قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

یک درصد از دانش آموزان مواد مصرف می‌کنند/ 210 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت مواد مخدر

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ارائه آماری از وضعیت مصرف مواد مخدر در سطح مدارس و دانشگاه‌ها اذعان کرد: در سه سال گذشته نیم درصد دانش‌آموزان مواد مصرف می‌کردند و الان به یک درصد رسیده که عمدتا دلیل اصلی توصیه همسالان و دوستان و تجربه کردن است.
کد خبر: ۳۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳ - 26November 2014

یک درصد از دانش آموزان مواد مصرف می‌کنند/ 210 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت مواد مخدر

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، علیرضا جزینی صبح امروز در همایش بزرگ نقش مشارکت اجتماعی در کنترل مواد مخدر و روانگردانها موضوع مواد مخدر را امری مهم برشمرد و اظهار کرد: اولین آسیب مهم در جامعه مواد مخدر است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان کرد: در همسایگی ما در دو سال پیش سه هزار و 700 تن مواد مخدر تولید میشد در سال گذشته 5 هزار و 500 تن و امسال نیز بیشاز 7 هزار تن تریاک در افغانستان تولید میشود.

وی ادامه داد: این کشور 650 تن فقط هروئین تولید کرد که بخشی از آن وارد ایران میشود. در سال گذشته 600 تن مواد مخدر در کشور کشف کردیم و امسال تاکنون 320 تن مواد مخدر در کشور کشف کردیم که با تلاش نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج مواد کشف شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قبلا 15 استان افغانستان درگیر تولید مواد مخدر بود ولی الان 19 استان مواد مخدر تولید میکنند، گفت: قریب به 210 هزار هکتار از زمینهای افغانستان زیر کشت مواد مخدر میرود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مصرف مواد مخدر به روش صنعتی اشاره کرد و گفت: مواد صنعتی روانگردان است و در کشور قابل تولید بوده ولی مواد اولیه آن از خارج وارد میشود.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه باور غلطی بین جوانان و بانوان هست که برخی از این داروها و قرصهای روانگردانها را مصرف میکنند.

وی ادامه داد: بانوان از این قرصها به عنوان لاغرکننده استفاده میکنند که اعتیاد روانی میآورد و دانشجویان قرص شب امتحان قرص ریتالین را به عنوان آرامشبخش مصرف میکنند.مصرف این قرصها مقدمهای برای مصرف شیشه است و این از خطرات در جامعه جوان ما و به ویژه برای بانوان به حساب می آید.

جزینی در ادامه با ارائه آماری از وضعیت مصرف مواد مخدر در سطح مدارس و دانشگاهها اذعان کرد: در سه سال گذشته نیم درصد دانشآموزان مواد مصرف میکردند و الان به یک درصد رسیده که عمدتا دلیل اصلی توصیه همسالان و دوستان و تجربه کردن است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: چهار دهم درصد دانشآموزان ما از دوم متوسطه به بالا شیشه مصرف میکنند.

وی با ارائه آمار مصرف مواد مخدر دانشآموزان در مقاطع مختلف اذعان کرد: 15 هزار ساعت دانشآموزان در اختیار آموزش و پرورش هستند که نقش اساسی را مدیران، دبیران پرورشی بازی میکنند.

جزینی اذعان کرد: در ستاد مواد مخدر که 24 عضو مرتبط و غیر مرتبط دارد و وزارت آموزش و پرورش عضو اصلی است 11 بند سیاست مبارزه با مواد مخدر در سال 85 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

این مسئول گفت: با آموزش و پرورش تفاهم نامه داریم موضوع پیشگیری از موضوعات مهم در امر مبارزه با مواد مخدر است ما دارای استراتژی متوازن هستیم پیشگیری، مقابله، درمان، صیانت و توانمندسازی هستیم.

وی گفت: آموزش و پرورش نتوانست تمام مدارس را تحت پوشش قرار دهد. طی مذاکرات صورت گرفته با آموزش و پرورش قول بر این است که امسال پوشش پیشگیری را افزایش دهند که الان تنها 10 درصد مدارس تحت پوشش پیشگیری قرار نگرفتهاند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها