقتصاد مقاومتی آموزش دیده اند، یادآورشد: 745 واحد تولیدی کوچک در بحث اقتصاد مقاومتی دراستان همدان در زمینه های پرورش قارچ، پرورش مرغ بومی، کارگاه تولید رشته آشی، کارگاه قالیبافی، پرورش ماهی و غیره ایجاد شده و به همین منظور تسهیلات و آموزش های لازم نیز داده شده است.

وی محرومیت زدایی در روستاها و مناطق دورافتاده با کمک بسیج سازندگی را از دیگر اقدامات بسیج عنوان کرد و اظهارداشت: بسیج باید رسالت خود را به درستی بشناسد و به آن عمل کند.

جانشین فرماندهی سپاه انصار الحسین(ع) نیز بیان داشت: بسیجی فردی با اخلاصی است که ضمن تقویت روزافزون تعالی تربیتی و معنوی به رصد کردن اخبار و حوادث در جهان پیرامون خود می پردازد تا از این وادی، شاخصه ممتاز خود یعنی بصیرت افزایی را در مقابله و مواجهه با شبهات و تفرقه افکنی های دشمنان و معاندین تقویت و در یک واکنش سریع پاسخ مناسب را در زمان مناسب بنا بر منویات رهبری اتخاذ کند.

سردار مظاهر مجیدی با تأکید بر نشر و ترویج روحیه و تفکر بسیجی در جامعه اظهار داشت: با توجه به تاکیدات امام راحل در خصوص بسیج، وظیفه سنگینی در راستای حفاظت و گسترش تفکر و روحیه بسیجی در جامعه و انتقال آن به نسل های بعدی داریم.

***تفکر بسیجی ریشه در تعالیم اسلام و عاشورا دارد

وی با بیان اینکه تفکر بسیجی ریشه در تعالیم اسلام و عاشورا دارد، افزود: انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته از تفکر بسیجی است و تا زمانی که این تفکر در اذهان باشد دشمن راه به جایی نخواهد برد.

دبیر شورای هماهنگی ائمه جمعه استان نیز در این خصوص اظهار داشت: بسیج به فرمان امام خمینی (ره) در راستای دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب شکل گرفت.

حجت الاسلام سیدحسن فاضلیان بیان داشت: امروز بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، رغبت جوانان برای ورود به مجموعه بسیج افزایش پیدا کرده است.

وی بسیج را یک حرکت مقدس در بین آحاد جامعه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: با فرهنگ و روحیه بسیجی وار می توان بر همه مشکلات فائق آمد.

فاضلیان با اشاره به اینکه دنیا امروز مبهوت حرکت بسیجی ملت ایران در همه عرصه ها است، اذعان داشت: دشمن از قدرت بسیج در کشورمان هراس دارد.

وی گفت: امروز بسیج در همه عرصه ها دشمن را به زانو درآورده و موفقیت رزمندگان در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق در برابر داعش با الگو گرفتن از روحیه بسیجی ملت ایران بوده است.

ناگفته پیداست جامعه ای که از ظرفیت سازماندهی نیروی انسانی خود بهترین بهره را ببرد می تواند در عرصه های مختلف در جهان حرف هایی برای گفتن داشته باشد کمااینکه فرهنگ بسیج اکنون و پس از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی از مرزهای ایران فراتر رفته و به اعتراف کارشناسان نظامی خارجی توانسته سوریه، عراق و لبنان را از دست نیروهای تکفیری نجات دهد.

آنچه مسلم است اینکه این نهاد مردمی که ظرفیت های بزرگی برای انسان سازی دارد و به نظر میرسد هنوز گوهر وجودی و ظرفیت های آن ناشناخته مانده، می تواند در بخش های مختلف یاری گر کشور باشد.

 

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار