جلالی:

نیاز به رشد اقتصادی اشتغالزای غیروابسته به نفت داریم

رییس مرکز پژوهش های مجلس کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد نفت را نیازمند همکاری تمام بخش ها دانست و گفت: ما به رشد اقتصادی اشتغالزای غیروابسته به نفت و رقابتی به معنای صادرات محور نیاز داریم.
کد خبر: ۳۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲ - 17December 2014

نیاز به رشد اقتصادی اشتغالزای غیروابسته به نفت داریم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، نشست پیگیری دستورات علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش ملی «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» در خصوص تهیه بسته تحول اقتصادی، استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی و بررسی و مطالعه قوانین موجود با حضور کاظم جلالی رییس و دکتر جواد جهانگیرزاده قائممقام مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل شد.

جلالی در این نشست که با حضور معاونان مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد، گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی باید در تمامی شئونات و زیرساختهای اقتصادی و زیرشاخههای آن در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: سیاستگذاران و برنامهریزان کشور در برنامهریزیهای خود باید سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک سند بالادستی مدنظر قرار دهند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مرکز پژوهشهای مجلس با دبیرخانه ویژهای که درخصوص اقتصاد مقاومتی تشکیل داده است تلاش ویژهای را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، به کار گرفته است.

وی جلوگیری از بیانضباطی مالی را از شرایط اصلی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: با اتکا به اقتصاد مقاومتی براساس سیاستهای کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، ساختار و زیربنای اقتصاد را میتوان بهگونهای طرحریزی نمود و ساخت که در برابر شوکهای اقتصادی همچون نوسان قیمت نفت، مستحکم بماند.

جلالی تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید برنامهریزیهایی برای نحوه اداره کشور در شرایط سخت در سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اتخاذ شود.

وی افزود: با انجام مطالعات و کارهای کارشناسی و پژوهشی باید مشخص شود با چه تغییراتی میتوان توان اقتصاد را افزایش داد.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به سخنان رییس مجلس در سومین همایش ملی «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری»، گفت: رشد اقتصادی که در گذشته داشتیم بعضا به نفت و درآمدهای مربوط به آن وابسته بود که نتایج این رشد هم در موارد بسیاری به اشتغالزایی کشور هم منتهی نمیشد.

وی با تاکید براینکه باید راهکارهایی برای کاهش وابستگی اقتصاد به نفت درنظر گرفته شود، تصریح کرد: ما به رشد اقتصادی اشتغالزای غیروابسته به نفت و رقابتی به معنای صادرات محور نیاز داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد نفت را نیازمند همکاری تمام بخشها دانست و یادآور شد: با کار فرابخشی بین دستگاههای مختلف میتوان آسیبشناسی از اقتصاد کشور بررسی، تهیه و تدوین کرد و براساس آن نظرات کارشناسی و نتیجهگرا را ارائه داد.

وی افزود: در آسیبشناسی اقتصاد ایران باید دلایل مشکلات اقتصادی کشور به روشنی مشخص شود و برنامهریزیهایی براساس آن صورت گیرد.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به رکود و تورم اقتصاد ایران، گفت: بسته تحول اقتصادی که ریاست محترم مجلس به آن اشاره داشت جهت خروج اقتصاد از شرایط کنونی با درنظر گرفتن سناریوهای محتمل، تهیه و ارائه شود.

وی ادامه داد: برخی مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت به وجود آمده است اما تعدادی از آنها مانند معضل آب مورد نیاز بخش کشاورزی و وابستگی به درآمدهای نفتی قدمتی 100 ساله دارند.

جلالی، توضح داد: در شرایط کنونی دولت و مجلس در کنار قوه قضاییه درخصوص مشکلات کشور به یک اجماع رسیدهاند و توافقنظر خوبی در این زمینه وجود دارد که باید از این وضعیت به وجود آمده به بهترین شکل ممکن جهت رفع مشکلات استفاده کرد.

وی تاکید کرد: نگاه به اقتصاد باید شکل سیستمی به خود بگیرد و از نگاه تک بعدی تزریق پول به آن خودداری شود.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس در پایان با اشاره به نگاه همه جانبه به موضوع اقتصاد در این مرکز، تاکید کرد: در تهیه بسته تحول اقتصادی همه بخشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی باید با همکاری و هماهنگی یکدیگر کار کنند تا بسته مناسب و راهگشایی تهیه شود.

شایان ذکراست در ادامه این نشست کارشناسان و پژوهشگران مرکز پژوهشهای مجلس نظرات خود را ارائه نمودند و در پایان تصمیماتی جهت نحوه هماهنگیهای لازم برای جهت تهیه بسته تحول اقتصادی در این مرکز اتخاذ شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار